شرکت های تجاری ثبت نشده

۳ بازديد

شرکت تجاری عبارت است از این که چند نفر مالی را برای تجارت و استفاده از منابع آن در میان گذارند. گرفتن کارت بازرگانی فوری به عبارتی شرکت تجاری عبارت است از سازمانی که بین دو یا چند نفر تشکیل می شود که در آن هر یک سهمی به صورت نقد یا جنس یا کار خود در بین می گذارند تا مبادرت به عملیات تجاری نموده و منافع و زیان های حاصله را بین خود تقسیم کنند. همچنین شرکت تجاری را اجتماع دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی به منظور انجام عملیات تجاری و کسب سود گویند.
شرکت های تجاری  را می توان به انواع مختلفی طبقه بندی کرد. طبقه بندی شرکت ها بسته به معیاری که برای آن به کار می گیریم متفاوت است و هر شرکت ممکن است با توجه به معیاری خاص در این یا آن طبقه قرار گیرد.
بنابراین به طور کلی شرکت ها را می توان به دو دسته شرکت های ثبت شده و شرکت های ثبت نشده و ایجاد شده به واسطه قانون تقسیم نماییم که به شرح آن ها در ذیل می پردازیم.

شرکت های ثبت نشده :
شرکت های ثبت نشده به شرکت هایی گفته می شود که بین دو یا چند نفر به قصد انتفاع یا به قصد غیرانتفاع به صورت ارادی یا غیرارادی تشکیل گردیده است اما در هیچ یک از مراجع اداری ثبت یا ذفاتر رسمی کشور از جمله دفتر ثبت شرکت ها یا حکم قانون با ثبت شدن و یا سایر الزامات رسمیت نیافته است.
این اصطلاح دارای ابعاد گسترده و پیچیده است و مصادیق متعددی را در برمی گیرد زیرا هر نوع مشارکت که با قصد تجارت یا غیرتجارت چه به صورت ارادی یا قهری یا اتفاقی را شاید شامل می شود. انجام تعهدات در شرکت های ثبت نشده برای شرکاء حقوق و وظایفی را به وجود می آورد اگر چه شرکاء در تشکیل و ایجاد شرکت نقشی نداشته باشند و حقیقتاَ به این شرکت با شرکاء فعلی خود نه تنها رضایت ندارند بلکه سعی می نمایند به این شراکت خاتمه دهند. این حقوق و وظایف در مورد هر یک از انواع شرکت های ثبت نشده دارای شکل و ابعاد متفاوتی است و مقتضی قوانین و مقررات خاص خود می باشد که شرکاء مجبور به رعایت قوانین و مقررات مربوطه هستند. اگر شرکاء با اراده به قصد تجارت با یکدیگر توافق به تشکیل یک شرکت نمایند قطع نظر از این که باید از قواعد عمومی تبعیت کنند ملزم به رعایت برخی قوانین خاص همانند قانون تجارت هم خواهند بود و یا اگر به قصد غیرتجارت با اراده توافق کنند از قواعد عمومی و قوانین خاصه می بایست تبعیت کنند. در مقابل چنانچه اراده شرکاء در تشکیل شرکت نقشی نداشته باشد قوانین دیگری حاکمیت دارد که به تفصیل آن می پردازیم :
الف ) شرکت های تجاری
شرکت های تجاری شرکت هایی است که فقط به قصد کسب درآمد و یا تجارت تشکیل شده است اما به دلایل متعدد در هیچ مرجع قانونی و رسمی به ثبت نرسیده است که به طور مفصل به شرح هر یک خواهیم پرداخت.
شرکت های تجاری ثبت نشده شرکت هایی هستند که به صرف توافق شرکاء برای مقاصد تجاری به وجود آمده است و رسماَ موجودیت خود را با ثبت در دفاتر تجاری اعلام ننموده اند که قانونگذار در قانون تجارت مصوب سال 1311شرایط سختی را در برخورد با این گونه شرکت ها که غیرقانونی محسوب می شود در نظر گرفته است و در صورت بروز مشکلات مالی یا به عبارتی ورشکستگی این گونه شرکت ها را در ردیف شرکت های تضامنی قرار داده است تا از یک طرف انگیزه ایجاد شرکت تجاری بدون ثبت در اداره ثبت شرکت ها کاهش یابد و از طرف دیگر احقاق حقوق طلبکاران با مراجعه به هر یک از شرکاء برای دستیابی به اموال شخصی آن ها با شرایط ویژه تسهیل گردد.
حقوقدانان اینگونه شرکت ها را شرکت های عملی موضوع ماده 220 قانون تجارت نامیده اند که در مقابل شرکت قانونی موضوع ماده 20 قانون تجارت قرار دارند چرا که شرکت های ماده 20 قانون تجارت که هفت نوع می باشند و شرکت هایی تجاری و مجاز هستند که به قالب یکی از هفت نوع شکل به ثبت رسیده اند در حالی که شرکت های عملی شرکت هایی با قصد تجاری هستند که به ثبت نرسیده باشند.
شرکت های عملی موضوع ماده 220 قانون تجارت گرچه دارای شخصیت حقوقی محدودی هستند ولی تاجر تلقی می شوند اما مشمول مقررات ورشکستگی نمی شوند. مراد از محدود بودن شخصیت حقوقی از لحاظ زمانی این است که صرفاَ محدود به تعیین تکلیف و حقوق سهامداران و طلبکاران و بدهکاران آن ها می شود و از لحاظ مکانی صرفاَ محدود به کشوری می شود که در آن استقرار دارد.
ب) شرکت های مدنی
شرکت های مدنی که دارای حوزه وسیعی است و می تواند به قصد انتفاع و کسب سود و درآمد باشد یا به قصد غیرانتفاع و عدم کسب سود و درآمد باشد که معمولاَ دارای جنبه های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی و نظایر این ها است.
از دید قانون مدنی شرکت مدنی عبارتند از اجتماع حقوق مالکین بر شی ء واحد به نحو اشاعه
به طور کلی شرکت های مدنی از دیدگاه احکام اسلامی دو گونه است :
اول : شرکت های ارادی که شرع آن ها را مورد اشاره قرار داده است که برخی را صحیح داشته و برخی دیگر از عقود را باطل برشمرده است که عبارتند از : شرکت عنان ، شرکت مفاوضه و شرکت وجوه

https://danasabt.ir/%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1/


دوم : شرکت هایی که اراده و اختیار در تشکیل آن نقشی ندارد که گاه بر اساس ارث و گاه در اثر امتزاج ایجاد می گردد.

آزمایش مولیش، تست عمومی شناسایی کربوهیدرات ها

۳ بازديد

آزمایش مولیش (Molisch Test) آزمایشی رایج و عمومی می باشد که اغلب برای شناسایی کربوهیدرات های بزرگ تر از تتروز (قند 4 کربنی) مورد استفاده قرار می گیرد. نام این آزمایش از نام کاشف آن، هانس مولیش گرفته شده است. خرید کوره ازمایشگاهی این آزمایش شامل افزودن معرف Molisch و چند قطره H2SO4 غلیظ به آنالیت می باشد. تشکیل کمپلکس بنفش رنگ در محل برخورد بین آنالیت، H2SO4 و معرف نشان دهنده وجود کربوهیدرات ها در نمونه می باشد.

در ادامه این مقاله ضمن معرفی تمام تجهیزات و مواد مورد نیاز، به شرح کامل انجام این آزمایش در آزمایشگاه ها پرداخته می شود.

شیمی تست مولیش و اساس انجام آن در آزمایشگاه های بیوشیمی

آزمایش مولیش بر خلاف آزمایش بارفورد که فقط برای شناسایی مونوساکارید ها انجام می شود، نسبت به تمام قند ها یا کربوهیدرات ها جواب مثبت نشان می دهد. در این آزمایش اسید سولفوریک باعث هیدرولیز اتصالات گلیکوزیدی بین کربوهیدرات ها می شود. در اثر این هیدرولیز اسیدی، مونوساکارید ایجاد می شود. این مونوساکارید ها آب از دست داده و تبدیل به فورفورال (در صورتی که قند اولیه گلوگز باشد) و مشتقات فورفورال می شوند.

ترکیب تولید شده با آلفا نفتل واکنش می دهد. در اثر این واکنش کمپلکس بنفش رنگی ایجاد می شود. تشکیل این کمپلکس بنفش رنگ نشان دهنده وجود کربوهیدرات در نمونه است. اما این آزمایش نمی تواند نوع کربوهیدرات را برای پژوهشگر مشخص کند.

مواد و وسایل مورد نیاز برای انجام آزمایش مولیش

  • معرف مولیش
  • اسید سولفوریک غلیظ
  • نمونه مجهول
  • لوله آزمایش
  • سمپلر با دقت مورد نیاز

نحوه آماده سازی معرف مولیش

معرف مولیش را به راحتی با انجام مراحل زیر می توانید آماده کنید. برای انجام آزمایش مولیش حتما از معرف تازه تهیه شده استفاده کنید تا نتیجه دقیقی از آزمایش به دست آورید.

برای تهیه معرف مولیش 1.5 گرم از آلفا نفتول را در 10 میلی لیتر اتانول 99 درصد حل کنید. به جهت این که غلطت محلول تا حد امکان دقیق باشد، ابتدا آلفا نفتول (1-نفتول) را وزن کنید سپس مقدار مورد نظر اتانول را بردارید. زیرا نقطه جوش اتانول پایین بوده و به سرعت تبخیر می شود.

برای تهیه حجم های بیشتر یا کمتر از معرف مولیش، از تناسب ذکر شده آلفا نفتول و اتانول استفاده کنید.

مراحل انجام آزمایش مولیش

2 میلی لیتر از نمونه را به لوله آزمایش خشکی اضافه کنید. پس از آن چند قطره  از معرف مولیش تازه تهیه شده به محلول بیفزایید. با استفاده از میکروپیپت به آرامی و قطره قطره 1 میلی لیتر اسید سولفوریک به لوله آزمایش اضافه کنید. اکنون تغییر رنگی در محل اتصال دو لایه مشاهده می شود که این تغییر رنگ نشان دهنده وجود کربوهیدرات در نمونه مورد آزمایش می باشد.

کاربرد های آزمایش مولیش

  • تشخیص وجود کربوهیدرات در نمونه های مجهول مختلف .
  • تشخیص تشکیل کربوهیدرات ها به عنوان یک محصول جانبی در واکنش ها و تمایز آن از سایر مولکول های زیستی .

محدودیت تست مولیش

این آزمایش اغلب بسیار کاربردی است. اما مانند سایر آزمایش های نیز محدودیت هایی دارد. برای این که از این آزمایش نتیجه مثبتی بگیرید، باید از قند های حداقل 5 کربنی مانند گلوکز استفاده کنید. زیرا برای تشکیل فورفورال و مشتقات آن، حداقل باید 5 اتم کربن در حلقه اصلی قند اولیه وجود داشته باشد.

بنابراین تریوز (قند سه کربنی) و تتروز (قند چهار کربنی) نتیجه مثبتی برای این واکنش نشان نمی دهد.

همچنین در نتیجه این آزمایش قند های مونوساکگارید از پلی ساکارید تفکیک نمی شوند.

کدام کربوهیدرات ها به آزمایش مولیش نتیجه مثبت می دهند؟

تمام کربوهیدرات های مونوساکاریدی، دی ساکاریدی و پلی ساکاریدی نسبت به این آزمایش نتیجه مثبت نشان می دهند و در آن ها کمپلکس بنفش رنگ تولید می شود.

مقایسه آزمایش های بارفورد، بندیکت و مولیش

  • هر سه آزمایش بارفورد، بندیکت و مولیش برای شناسایی کربوهیدرات ها به کار می روند.
  • https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%b4%db%8c%d9%85%db%8c%d8%a7%db%8c%db%8c/

  • آزمایش مولیش برای شناسایی و بررسی وجود یا عدم وجود قند های حداقل 5 کربنی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای تفکیک و شناسایی مونوساکارید ها از دی ساکارید ها، تست بارفورد انجام می شود.
  • تست بندیکت در شناسایی قند های احیا کننده مانند مونوساکارید هایی نظیر گلوکز، فروکتوز و گالاکتوز و بسیاری از دی ساکارید ها از جمله مالتوز و لاکتوز، به کار می رود.

استخراج DNA از خون و مراحل انجام آن

۳ بازديد

استخراج DNA از خون به روش Salting out

بررسی و آنالیز ماده وراثتی یا DNA در انجام بسیاری از پژوهش های و آزمایش های پزشکی، مهم و حیاتی است.قیمت هود لامینار برای بررسی این مولکول ها، ابتدا باید آن ها را از سلول های مورد نظر استخراج کرد. بنابراین استخراج DNA یک اقدام اولیه و رایج در آزمایش های ژنتیک، پزشکی و سلولی است.

روش های زیادی برای استخراج DNA از سلول ها ها معرفی شده اند. انتخاب روش مناسب به عواملی مانند گیاهی یا جانوری بودن سلول، نوع بافت نمونه و … بستگی دارد. خون یکی از بافت هایی است که به راحتی می توان به استفاده از آن استخراج DNA را انجام داد.

همان طور که می دانید استخراج DNA را تنها می توان از سلول های هسته دار انجام داد. با توجه به این که پلاکت ها و گلبول های قرمز فاقد هسته هسته هستند، فقط گلوبول های سفید خون که دارای هسته و DNA هستند برای استخراج ماده وراثتی مورد استفاده قرار می گیرند.

شرح کامل انجام این آزمایش، که مقدمه انجام بسیاری دیگر از آزمایش ها در آزمایشگاه های پزشکی، ژنتیک، پزشکی قانونی و … است، به همراه مواد و تجهیزات مورد نیاز در این مقاله بررسی شده است.

DNA و نقش آن در حفظ حیات

DNA مخفف دئوکسی ریبونوکلئیک است که یک مولکول پیچیده می باشد. این مولکول پیچیده آلی حاوی دستورالعمل های لازم برای ایجاد، حفظ و تداوم حیات است. بنابراین اطلاعاتی که از آنالیز DNA به دست می اید می تواند نقش بسیار مهمی در پیشگیری و تشخیص به موق بیماری ها داشته باشد.

این دستورالعمل ها در یک کد با چهار حرف نوشته شده است که مربوط به چهار مولکول است: آدنین (A)، تیمین (T)، سیتوزین (C) و گوانین (G) که به روش خاصی به هم متصل می شوند، آدنین به تیمین می پیوندد و سیتوزین به گوانین و یک مارپیچ دو رشته ای تشکیل می شود.

آیا DNA از خون قابل استخراج است؟

دی ان ای تقریباً در تمام سلول‌ های بدن وجود دارد. در نتیجه، شما می توانید DNA را از خون استخراج کنید. در واقع  خون  یکی از رایج ترین منابع مورد استفاده برای استخراج DNA است. با این حال، لکوسیت ها تنها سلول های خونی هستند که دارای هسته هستند و بنابراین، تنها سلول هایی هستند که در واقع حاوی DNA هستند. بنابراین، استخراج DNA از خون به معنای تجزیه و تحلیل DNA موجود در لکوسیت ها، که یکی از انواع گلبول های سفید خون است، می باشد

استخراج و تجزیه و تحلیل DNA از خون یا منابع دیگر می تواند برای درک ساختار ژنتیکی ما، سلامتی ما و موارد دیگر بسیار مفید باشد. از آنجایی که DNA کتاب دستورالعمل زندگی است، دسترسی به این داده ها ممکن است از ایجاد یا تشخیص بیماری های جدی در مراحل اولیه جلوگیری کند و به ما در درک بهتر مسیر زندگی کمک کند.

در مسیر استخراج DNA از خون، ابتدا باید غشای سلول باید تخریب شود تا بتوان به این مولکول ها دسترسی پیدا کرد.

تجهیزات و مواد مورد نیاز برای استخراج DNA از خون در آزمایشگاه

برای انجام این آزمایش به روش Salting Out بسیار ساده است و نیازی به تجهیزات پیچیده و گرانقیمت آزمایشگاهی نیست. سانتریفیوژ، بن ماری و میکروپیپت که در اغلب آزمایشگاه ها وجود دارند، دستگاه هایی هستند که به وسیله آن ها می توان این استخراج DNA را به سادگی انجام داد.

آب مقطر، نمونه خون، محلول سدیم کلراید، بافر SDS و اتانول موادی هستند که در انجام استخراج دی ان ای به روش سالتینگ اوت به آن ها نیاز دارید.

مراحل انجام استخراج DNA از خون به روش SALTING OUT

ابتدا 500 میکرولیتر از نمونه خون را به وسیله سمپلر داخل فالکون ریخته و بعد از آن 3 برابر خون، آب مقطر به فالکون اضافه کنید. محتویات فالکون را به مدت چند دقیقه با دستتان تکان دهید طوری که خون و آب مقطر کاملا با یکدیگر مخلوط شوند. فالکون را به مدت 5 دقیقه داخل سانتریفیوژ قرار دهید. پس از گذشت 5 دقیقه فالکون را از سانتریفیوژ خارج کنید و مایع رویی آن را دور بریزید.

در مرحله بعد 1500 میکرولیتر آب مقطر به فالکون اضافه کنید. مجددا به مدت 1 دقیقه با دستتان فالکون را شیک کنید و 5 دقیقه داخل سانتریفیوژ قرار دهید. همانند مرحله قبل مایع رویی داخل فالکون را خارج کنید.

1000 میکرولیتر NaCl و 1000 میکرولیتر SDS به محتویات داخل فالکون اضافه کنید. مخلوط به دست آمده را به مدت 20 دقیقه داخل دستگاه بن ماری جوش در دمای حدود 60 درجه سانتی گراد قرار دهید. پس از گذشت 5 دقیقه مایع رویی فالکون را خارج کرده و به وسیله سمپلر 500 میکرولیتر NaCl به فالکون اضافه کنید. 5 دقیقه فالکون را شیک کنید. پس از آن به مدت 30 دقیقه فالکون را سانتریفیوژ کنید.

در این مرحله مجددا پس از خارج کردن فالکون از سانتریفیوژ مایع رویی فالکون را جدا کرده  و 500 میکرولیتر NaCl به فالکون بیفزایید. چند ثانیه مخلوط را هم بزنید و پس از آن به مدت 15 دقیقه فالکون را داخل سانتریفیوژ قرار دهید.

در مرحله آخر پس از جدا کردن مایع رویی فالکون، 500 میکرولیتر اتانول به ظرف اضافه کرده، چند ثانیه ظرف را شیک کنید و در اخر به مدت 5 دقیقه داخل سانتریفوژ قرار دهید.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%da%a9%d9%88%d8%b1%d9%87/

پس از خارج کردن فالکون از سانتریفیوژ شما می توانید رشته های DNA را داخل فالکون مشاهده کنید.

روکش زیرکونیا چیست؟

۴ بازديد

روکش‌های زیرکونیومی دندان از چه موادی تشکیل شده اند؟

روکش‌های زیرکونیوم از دی اکسید زیرکونیوم ساخته شده اند که یک ماده سرامیکی زیست سازگار است.کامپوزیت دندان در رشت دی اکسید زیرکونیوم یک ماده سرامیکی است و کلینیک‌های دندانپزشکی یا دندانپزشکان این ماده را به صورت گلوله‌های کوچکی دریافت می‌کنند. این ماده همه کاره برای ایجاد روکش‌هایی با ظاهر طبیعی و بادوام که بسیار شبیه به دندان‌های موجود شما هستند، استفاده می‌شود و آن را به گزینه ای محبوب برای ترمیم دندان تبدیل می‌کند.

مزایای روکش زیرکونیا دندان

روکش‌ زیرکونیومی که به عنوان روکش‌ زیرکونیا نیز شناخته می‌شوند، در سال‌های اخیر به دلیل مزایای بیشماری که نسبت به مواد روکش دندان سنتی مانند روکش‌های چینی به فلز (PFM) دارد، محبوبیت پیدا کرده‌اند. در ادامه با برخی از مزایای کلیدی روکش‌های دندانی زیر کونیومی آشنا می‌شویم.

  • زیبایی: روکش‌های زیرکونیوم بسیار شبیه دندان‌های طبیعی هستند و آنها را به انتخابی عالی برای ترمیم طبیعی دندان تبدیل می‌کند. این مواد بسیار شفاف هستند و به صورت طبیعی و یکپارچه با دندان‌های اطراف ترکیب می‌شوند. روکش زیرکونیا دندان را می‌توان به راحتی از نظر شکل، اندازه و رنگ سفارشی سازی کرد تا کاملاً با دندان‌های بیمار مطابقت داشته باشد.
  • دوام: زیرکونیوم یک ماده بسیار بادوام است، به این معنی که روکش‌های زیرکونیا در مقایسه با سایر مواد روکش دندان کمتر دچار پریدگی، ترک خوردن یا فرسودگی در طول زمان می‌شوند. این دوام تضمین می‌کند که بیماران می‌توانند از نتایج طولانی مدت آن که اغلب با مراقبت مناسب ۱۵ تا ۲۰ سال یا حتی بیشتر طول می‌کشد لذت ببرند.
  • زیست سازگاری: زیرکونیا یک ماده زیست سازگار است، به این معنی که برای بافت‌های زنده سمی‌نیست و کمتر احتمال دارد که باعث ایجاد واکنش آلرژیک یا تحریک بافت اطراف لثه شود. این مزیت باعث می‌شود روکش‌های دندانی زیرکونیومی گزینه ای مناسب برای بیماران مبتلا به آلرژی یا حساسیت به فلز باشند. همچنین به این معنی است که روکش زیرکونیومی می‌تواند سال‌ها به طور ایمن در دهان شما بماند.

سایر مزایای مهم روکش زیرکونیومی

  • استحکام: روکش‌های زیرکونیومی به دلیل استحکام بالا شناخته شده اند. این ویژگی به آنها این قابلیت را می‌دهد که فشار و نیروهای وارد شده در هنگام گاز گرفتن و جویدن را تحمل کنند. این باعث می‌شود که آنها گزینه ای ایده آل برای ترمیم دندان‌های جلو و عقب باشند.
  • بدون فلز: برخلاف روکش‌های PFM، روکش‌های زیرکونیا حاوی هیچ فلزی نیستند و خطر حساسیت به فلز و احتمال ظاهر شدن خط تیره در طول خط لثه را از بین می‌برند. این ویژگی باعث ترمیم زیباتر و سالم تر می‌شود.
  • کاهش حداقل دندان: روکش‌های زیرکونیا در مقایسه با سایر مواد روکش به حداقل دندانپزشکی تهاجمی ‌نیاز دارند. این کار به حفظ بیشتر ساختار طبیعی دندان کمک می‌کند. این مزیت برای سلامت کلی و استحکام طولانی مدت دندان مفید است.
  • افزایش راحتی: به دلیل زیست سازگاری و احساس طبیعی، بیماران اغلب روکش‌های زیرکونیومی را راحت تر از سایر انواع روکش‌های دندانی می‌دانند. روکش‌های زیرکونیا مانند PFM‌ های معمولی گرما و سرما را منتقل نمی‌کنند به همین دلیل احساس راحتی می‌کنید.
  • ظاهر طبیعی: پس از سال‌ها درمان با استفاده از روکش‌های فلزی، یافتن جایگزینی با ظاهر طبیعی تر، انگیزه و موفقیت بزرگی در دندانپزشکی بود. روکش‌های زیرکونیایی و روکش‌های چینی نوآوری‌های قابل توجهی در این زمینه بوده اند. روکش زیرکونیومی با رنگ سفید و شفاف خود ظاهر طبیعی کاملی را به شما ارائه می‌دهد.

قبل از انتخاب روکش زیرکونیا باید به چه نکاتی توجه کنید؟

روکش‌های دندانی زیرکونیوم دارای مزایای مختلفی هستند، اما قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا آنها انتخاب مناسبی برای شما هستند یا خیر، باید چند فاکتور را در نظر بگیرید. در ادامه با برخی از این نکات آشنا می‌شویم.

  • هزینه روکش زیرکونیا

در حالی که روکش‌های زیرکونیوم زیبایی و دوام بالاتری دارند، اما نسبت به سایر گزینه‌های روکش دندان مانند روکش‌های چینی به فلز (PFM) گران‌تر هستند. برای تعیین اینکه آیا روکش‌های زیرکونیا متناسب با نیازها و بودجه شما هستند، مطمئن شوید که مزایا را در مقابل هزینه آن سنجیده اید.

  • تنظیمات و تعمیرات

زیرکونیا یک ماده قوی است. این بدان معناست که تنظیم یا تعمیر آن نیز چالش برانگیزتر است. ابزارها و تکنیک‌های خاصی برای ایجاد تغییرات در روکش‌های زیرکونیومی ضروری است. در برخی موارد، روکش زیرکونیایی آسیب دیده ممکن است نیاز به تعویض کامل داشته باشد.

  • سایش روی دندان‌های مخالف

استحکام و دوام زیرکونیا می‌تواند یک شمشیر دولبه باشد. سختی آن در هنگام گاز گرفتن یا جویدن باعث افزایش سایش دندان‌های طبیعی شما می‌شود. برای به حداقل رساندن این خطر، دندانپزشکان معمولاً روکش‌های زیرکونیا را روی سطح صاف آن صیقل می‌دهند تا اصطکاک با دندان‌های مقابل را کاهش دهند.

  • تخصص دندانپزشک

ساخت و قرار دادن روکش زیرکونیومی نیاز به دقت و مهارت دارد. انتخاب یک دندانپزشک با تجربه در کار با زیرکونیا برای اطمینان از بهترین نتیجه ممکن بسیار مهم است.

  • یک راه حل مناسب برای همه نیست

روکش‌های زیرکونیا مزایای زیادی دارند، اما ممکن است بهترین انتخاب برای هر ترمیم دندان نباشند. در مواردی که فضای محدودی وجود دارد، دندانپزشک شما ممکن است نوع دیگری از روکش دندان مانند روکش تمام چینی یا PFM را توصیه کند.

به طور کلی، روکش‌های زیرکونیومی دارای چندین ویژگی جذاب هستند، اما ضروری است که معایب احتمالی را در نظر بگیرید و آنها را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. با ارزیابی این عوامل می‌توانید تصمیمی‌آگاهانه در مورد ترمیم دندان خود بگیرید.

مراحل انجام روکش زیرکونیا 

در ادامه انجام مراحل ساخت روکش را به صورت مرحله به مرحله مرور می کنیم.

مرحله اول :مشاوره

اولین قدم این است که با دندانپزشک خود مشورت کنید. آنها نیازهای دندانی شما را ارزیابی می‌کنند و تشخیص می‌دهند که آیا روکش زیرکونیومی برای شرایط خاص شما انتخاب مناسبی است یا خیر. در این مرحله هر سوالی دارید می‌توانید از دندانپزشک بپرسید. 

مرحله دوم: آماده سازی دندان

اگر روکش زیرکونیومی مناسب تشخیص داده شود، دندانپزشک شما با بی حس کردن ناحیه اطراف دندان آسیب دیده شروع می‌کند. سپس هر گونه پوسیدگی را با دقت از بین می‌برند. دندانپزشک به دندان شکل می‌دهند تا روکش جدید را در خود جای دهد. این فرآیند شامل برداشتن مقدار کمی ‌از مینای دندان برای اطمینان از تناسب مناسب روکش و دندان است.

مرحله سوم: قالب گیری و روکش موقت

هنگامی‌که دندان شما آماده شد، دندانپزشک قالبی از دندان می‌گیرد و آن را به آزمایشگاه دندانپزشکی می‌فرستد تا روکش زیرکونیوم سفارشی را بسازند. در این بین، دندانپزشک یک روکش موقت روی دندان آماده شده شما قرار می‌دهد تا از آن تا زمانی که روکش دائمی ‌آماده شود، محافظت ‌کند.

مرحله چهارم: ساخت روکش زیرکونیومی

آزمایشگاه دندانپزشکی از قالب‌های گرفته شده توسط دندانپزشک، برای ساخت روکش زیرکونیومی استفاده می‌کند. این روکش کاملاً با شکل، اندازه و رنگ دندان‌های طبیعی شما مطابقت دارد.

مرحله پنجم: نصب و تنظیم روکش

هنگامی‌که روکش زیرکونیومی آماده شد، برای نصب نهایی به مطب دندانپزشک فرستاده می‌شود. دندانپزشک شما روکش موقت را برمی‌دارد و روکش زیرکونیومی جدید را با دقت روی دندان آماده شده شما قرار می‌دهد. آنها تناسب، نیش و ظاهر را بررسی می‌کنند و هر گونه تنظیمات لازم را قبل از چسباندن روکش به طور دائم در جای خود انجام می‌دهند.

مرحله ششم: مراقبت پس از گذاشتن روکش

پس از قرار دادن روکش زیرکونیا، دندانپزشک شما دستورالعمل‌هایی را برای مراقبت از روکش جدید به شما ارائه می‌دهد. رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن برای حفظ سلامت روکش و دندان‌های اطراف بسیار مهم است. همچنین برای اطمینان از موفقیت طولانی مدت روکش زیرکونیومی خود، باید معاینات منظم دندانپزشکی را در برنامه سالانه خود بگنجانید.

معایب روکش زیرکونیا

معایب روکش‌های زیرکونیا حداقل است. سفتی این ماده باعث ایجاد نگرانی‌هایی در مورد اصطکاک روی ریشه دندان و فرسودگی دندان‌های مقابل می‌شود. با این حال، معاینات مکرر به کاهش احتمال آسیب رساندن به دندان‌های مقابل کمک می‌کند. 

انواع روکش‌های زیرکونیایی مورد استفاده در دندانپزشکی

روکش‌های زیرکونیومی را می‌توان برای مصارف مختلف در عمل زیبایی و ترمیمی ‌دندان استفاده کرد. روکش زیرکونیا یک راه عالی برای تقویت دندان شکسته یا ترک خورده است. پوشاندن دندان تغییر رنگ داده، لکه دار و ترمیم ظاهر ایمپلنت دندان از جمله موارد استفاده از این روکش‌هاست. به دلیل کیفیت و دوام باورنکردنی آنها، کلاهک‌های دندانی یا روکش کامل دندان بیشتر و بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.

  1. روکش‌های زیرکونیایی یکپارچه و کلاهک‌های کامل

این نوع سرامیک دندان دارای اکسید زیرکونیوم است و ماده ای است که آن را تقریباً نشکن می‌کند. این سرامیک جامد در برابر پریدگی، ترک و لکه مقاوم است و می‌توان رنگ آن را با دندان‌ها مطابقت داد. تنها مشکل آن مات بودن است. به دلیل غیر شفاف بودن، روکش‌های یکپارچه در قسمت انتهایی دهان بهتر است استفاده شوند. 

ترمیم‌های یکپارچه توسط فرز بادامک cad ایجاد می‌شوند و ماشین‌های عظیم این شاهکارهای هنری را با استفاده از فایل‌های دیجیتال ایجاد شده، توسط تکنسین‌ها می‌سازند. به همین دلیل تنها برخی از لابراتوار‌های دندانپزشکی وسایل ساخت این نوع روکش را دارند. روکش زیرکونیوم مقاومتی در حد روکش طلا دارد. 

  1. روکش‌های زیرکونیومی لایه ای

همانطور که از نام آن پیداست، ترمیم‌های لایه ای با استفاده از خاک رس لیتیوم دی سیلیکات لایه ای بر روی پوشش سرامیکی ساخته می‌شوند. چینی‌های لایه ای شفافیت واقعی مورد نیاز را برای نمایان ساختن ترمیم‌ها در جلوی دهان فراهم می‌کنند. 

این روکش‌ها از هسته‌های جامد پوشیده شده با لایه‌هایی از چینی نرم بازتابنده ساخته می‌شوند. مهارت ساخت روکش در لابراتوار، بر استحکام و زیبایی آن تأثیر می‌گذارد و یک سرامیست ماهر می‌تواند ترمیم‌های خیره کننده ای ایجاد کند. لایه‌های روکش در مقایسه با روکش‌های ساخته شده از PFM در برابر خرد شدن آسیب‌پذیرتر هستند. چینی‌های زیبا به راحتی در معرض خرد شدن هستند.

آیا روکش‌های زیرکونیا به عنوان روکش دندان جلو مناسب هستند؟

از آنجایی که روکش‌های زیرکونیا از دی اکسید زیرکونیوم ساخته شده اند، که نوعی ماده بادوام است گزینه ای عالی برای پوشاندن دندان‌های جلویی هستند. 

علت گرانتر بودن روکش‌های زیرکونیا نسبت به روکش چینی 

روکش‌های سرامیکی سنتی یک جایگزین فوق العاده برای کسانی است که به دنبال راه حلی مقرون به صرفه هستند. با این حال این روکش‌ها معایبی نیز دارند. روکش چینی امکان واکنش‌های آلرژیک، تغییر رنگ و نیاز به یک قاب فلزی اضافی برای حمایت از روکش‌ها دارند. اما زیرکونیا یک ماده کاملاً جدید برای دندانپزشکی ترمیمی‌است. روکش‌های زیرکونیا گران‌تر از روکش‌های چینی هستند زیرا زیرکونیا در مورد روکش‌های دندان استحکام و دوام بیشتری دارد. مواد روکش زیرکونیا سه برابر با دوام تر از ترمیم‌های چینی یا PFM است.

https://drshamsdentist.com/%d9%85%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d8%b5-%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

برخلاف روکش چینی، زیرکونیا می‌تواند فرسودگی و پارگی را بدون پریدگی تحمل کند. به همین دلیل است که روکش‌های زیرکونیا می‌توانند جویدن بسیار شدید را تحمل کنند. این مزایا باعث می‌شود روکش‌های زیرکونیایی گرانتر از چینی باشند. به همین دلیل است که دندانپزشکان ممکن است به شما توصیه کنند روکش‌های زیرکونیا را به عنوان جایگزینی برای تعمیر کلاهک یا درمان‌های دندانی بررسی کنید.

بهترین میکروسکوپ برای آزمایشگاه مدارس

۲ بازديد

میکروسکوپ دانش آموزی در آزمایشگاه های مدارس

آزمایشگاه های علوم در مدارس مهم ترین زنگ آموزش است که باید توسط مدیران، آموزگاران و خود دانش آموزان بسیار جدی گرفته شود و از زمان آموزش عملی در آزمایشگاه برای سایر دروس کاسته نشود. سکوبندی ازمایشگاهی  در فضای آزمایشگاه دانش آموزان با مفاهیم عملی آنچه در کتاب هاب درسی آموخته اند آشنا می شوند. به همین دلیل است که دروس در ذهن آن ها کاملا به صورت تصویری ثبت می شود و می توانند علایق خود را برای آینده تحصیلی و شغلی خود پیدا کنند. میکروسکوپ های دانش آموزی ابزاری هستند که پیچیدگی خاصی ندارند اما دانش آموزان می توانند با استفاده از آن ها ساختارهای کریستالی و سلول ها را درک کنند که نقش مهمی را آموزش مفاهیم مختلف برای دانش آموزان ایفا می کنند.  

در ادامه با ما همراه باشید تا مشخصات میکروسکوپ دانش آموزی مناسب مدارس ابتدایی و متوسطه را بررسی کنیم.

میکروسکوپ های دانش آموزی چه ابزاری هستند؟

میکروسکوپ ها نقش مهمی در یادگیری دانش آموزان چه در مقاطع دبستان و چه در مقاطع متوسطه دارند. دانش آموز با دنیای ابعاد میکرو آشنا می شود و ساختار سلول ها و موجودات میکروسکوپی و ساختارهای شیمیایی را با چشم خود می بیند.

به عنوان مثال دانش آموزان با مشاهده آرایش اتم ها و مولکول ها می توانند خواص و رفتار مواد مختلف را بهتر درک کنند. همچنین با استفاده از میکروسکوپ دانش‌آموزی، دانش‌آموزان می‌توانند به دنیای شگفت‌انگیز سلول‌ها آشنا شوند، اندامک‌های مختلف آن‌ها را مشاهده کنند و نحوه عملکرد آن ها را درک کنند. آن ها می توانند تنوع میکروارگانیسم ها، از باکتری ها تا تک سلولی ها را مطالعه کنند و درک عمیق تری از نقش آن ها در اکوسیستم و سلامت انسان به دست آورند.

ویژگی میکروسکوپ مناسب مدارس

میکروسکوپ هایی که برای آزمایشگاه های مدارس استفاده می شوند، عموما ساده هستند و پیچیدگی خاصی ندارند. مهم ترین ویژگی های میکروسکوپ دانش آموزی بزرگ نمایی و تفکیک مناسب، قابلیت تنظیم روشنایی و وضوح یا رزولوشن بالا است. میکروسکوپ هایی مانند میکروسکوپ CX23 با امکان تنظیم فوکوس و رزولوشن بالا از میکروسکوپ های با امکانات بالا برای مدارس است. البته میکروسکوپ های ساده تر نیز مناسب هستند.

 بزرگنمایی به این اشاره دارد که یک تصویر در مقایسه با اندازه اصلی نمونه چقدر بزرگتر به نظر می رسد. در واقع این پارامتر به دانش آموزان اجازه می دهد تا ساختارهای دقیق را با جزئیات ویژه مشاهده کنند.

منظور از روزلوشن، وضوح تصاویر است. به بیان ساده دو ساختار کنار هم با استفاده از میکروسکوپ به وضوح قابل تفکیک است.

به همین دلیل هنگام خرید میکروسکوپ برای آزمایشگاه مدارس باید به رزولوشن و بزرگنمایی آن توجه کنید.

نکات کلیدی هنگام خرید میکروسکوپ دانش آموزی برای مدارس ابتدایی و متوسطه

رعایت این نکات هنگام خرید میکروسکوپ نیازهای دانش آموزان و مربیان را در آزمایشگاه و در طی آموزش برطرف کند.

بزرگنمایی

بزرگنمایی بسیار مهم است. طیف بزگنمایی میکروسکوپ باید به اندازه ای باشد که دانش آموزان بتوانند نمونه های مختلف را با جزییات ببینند تا درک کافی از دنیای اطراف خود به دست آورند.

رزولوشن یا وضوح

یک میکروسکوپ با رزولوشن بالا تصاویر واضح را ارائه می دهد و دانش آموزان را قادر می سازد تا حتی کوچکترین جزئیات را با دقت ببینند. این امر به ویژه هنگام مطالعه ساختارهای بیولوژیکی پیچیده مهم است.

دوام

دوام در میکروسکوپ های دانش آموزی بسیار مهم است. باید مدلی را انتخاب کنید که در برابر استفاده مداوم دانش آموزان جوان مقاوم باشد. به دنبال میکروسکوپ های ساخته شده از متریال محکم مانند قاب های فلزی و عدسی های قوی باشید.

سهولت استفاده

سهولت استفاده نیز یک نکته مهم است. میکروسکوپ باید کاربرپسند با پیچ های ساده و در دسترس برای تنظیم فوکوس و تنظیمات بزرگنمایی باشد. این پیچ ها می کنند که دانش آموزان می توانند از تجهیزات به طور مستقل و بدون کمک مداوم آموزگاران استفاده کنند.

سیستم روشنایی مناسب

داشتن نور داخلی در میکروسکوپ امکان مشاهده نمونه ها در شرایط مختلف نوری در آزمایشگاه مدارس را ساده تر می کند.

با در نظر گرفتن این ویژگی‌های کلیدی هنگام خرید میکروسکوپ دانش‌آموزی برای تامین تجهیزات آزمایشگاه علمی مدرسه، ابزار ارزشمندی را در اختیار دانش‌آموزان خود قرار می‌دهید که از آن در آزمایش های مختلف استفاده می کنند و حس کنجکاوی آن ها را در مورد دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم تقویت می‌کند.

نکاتی برای استفاده صحیح و نگهداری از میکروسکوپ دانش آموزی

  • با احتیاط از میکروسکوپ استفاده کنید.
  • مراقب اجزای ظریف آن باشید.
  • از خش افتادن روی عدسی ممانعت کنید.
  • هنگام حمل میکروسکوپ، آن را از پایه آن بگیرید.
  • https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86%d8%a7%d8%b1/

  • میکروسکوپ خود را تمیز نگه دارید. گرد و غبار می تواند در دید واضح اختلال ایجاد کنند، بنابراین به طور مرتب لنزها و سطوح را با یک پارچه نرم یا دستمال لنز پاک کنید. از استفاده از مواد شیمیایی خشن یا مواد ساینده که می توانند لنز را خراش دهند خودداری کنید.
  • برای مشاهده مطلوب، نور را به درستی تنظیم کنید. تنظیم روشنایی و کنتراست به افزایش دید و وضوح نمونه شما زیر میکروسکوپ کمک می کند.
  • زمانی که از میکروسکوپ استفاده نمی کنید، پوشش مخصوص را روی آن قرار دهید تا از آلودگی های محیطی مانند گرد و غبار یا رطوبت محافظت شود.

حقوق مورد حمایت علامت تجاری ثبت شده چیست ؟

۳ بازديد
در بند 1 ماده 15 موافقت نامه تریپس علامت تجاری این گونه تعریف شده است : " هرگونه علامت یا ترکیبی از علائم که بتواند کالاها یا خدمات یک فعالیت را از کالاها یا خدمات فعالیت های دیگر متمایز گرداند علامت تجاری به شمار خواهد آمد". ثبت شرکتها چنین علامتی به ویژه کلمات ، شامل اساسی مشخص ، حروف ، اعداد ، عناصر تصویری و ترکیبی از رنگ ها و همین طور هرگونه ترکیبی از این علائم برای ثبت به عنوان علائم تجاری خواهند بود.
ثبت قانونی یک علامت تجاری ، برای آن حمایت قانونی فراهم می کند و باعث حفاظت از آن در برابر سوء استفاده کنندگان و متقلبان و تقلید کنندگان از برند می شود.در این مقاله به تشریح حقوق مورد حمایت علامت تجاری ثبت شده می پردازیم.
حقوق مادی
حقوق مادی مربوط به اجازه انحصاری بهره برداری از اثر یا انتقال آن می باشد و از خصوصیات این نوع از حقوق محدود بودن آن در زمان است.
1- حق استفاده
یکی از مهم ترین حقوقی که مالک علامت تجاری در تصرفات حقوقی نسبت به علامت خود دارد حق اعطاء لیسانس بهره برداری از علامت تجاری است و براساس قانون 1994 انگلیس اعطاء لیسانس علامت تجاری تحت شرایط خاصی پیش بینی شد :
1- لیسانسی که بین شرکت های وابسته اصلی و فرعی اعطاء می شد و
2- لیسانسی که اعطاء کننده آن امکان نظارت و کنترل بر کیفیت کالاها یا خدمات ارائه شده تحت لیسانس توسط دارنده لیسانس را داشت.
لیسانس مطلق لیسانسی است که اعطاکننده هیچ محدودیتی برای استفاده از علامت تجاری اعمال نمی کند و دارنده آن می تواند از علامت تجاری در خصوص تمام کالاها یا خدماتی که علامت در مورد آن ها به ثبت رسیده است و به هرروشی که مایل باشد و در هر محدوده مکانی که اراده کند استفاده نماید. البته بدیهی است که دارنده لیسانس نمی تواند دارای حقوق بیشتر از اعطاء کننده باشد.
در حقوق ایران بحث زیادی در خصوص لیسانس یا پروانه بهره برداری از علامت تجاری نشده و در ماده 141 آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 مقرر داشته است : " مالک علامت می تواند اجازه بهره برداری از علامت ثبت شده خود را به هر شکل قانونی به دیگری اعطاء نماید ." اعطاء حق بهره برداری به معنای انتقال مالکیت علامت تجاری نمی باشد و مالکیت علامت همچنان از آن اعطاکننده حق است و اثر آن صرفاَ، اجازه دارند آن در استعمال علامت تجاری است بدون اینکه این استعمال را بتوان نقض حقوق علامت تجاری دانست و در حقیقت به نوعی دارنده حق استفاده را می توان با مستاجر و اعطاء کننده حق استفاده را با موجر مقایسه نمود و در خصوص مقررات ناظر بر انواع لیسانس ها و حقوق شخص دارنده لیسانس در مقررات قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 نیز همچون قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات مصوب 1310 مطلب خاصی دیده نمی شود ولی در این مورد می توان گفت که صاحب علامت می تواند استفاده و بهره برداری یا انتفاع از امتیاز و حقوق علامت به ثبت رسیده خود را به هر شخص حقیقی یا حقوقی برای مدت معین یا نامعین تفویض نماید و چنانچه این حق برای مدت معین واگذار شده پس از انقضای مدت اثری به دنبال ندارد و در صورتی که برای مدت معین یا نامحدود واگذار شده عملاَ لغو یک جانبه آن سند رسمی یا حکم دادگاه می باشد در این خصوص می توان به رای شماره 1151- 1150 شعبه 228 دادگاه عمومی تهران اشاره نمود که شرکت حق استفاده از علامت تجاری EIECTROLUX ثبت شده به شماره های 44351 و 1593/ 2671 و 24301 را به شرکت Y واگذار نموده و متعاقب آن اجازه نامه مربوطه در اداره مالکیت صنعتی بدون مجوز استفاده کننده لغو می شود و مورد اعتراض اجازه گیرنده قرار گرفته که شعبه مذکور دادگاه چنین اظهارنظر می نماید " با توجه به استفاده از علامت الکترولوکس نموده ، لذا آگهی لغو اجاره استفاده دائر بر لغو یک جانبه ابطال و بلااثر می گردد. "
2- نقل و انتقال
یکی دیگر از مهم ترین حقوقی که مالک علامت تجاری در تصرفات حقوقی نسبت به علامت خود داراست حق نقل و انتقال علامت تجاری است.
ماده 139 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 علامت تجاری را قابل نقل و انتقال معرفی کرده است لیکن انتقال مزبور را در مقابل اشخاص ثالث در صورتی معتبر می شناسد که موافق مقررات قانون مزبور به ثبت برسد و به موجب همان ماده برای ثبت انتقال علامت باید درخواست کتبی به مرجع قانونی ارائه گردد. در این درخواست این نکات باید صریحاَ قید شود :
الف ) شماره و تاریخ ثبت علامت در ایران
ب) اسم و نشانی و تابعیت مالک جدید
ج) نام و نشانی نماینده قانونی در ایران.
و طبق نظر ماده 139 قانون مذکور مدارک قانونی انتقال و وکالتنامه و تصدیق ثبت علامت در ایران از ضمائم درخواست انتقال می باشند و به نظر می رسد باتوجه به امکان نقل و انتقال حقوق مالی به صورت قهری و ارادی در خصوص علامت تجاری هر دو نوع انتقال امکان پذیر باشد و این مطلب را از اطلاق واژه " هر گونه انتقال " مذکور در ماده فوق که می تواند ناظر بر هردو نوع انتقال ( قهری و ارادی ) باشد می توان استنباط کرد انتقال قهری که مربوط به ارث حقوق علائم تجاری است بحث مالکیت مشاع علامت تجاری را مطرح می سازد. چرا که در اکثر موارد ورثه متعدد هستند و ترکه به صورت مشاع در ملکیت ایشان در می آید انتقال ارادی در قالب قرارداد صورت می پذیرد و قواعد عمومی قرارداها در مورد انتقال علامت تجاری جاری می باشد در هرحال انتقال علامت به هر یک از دو صورت قهری و ارادی که صورت پذیرد در صورتی در مقابل اشخاص ثالث معتبر خواهد بود که با تنظیم اظهارنامه انتقال در اداره مالکیت صنعتی به ثبت برسد.
3- جلوگیری از استفاده دیگران
باتوجه به قانون ثبت اختراعات ، طرح صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 ایران حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانده باشد لذا صاحب علامت می تواند از مجرای قضایی و در بعد کیفری از استفاده غیرمجاز دیگران جلوگیری نماید. همان طور که مالک علامت تجاری می تواند در خصوص نقض حق، اقامه دعوی کند و زمانی استفاده دیگران مبنای قانونی دارد که این استفاده از طرف صاحب علامت ثبت شده تفویض شده باشد. لذا در صورت هرگونه استفاده سایرین از یک علامت تجاری به ثبت رسیده، حقوق صاحب آن نقض می گردد. در حقیقت نقض علامت تجاری عبارت است از هرنوع استعمال بدون اجازه از علامت یکسان یا مشابه با علامت مورد نقض که براساس ثبت یا شهرت یا سابقه اسنعمال مورد حمایت است و باعث گمراهی و اشتباه مصرف کنندگان در خصوص منشا تولید یا عرضه کالاها یا خدمات شود یا باعث ورود لطمه به شهرت یا وجه تمایز علامت مورد نقض گردد.
4- مطالبه ضرر و زیان
ماده 183 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعت و علائم تجاری مصوب 1386 طریق تامین دلیل ، توقیف محصولاتی که مخالف حق حاصل از ثبت علامت تجاری تولید گردیده و رفع تامین یا توقیف را تعیین نموده است. همچنین به موجب ماده 181 قانون مذکور خساراتی که قابل مطالبه می باشد شامل ضررهای وارده و عدم النفع خواهد بود. اما دادگاه های عدم النفع را در همه موارد حکم نمی دهند.
در ماده 182 قانون مصوب 1386 آمده است که مالک علامت تجاری یا قائم مقام آن می تواند به موجب امر نزدیک ترین دادگاه بخش محلی که محصولات مورد ادعا در آن محل است صورت مشروحی از محصولاتی که به ادعای آن ها با حق حاصل از علامت تجاری آن ها مخالف است بردارند اجرای امر فوق در صورتی که محصولات فوق هنوز در گمرک باشند، به وسیله مامورین گمرک والا به وسیله مامورین اجرا به عمل خواهد آمد. توقیف محصولات مزبور وقتی ممکن است که امر دادگاه تصریح بر آن داشته باشد امر دادگاه در هریک از دو صورت فوق بنا به درخواست مالک علامت و با سپردن تضمیم کافی صورت می پذیرد تا در صورتی که دعوی پذیرفته نشد خسارات وارده و منافعی که طرف دعوی از آن محروم خواهد شد جبران گردد.
و این ماده می تواند در مواردی که مالک علامت تجاری با نقض حقوق خویش مواجه می شود نیز کاربرد داشته و مورد استناد مالک علامت قرار بگیرد.
حقوق معنوی
این دسته از حقوق مرتبط با جنبه های معنوی اثر یعنی درآمیختگی حق با شخصیت پدید آورنده می باشد و از خصوصیات آن غیرقابل انتقال بودن و عدم محدودیت زمانی است.
1- عدم محدودیت در زمان
یعنی حقوق معنوی مانند حقوق مادی در زمان محدود نیست و به عبارتی حق دائمی است و با یک بار خلق و ثبت آن ارتباطش با شخصیت پدید آورنده و ثبت کننده به دست تاریخ و زمان سپرده نمی شود و هرگز عرف نمی تواند تصور کند که مثلاَ علامتی که ثبت کننده آن شخص خاصی است چند سال دیگر شخصیت دیگری به عنوان صاحب اثر آن معرفی شود.
2- عدم محدودیت در مکان
و چنین نیست که مثلاَ مالک یک علامت ثبت شده در محلی صاحب آن علامت محسوب شود و در محل و مکانی دیگر این مالکیت از وی سلب شود.
3- غیرقابل انتقال

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/


از آنجا که حقوق معنوی با شخصیت پدید آورنده ارتباط دارد نمی توان آن را به میل و اراده و به موجب قرارداد به دیگری واگذار نمود، حتی توافق در این زمینه نیز توجیه قانونی ندارد و آنچه که در قالب واگذاری حق استفاده از آن علامت انجام می گیرد این ویژگی ذاتی حقوق معنوی را تغییر نمی دهد. به عبارتی حقوق معنوی پدیدآورنده را که قانون غیرقابل انتقال دانسته می توان به حق ابوت تشبیه نمود. همان طوری که رابطه پدر با فرزند، رابطه ای است غیرقابل انتقال و شخصیت و حیات فرزند ، ادامه شخصیت و حیات پدر است ، همان طور هم ابداع کننده یا به ثبت رساننده، علامتی یا اثری را که خلق می کند قسمتی از فکر و اندیشه خود را به ودیعه می گذرد و نتیجتاَ اثر یا علامت برای همیشه و در همه جا محصول فکر و اندیشه صاحب آن است و کسی حق ندارد به این اصل تخطی کند. بهترین مسایلی که می توان عنوان کرد مثال کتاب " شاهنامه " است اگرچه حقوق مادی آن در حال حاضر وارد حوزه عمومی شده است، ولی هرگز نمی توان جداشدن این اثر نفیس را از حکیم ابوالقاسم فردوسی تصور نمود و هیچ کس نیز نمی تواند در ماهیت موضوعات بیان شده درآن، موضوعات و مطالب خود را وارد کرده و به نحوی شخصیت خود را در شاهنامه دخیل نماید.

جرمگیری دندان چیست؟

۲ بازديد

درک جرمگیری دندان

جرم گیری یک روش رایج دندانپزشکی برای بیماران مبتلا به بیماری لثه است.کامپوزیت دندان در رشت این یک نوع تمیز کردن دندان است که به زیر خط لثه می رسد تا تجمع پلاک را از بین ببرد. فرآیند جرم گیری و روت پلنینگ دندان اغلب به عنوان تمیز کردن عمیق نامیده می شود. این درمان فراتر از تمیز کردن عمومی است که با معاینه منظم و ویزیت سالانه خود دریافت می کنید.

چه زمانی جرم گیری دندان ضروری است؟

همه افراد نوعی تجمع پلاک را تجربه می کنند. بزاق، باکتری ها و پروتئین ها در دهان شما یک لایه نازک را تشکیل می دهند که تقریباً همیشه دندان های شما را می پوشاند. وقتی غذا می خورید، ذرات ریز، اسیدها و قندهای غذا به این لایه می چسبند و تجمعی روی دندان ایجاد می کنند که به آن پلاک می گویند. باکتری هایی که در این پلاک زندگی می کنند می توانند باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان شوند. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن منظم دندان ها به حذف پلاک و جلوگیری از مشکلات جدی تر کمک می کند.

اگر لثه‌های سالمی دارید، این بافت به طور محکم در اطراف دندان قرار می‌گیرد و پلاک‌ها را بیرون نگه می‌دارد. با این حال، اگر بیماری لثه شروع به شکل گیری کند، این بافت شل می شود. لثه های سالم فقط ۱ تا ۳ میلی متر زیر خط لثه به دندان می چسبند. با بیماری لثه، شما شروع به ایجاد جیب های عمیق تر خواهید کرد. اینها می توانند با پلاک پر شوند، مشکلات شما را بدتر کنند و علائمی مانند بوی بد دهان را ایجاد کنند.

اگر جیب های ۴ میلی متری یا بیشتر دارید، دندانپزشک شما احتمالا جرم گیری دندان را برای برداشتن پلاک زیر خط لثه و کمک به درمان بیماری لثه توصیه می کند.

جرم گیری و پاکسازی سطح دندانها و ریشه

جرم گیری دندان شامل حذف دقیق باکتری های پلاک از سطح دندان درست زیر خط لثه است. دو روش اساسی برای جرم گیری دندان وجود دارد. اگر دندانپزشک شما از ابزارهای دستی استفاده می کند، پلاک دندان را با استفاده از ابزار فلزی به نام جرم گیری و کورت دندان می تراشد. دندانپزشک این ابزار نازک را زیر خط لثه قرار می دهد تا به پلاکی که مسواک شما به آن نمی رسد دسترسی پیدا کند.

در عوض، دندانپزشک شما ممکن است ابزار اولتراسونیک را برای جرم گیری دندان انتخاب کند. این دارای یک نوک فلزی ارتعاشی همراه با اسپری آب خنک است. وقتی آب از جیب بیرون می‌رود، نوک آن از بین می‌رود.

جرم گیری دندان معمولاً توسط روشی به نام Root Planning دنبال می شود. روت پلنینگ یا پاکسازی سطح دندانها و ریشه برای رسیدگی به سطح ریشه دندان عمیق تر می شود. این کار به همان روش پوسته پوسته شدن انجام می شود. روت پلنینگ سطح ریشه را صاف می کند تا لثه ها به درستی دوباره بچسبند.

جرمگیری دندان ها چه حسی دارد؟

جرم گیری دندان می تواند ناراحت کننده باشد، به خصوص اگر لثه های حساسی دارید. دندانپزشک شما ممکن است یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن بافت لثه و راحت تر کردن عمل پیشنهاد دهد. اگر نگران درد یا ناراحتی در طول پروسه هستید، با ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی خود در مورد گزینه های خود برای حساسیت زدایی ناحیه صحبت کنید.

جرم گیری دندان می تواند چندین ویزیت طول بکشد که هر کدام قسمت متفاوتی از دهان را مورد بررسی قرار می دهند. برخی از دندانپزشکان دهان را به چهار ربع تقسیم می کنند، در حالی که برخی دیگر جرم گیری دندان را در دو نیمه انجام می دهند. اگر در مورد این فرآیند عصبی هستید، از دندانپزشک خود بپرسید که آیا می توانید جرم گیری خود را برای یک بار ویزیت برنامه ریزی کنید. اگرچه این یک گزینه برای همه موارد نیست، اما اگر فقط بیماری لثه متوسط ​​دارید و مایل هستید برای یک روش طولانی بنشینید، ممکن است در دسترس باشد.

پس از جرمگیری دندان ها چه انتظار می رود

ممکن است بعد از جرم گیری دندان و روت پلنینگ دهان شما دردناک و حساس شود. برخی از بیماران تا چند روز پس از عمل دچار تورم یا خونریزی می شوند. دندانپزشک شما ممکن است یک خمیر دندان ضد حساسیت را برای کمک به کاهش این ناراحتی پیشنهاد کند. همچنین ممکن است یک دهانشویه تجویزی برای استفاده پس از عمل نیز برای کمک به تمیز نگه داشتن لثه دریافت کنید. بسیار مهم است که بعد از جرم گیری از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مناسب برای جلوگیری از تشکیل مجدد پلاک در همان نواحی استفاده کنید.

دندانپزشک شما باید برای دومین بار بعد از جرم گیری دندان برای معاینه لثه ها، اندازه گیری عمق پاکت های لثه و اطمینان از بهبود مناسب دهانتان برنامه ریزی کند. اگر پس از جرم گیری پاکت های لثه عمیق تر شده اند، ممکن است لازم باشد گزینه های درمانی دیگری را برای کمک به حفظ لبخندی سالم بررسی کنید.

https://drshamsdentist.com/%d9%85%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d8%b5-%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

جرم گیری دندان یک روش درمانی بسیار رایج برای بیماران مبتلا به بیماری لثه است. تقریبا نیمی از بزرگسالان آمریکایی به بیماری لثه مبتلا هستند، بنابراین اگر دندانپزشک شما این روش را توصیه کند، تنها نیستید. برنامه ریزی جرم گیری دندان در صورت نیاز می تواند به شما در مبارزه با پلاک های دیده نشده و حفظ دهان تمیزتر کمک کند. اگر دندانپزشک شما نشان داد که به تمیز کردن عمیق نیاز دارید، در برنامه ریزی این قرار درنگ نکنید. نتیجه لبخندی تازه تر است که مطمئنا از آن لذت خواهید برد.

4 پارامتر مهم در بهینه سازی PCR

۳ بازديد

طراحی PCR بهینه و پارامتر های مهم آن

اختراع واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) زمینه ای را برای پیشرفت در تحقیقات زیست پزشکی به وجود آورد و به دلیل کاربرد های متعدد به ابزاری حیاتی برای محققان و متخصصان بالینی تبدیل شد. هود لامینار یک واکنش موثر PCR نیازمند دانش کافی از هر جزء واکنش و آگاهی از روش گام به گام برای دستیابی به نتایج بهینه است. بنابراین بهینه سازی PCR بخشی از مراحل انجام این آزمایش است و به صورت مستقیم می تواند بر نتایج به دست آمده تاثیر بگذارد.

واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) یک تکنیک بیولوژی مولکولی است که برای تولید نسخه ‌های متعدد از یک قطعه DNA خاص استفاده می ‌شود. این روش برای اولین بار توسط کری مولیس در سال 1985 نشان داده شد اما فرآیند اولیه توسط Kleppe و همکاران توصیف شد.

پیشتر به تفصیل درباره تکنیک PCR، کاربرد های آن و روش های عیب یابی PCR بحث کرده ایم. در مقاله پیش رو به بررسی مهم ترین پارامتر ها در بهینه سازی PCR پرداخته ایم.

کاربردهای PCR

PCR کاربردهای متعددی دارد و به طور گسترده در تحقیقات زیست پزشکی، پزشکی قانونی، انگشت نگاری DNA، توالی یابی DNA، تجزیه و تحلیل ژنتیکی، شبیه سازی مولکولی، تشخیص مولکولی و غیره استفاده می شود.

مراحل انجام PCR

مراحل PCR شامل سه بخش است:

  • دناتوراسیون: در این مرحله حرارت تا 94 درجه سانتی گراد بالا برده می شود تا دو رشته DNA از یکدیگر جدا شوند.
  • آنالینگ: برای این مرحله دما را در محدوده بین 55 تا 65 درجه سانتی گراد پایین می آوریم. پرایمر ها در این مرحله مکمل با رشته خودشان متصل می شوند.
  • گسترش یا افزایش طول: آنزیم Taq polymerase در این مرحله در دمای 72 درجه سانتی گراد سر OHʹ3پرایمر را شناسایی می کند و شروع به طویل سازی رشته می کند.

مواد و ابزار های مورد نیاز برای PCR

  • نمونه DNA به عنوان الگو
  • آب
  • بافر
  • منیزیم
  • نوکلئوتید های dNTP
  • پرایمر Reverse
  • پرایمر Forward
  • آنزیم Taq polymerase
  • میکروتیوب
  • سمپلر

منظرو از بهینه سازی PCR چیست؟

با در نظر گرفتن اجزای مختلف واکنش مورد نیاز برای راه اندازی موفق PCR بهینه،  پارامتر های زیر باید ابتدا قبل از شروع آزمایش PCR، برای دستیابی به نتایج بهینه مورد توجه قرار گیرند.

بهینه سازی PCR نیازمند تعادل ظریف بین بالا بردن تولید محصولات خاص و اجتناب از تولید محصولات غیر اختصاصی و فرعی است. در یک مطالعه که نتایج آن نیز در یکی از مطرح ترین ژورنال ها به چاپ رسیده است، پارامتر های که بر کارایی و ویژگی تکثیر DNA تأثیر می‌گذارند، مورد ارزیابی قرار گرفته اند. جمع بندی نتایج این مطالعه را در ادامه آورده شده است.

 پارامترهای ارزیابی شده عبارتند از: دمای دناتوراسیون، آنالینگ و گسترش، تعداد چرخه های انجام شده، و غلظت های پرایمر، کلرید منیزیم، dNTP، Taq DNA پلیمراز و الگوی DNA. البته لازم به توضیح است که اهمیت غلظت DNA به منبعی که DNA از آن استخراج شده است بستگی دارد.

پارامترهای مهم برای بهینه سازی PCR

در ادامه 4 مورد از مهم ترین پارامتر های بهینه سازی PCR معرفی و درباره نقش هر کدام فرایند واکنش بحث شده است.

طراحی پرایمر

پرایمرها رشته های کوتاهی از توالی های DNA هستند که برای شروع PCR مورد نیاز هستند. تکثیر توالی های DNA هدفمند نیاز به یک نقطه شروع برای مرحله افزایش طول واکنش دارند. برای انجام موفقیت آمیز هر PCR، باید مجموعه ای از پرایمر های مناسب آن طراحی شود.

dNTP ها

دئوکسی ریبونوکلئوزید های 5′- تری فسفات (dNTPs) به عنوان یک سوبسترا برای DNA پلیمراز دخیل در تقویت توالی های DNA هدف عمل می کنند. dNTP ها ممکن است در یک مخلوط همگن باشند یا به طور جداگانه ارائه شوند و غلظت آن ها بین 20 میلی مولار تا 200 میلی مولار باشد. dNTP ها باید به مقدار مساوی اضافه شوند. در غیر این صورت، وجود یک dNTP در نسبت بالاتر ممکن است منجر به ادغام باز اشتباه در رشته DNA تازه سنتز شده شود. برای بهینه سازی PCR، غلظت dNTPs باید متناسب با غلظت MgCl2 افزایش یابد.

DNA پلیمراز

آنزیم پلیمراز مهم ترین جزء آزمایش PCR است. Taq DNA پلیمراز در تقویت DNA الگو نقش دارد. این آنزیم dNTP ها را در طول طویل شدن در رشته DNA تازه سنتز شده ترکیب می کند. هنگام افزایش غلظت پلیمراز برای دستیابی به بهینه سازی باید مراقب بود، زیرا ممکن است به دلیل تقویت غیر اختصاصی DNA پلیمراز منجر به تشکیل لکه شود.

https://hakimazma.com/%d8%b3%da%a9%d9%88%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/

MgCl2

منیزیم کلراید به عنوان یک عامل کمکی برای طویل شدن قالب انجام شده توسط Taq DNA پلیمراز عمل می کند. اکثر آزمایش های نا موفق PCR را می توان با تغییر غلظت MgCl2 در مخلوط واکنش بهینه کرد و بهترین نتایج را به دست آورد. MgCl2 همچنین با سایر اجزای مخلوط واکنش مانند الگوی DNA، dNTPs در تعامل است. همچنین ممکن است منیزم کلراید ضمن افزایش پایداری DNA، دمای ذوب را افزایش دهد. غلظت پایین یون مثبت در محلول ممکن است واکنش PCR را با شکست مواجه کند یا منجر به تقویت ناقص شود. در حالی که غلظت بالای یون منیزیم ممکن است منجر به پایداری رشته DNA شود و از آنالینگ پرایمرها به یک الگو جلوگیری کند و منجر به شکست واکنش یا تکثیر محصولات غیر اختصاصی شود.

پرسش و پاسخ های متداول ثبت شرکت

۴ بازديد
در این مقاله سعی شده است تا بر طبق مواد قانون تجارت و لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات مرتبط، اخذ کارت بازرگانی فوری به پاسخ متداول ترین سوالات ثبتی شما عزیزان بپردازیم. لطفاَ تا پایان این نوشتار ما را همراهی بفرمایید. همچنین خوانندگان عزیز می توانند ابهامات و پرسش های خود را با کارشناسان ما در ثبت شرکت فکر برتر در میان بگذارند. مفتخریم که راهنمای شما در امور حقوقیتان باشیم.
1- آیا در شرکت سهامی خاص تشکیل مجمع عمومی موسس الزامی است ؟
خیر . با این وجود، سهام داران می توانند برای تشکیل شرکت، اقدام به برگزاری مجمع عمومی موسس نمایند یا آنکه بنابر ماده 20 ل. ا. ق. ت صرفاَ مدارک مذکور در آن ماده را که به امضاء تمام سهام داران رسیده است به مرجع ثبت شرکت ها تقدیم دارند . بنابراین سهام داران  می توانند برای تشکیل شرکت از یکی از دو روش ذیل استفاده کنند :
- تشکیل مجمع عمومی موسس.
- عدم تشکیل مجمع عمومی موسس و اکتفا به مدارک و صورت جلسه های مذکور در ماده 20 ل. ا. ق. ت که به امضاء تمام سهام داران رسیده باشد.
2- کدام دسته از شرکت ها حق صدور اوراق قرضه دارند ؟
فقط شرکت سهامی عام حق صدور ورقه قرضه دارد نه شرکت سهامی خاص و نه سایر شرکت ها
3- تفاوت اوراق قرضه قابل تعویض با سهام شرکت و اوراق قرضه قابل تبدیل به سهام شرکت چیست ؟
در اوراق قرضه قابل تعویض با سهام شرکت مجمع عمومی فوق العاده، خود سرمایه شرکت را به مبلغی حداقل به میزان اوراق قرضه افزایش می دهد که این افزایش سرمایه موقتاَ توسط یک یا چند بانک یا موسسه مالی و اعتباری پذیره نویسی می گردد تا دارنده ورقه قرضه بتواند تا قبل از سررسید آن، اقدام به تعویض ورقه قرضه با سهم نماید اما در اوراق قرضه قابل تبدیل به سهام شرکت، مجمع عمومی خود سرمایه شرکت را افزایش نمی دهد، بلکه صرفاَ اجازه آن را به هیات مدیره می دهد تا هیات مدیره بتواند در پایان مهلت اوراق قرضه معادل اوراق قرضه ای که دارندگان آن ها مایل باشند، اقدام به افزایش سرمایه دهند و سهم جدید صادر نمایند و سهام صادر شده را به دارندگان اوراق قرضه تخصیص دهند.
4- از طریق اداره ثبت ، اجراییه علیه کدام یک از مسئولین چک قابل صدور است ؟
در این خصوص دقت داشته باشید که :
- اجراییه فقط علیه صادرکننده قابل صدور است و علیه ظهرنویسان قابل صدور نیست.
- اجراییه علیه ضامن صادرکننده قابل صدور نیست .
- اگر چک به نمایندگی صادر شده باشد اجراییه به نحو تضامن علیه نماینده و صاحب حساب صادر می گردد.
5- آیا عملیاتی که با اسناد تجاری صورت می گیرد، مانند صدور و ظهرنویسی در عداد اعمال تجاری محسوب می گردند یا خیر ؟
در این زمینه باید بیان نمود که :
- ماده 2 ق. ت صراحت دارد که معاملات برواتی، من جمله صدور و ظهرنویسی برات ذاتاَ عمل تجاری محسوب می گردند.
- ماده 314 ق. ت صراحت دارد که صدور چک ذاتاَ عمل تجاری نیست. به طریق اولی سایر اقدامات نسبت به چک مانند ظهرنویسی میز تجاری نیست.
- قانون تجارت در مورد سفته سکوت اختیار کرده است. از همین رو در خصوص آن اختلاف نظر وجود دارد. صحیح تر آن است که معاملات سفته ای مانند صدور و ظهرنویسی سفته را ذاتاَ عمل تجاری ندانیم، چرا که اعمال تجاری در ماده 2 قانون تجارت احصاء شده اند و موارد مذکور در این ماده جنبه حصری دارند، نه تمثیلی و نمی توان آن ها را به واسطه مقایسه گسترش داد.
- گرچه صدور و ظهرنویسی سفته و چک ذاتاَ عمل تجاری نیست، اما می توانند در قالب ماده 3 قانون تجارت، عمل تجاری تبعی باشند مانند آنکه بین دو تاجر رد و بدل شوند.
5- آیا شرکت تعاونی برای طرح دعوی یا دفاع از دعوای مطروحه می تواند به جای وکیل از نماینده حقوقی بهره ببرد ؟
پاسخ : خیر
6- صاحبان امضاء مجاز در شرکت های تعاونی، می بایست چه شرایطی داشته باشند ؟
- هم مدیر عامل و هم یک یا دو نفر از اعضاء هیات مدیره باشند.
- صاحبان امضاء مجاز باید بالاتفاق اسناد تعهد آور و قراردادهای شرکت را امضاء نمایند و امضاء یکی از آن ها به تنهایی کارساز نیست.
در بقیه شرکت ها چنین ترتیبی مقرر نشده است، اما از لحاظ عملی مرسوم است که در بقیه شرکت ها نیز برای امضاء اسناد ، مدیر عامل و یک نفر از اعضاء هیات مدیره که اغلب رئیس هیات مدیره است را به عنوان مقامات صاحب امضاء پیش بینی می کنند که اسناد و قراردادها را بالاتفاق امضاء نمایند.
7- تفاوت ذخیره قانونی و اندوخته احتیاطی در شرکت های تعاونی چیست ؟
علیرغم آن که در شرکت های سهامی این دو عبارت به یک معنی هستند اما در شرکت های تعاونی مفهوم آن ها با یکدیگر متفاوت است. در شرکت های تعاونی :
- ذخیره قانونی الزامی و اندوخته احتیاطی اختیاری است.
- در هر سال حداقل 5 درصد از سود خالص باید به عنوان ذخیره قانونی منظور گردد. اما در صورت تمایل به منظور اندوخته احتیاطی نباید میزان آن از حداکثر 5 درصد سود خالص بیشتر شود.
- ذخیره قانونی تا جایی منظور می گردد که میزان آن به یک چهارم میانگین سرمایه آخرین سه سال شرکت برسد.
8- حدود اختیارات مدیران شرکت بامسئولیت محدود در چه حد است ؟
ماده 51 قانون تجارت بیان می دارد که مسئولیت مدیر شرکت در مقابل شرکاء ، همان مسئولیتی است که وکیل در برابر موکل دارد. از آن جا که مواد 21 تا 93 قانون تجارت مصوب 1311 هنوز درباره شرکت های غیرسهامی قابلیت اجرایی دارند، بنابراین در کلیه شرکت های غیرسهامی اعم از با مسئولیت محدود، تضامنی ، نسبی و .. اختیارات مدیران به همان حدودی است که شرکاء توسط اساسنامه یا تصمیمات مجامع عمومی برای مدیران مقرر نموده اند. بنابراین اگر مدیری حق امضاء قراردادهایی به مبلغ بیش از 100 میلیون نداشته باشد و مبادرت به این کار نماید، شرکت هیچ مسئولیتی در قبال مبلغی که زائد بر اختیارات مدیر بوده است، ندارد چه معامله صورت گرفته در قالب موضوع شرکت باشد، و چه در قالب موضوع شرکت نباشد. برخلاف شرکت های سهامی که اگر معاملات صورت گرفته از سوی مدیران در قالب موضوع شرکت باشد، مدیر دارای کلیه اختیارات لازم برای اداره امور شرکت می باشند و محدود کردن اختیارات مدیران در اساسنامه یا به موجب تصمیمات مجامع عمومی فقط از لحاظ روابط بین مدیران و صاحبان سهام معتبر بوده و در مقابل اشخاص ثالث باطل و کان لم یکن است. ( ماده 51 ، 121 ق. ت )
9- اگر شخصی اقدام به دلالی بدون اخذ مجوز نماید، این دلالی و معامله صورت گرفته به واسطه آن چه حکم دارد ؟
اشتغال به دلالی در این زمینه ها بدون اخذ مجوز، ممنوع است. بنابر ماده 9 قانون راجع به دلالان هر کس که بدون اخذ پروانه به شغل دلالی مشغول گردد به حبس تادیبی از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد. اما این امر موجب بطلان معاملات صورت گرفته توسط دلال نمی گردد.
10- آیا متصدی حمل و نقل تاجر است ؟

https://danasabt.ir/%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1/


از آن جا که بنابر ماده 2 ق. ت تصدی به حمل و نقل عملی تجاری است، اگر شخصی شغل معمول خود را تصدی به حمل و نقل قرار داده باشد تاجر است.

عفونت دندان عصب کشی شده چگونه تشخیص داده می‌شود؟

۴ بازديد

دلایل عفونت دندان عصب کشی شده چیست؟

  • برخی از دندان‌ها، کانال‌های پنهان و پیچیده دارند.بهترین دندانپزشک رشت برای کامپوزیت اگر دندانپزشک آنها را پیدا نکند و باکتری در آن باقی بماند عفونت دندان عصب کشی شده برای شما اتفاق می‌افتد.
  • گاهی کانال مورد درمان، به درستی پاکسازی نمی شود. در این حالت باکتری در کانال باقی مانده و ایجاد درد مجدد می‌کند. 
  • برخی از دندان‌ها در قسمت ریشه دارای ترک خوردگی‌های ریز هستند. وظیفه دکتر شناسایی این ترک‌هاست. در غیر این صورت عفونت از طریق ترک‌ها به ریشه می‌رسد و باعث ایجاد درد و عفونت دندان می‌شود. 
  • اگر مدت زمان زیادی است که عصب کشی کرده اید و دوباره به درد دندان به سراغتان آمده، امکان دارد ماده پر کننده کانال از بین رفته باشد. در این حالت نیز باکتری‌ها باعث به وجود آمدن عفونت دندان عصب کشی شده می‌شوند. 

از کجا بفهمیم دندان عصب کشی شده عفونت کرده است؟ 

گاهی با خوردن برخی از غذا‌ها و نوشیدنی‌ها دندان‌ها درد می‌گیرند. این نشانه ایست که پوسیدگی به داخل دندان نفوذ کرده است. با درد زیاد، زندگی روزانه سخت می‌شود. اگر این پوسیدگی یا عفونت به قسمت نرم دندان یا پالپ نفوذ کند درد و حساسیت بیشتری احساس می‌کنید.

دقت داشته باشید که گاهی بعد از چند روز درد زیاد، دندان آرام می‌شود. در این حالت نباید دندان را به حال خود رها کرد. زیرا نشانه آن است که پالپ دندان به طور کامل از بین رفته است. در ادامه برخی از علائم عفونت دندان عصب کشی شده را با هم می‌خوانیم.

  • مزه بد در دهان و ترشحات چرکی نشانه عفونت مجدد است.
  • رنگ دندان تغییر پیدا می‌کند.
  • در زمان خوردن نوشیدنی‌های گرم یا سرد درد گزنده و حساسیت زیادی احساس کنید. 
  • در زمان جویدن به مشکل خورده و درد داشته باشید.
  • ایجاد جوش یا فیستول در لثه دندان نشانه عفونت دندان عصب کشی شده است.
  • افراد با سنین بالاتر امکان دارد احساس لقی در دندان داشته باشند. 
  • در صورت تورم گونه، گردن و فک احتمال عفونت دندان وجود دارد.
  • در برخی موارد که عفونت بسیار زیاد است فرد تب خواهد کرد.
  • بوی بد دهان و تلخی دهان می‌تواند از عفونت دندان باشد.
  • ورم لثه و بافت اطراف دندان و قرمز شدن بیش از حد این ناحیه نشانه عفونت دندان است. 

برای درمان عفونت دندان عصب کشی شده چه کاری باید انجام داد؟

برای عصب کشی دندان معمولا کانال‌ها از عفونت پاک می‌شوند. پالپ و بافت ملتهب برداشته می‌شود. کانال دندان با ماده ای مخصوص پر شده و سپس دندان مهرو موم می‌شود. 

اما اگر این فرایند به درستی انجام نشود عفونت در کانال و ریشه باقی می‌ماند. گاهی کانال‌ها دارای انشعابات دیگری هستند که ممکن است دیده نشوند. باکتری‌ها در این کانال‌ها دوباره شروع به تکثیر کرده و ایجاد درد و عفونت مجدد می‌کنند. 

برای جلوگیری از این اتفاقات بهتر است به سراغ دندانپزشکان با سابقه و با دقت بروید که عصب کشی را به درستی انجام دهند. 

اگر به هر دلیلی عفونت مجدد دندان عصب کشی شده ایجاد شد باید دندان دوباره عصب کشی و عفونت‌های باقی مانده بیرون کشیده شوند. گاهی با خوردن آنتی بیوتیک عفونت‌های باقی مانده از بین می‌روند. اما اگر باز هم علائم عفونت دندان عصب کشی شده را احساس کردید تنها راه نجات دندان عصب کشی دوباره آن است. 

جراحی پر اپیکال راه درمان دندان عصب کشی شده 

در جراحی پر اپیکال معمولا قسمت عفونی که در نوک ریشه قرا دارد کاملا برداشته و مهر و موم می‌شود. این جراحی با کمک میکروسکوپ انجام می‌گیرد.

جراحی پر اپیکال تنها برای از بین بردن نوک ریشه انجام می‌شود. اگر ریشه در دندان باقی مانده بود همان عصب کشی مجدد و برداشتن ریشه بهترین کار است.  

در جراحی پر اپیکال باید لثه دندان برش بخورد تا ریشه در معرض دید قرار بگیرد. سپس ریشه و نوک ریشه درمان شوند. 

برای آنکه ترک خوردگی‌های ریشه دندان مشخص شود دندانپزشک از ماده ای رنگی کمک می‌گیرد. در صورت مشخص شدن ترک، جراحی اپکتومی کنسل می‌شود. 

قبل از درمان عفونت دندان عصب کشی شده، دندانپزشک عکس از دندان می‌گیرد. سپس بیمار تحت درمان با داراهای آنتی بیوتیک قرار می‌گیرید. اگر به این روش پاسخ نداد احتمالا عصب کشی مجدد و یا جراحی پر اپیکال انجام خواهد شد. 

معمولا عصب کشی مجدد با میکروسکوپ باید انجام شود. زیرا تنها در این شرایط ریشه و کانال به وضوح دیده شده و منطقه عفونی پاک می‌شود. قبل از آنکه لثه بسته شود پزشک عکس دیگری از دندان می‌گیرد تا مطمئن شود عفونت به طور کامل خارج شده است. سپس مهر و موم و پر می‌کنند.

درمان مجدد چقدر زمان می‌برد؟

با توجه به آنکه موقعیت دندان کجاست و چند ریشه و کانال دارد، زمان درمان متفاوت می‌شود. اگر دندان‌های جلویی باشد زمان کمتر و دندان‌های انتهایی زمان بیشتری برای درمان می‌برند. به طور معمول زمانی بین ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت برای جراحی پر اپیکال در درمان دوباره عفونت دندان عصب کشی شده نیاز داریم.

چه کار‌هایی باید بعد از درمان دندان عصب کشی شده انجام داد؟

  • مصرف داروی آنتی بیوتیک که توسط دندانپزشک تجویز شده است.
  • در ناحیه تحت درمان به مدت ۱۰ ساعت یخ قرار دهید. این کار به کاهش درد و تورم کمک می‌کند.
  • تا ۲۴ ساعت بار سنگین بلند نکنید و حرکات شدید ورزشی انجام ندهید. 
  • استفاده از دارو‌های کاهنده درد و ضد التهاب مانند ایبوپروفن توصیه می‌شود. 
  • تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی دوباره دندان عصب کشی شده سیگار نکشید.
  • از غذا‌های نرم استفاده کنید.
  • بخیه‌ها تا ۷ روز بعد باید کشیده شوند. دندان جراحی شده را بررسی نکنید. زیرا باعث شل یا باز شدن بخیه‌ها می‌شود. 
  • درد و تورم احتمالی با گذشت زمان و نهایت تا ۱۴ روز بعد از بین می‌رود. 

مراحل عصب کشی دندان

ابتدا دندانپزشک ناحیه تحت درمان را بی حسی موضعی تزریق می‌کند. سپس با وسایل پیشرفته اقدام به برش لثه کرده تا ریشه در دسترس قرار بگیرد. در این مرحله ریشه باقی مانده یا عفونت نوک ریشه کاملا تمیز می‌شود. در مرحله آخر کانال دندان با مواد مخصوص مهر و موم شده و روی آن را پر می‌کنند. 

ساختار ریشه دندان

تمام دندان‌ها دارای ریشه‌هایی هستند که با کمک آنها در استخوان فک قرار گرفته اند. دندان‌ها، یک ریشه یا چند ریشه دارند. به طور مثال دندان‌های جلو تنها یک ریشه و دندان‌های آسیاب کوچک و بزرگ بیشتر از دو ریشه دارند. 

https://drshamsdentist.com/%d9%85%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d8%b5-%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

نوک ریشه محل ورود ریشه به دندان‌ها هستند. ریشه‌ها داخل کانال قرار می‌گیرند. کانال‌ها داخل قسمت نرم یا پالپ دندان زندگی می‌کنند.