کالیبراسیون هود لامینار

۴ بازديد

کالیبراسیون هود لامینار چیست؟

آزمایشگاه هایی که با میکروارگانیسم ها سر و کار دارند، حتما به هود های لامینار نیاز دارند.سکوبندی ازمایشگاهی هود های لامینار یا Bio Safety Cabinets مانند سایر تجهیزات آزمایشگاهی باید کالیبره باشند. در این مقاله با ما همراه باشید تا به توضیح کامل نحوه نگه داری و کالیبراسیون هود های لامینار بپردازیم.

منظور از کالیبراسیون چیست؟

تجهیزات آزمایشگاهی مناسب می توانند پژوهشگران را در رسیدن سریع تر به نتایج درست و قابل اطمینان، کمک کنند. هنگام کار با دستگاه های آزمایشگاهی، هر کدام از پرسنل ملزم هستند دقیق مطابق سند هایی که قبلا  در آزمایشگاه برای هر دستگاه تدوین شده است، از دستگاه ها استفاده کنند.

از طرف دیگر، تنها استفاده کردن از دستگاه بدون توجه به تنظیم یا کالیبره بودن دستگاه پیش از شروع کار، می توانند منجر به خطا در نتایج آزمایش ها شود.

به عبارت کلی، کالیبراسیون به عملی گفته می شود که طی آن مقدار های یک دستگاه اندازه گیری با استاندارد مربوطه مقایسه و پس از بررسی مقدار خطا ها، دستگاه با مقدار استاندارد تنظیم می شود.

چرا کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی اهمیت دارد؟

با توجه به این که بیشتر آزمایش های علمی به صورت زنجیره ای و مرحله ای هستند، وجود خطا به دلیل کالیبره نبودن تجهیزات می تواند نتایج سایر مراحل را هم تحت تاثیر قرار دهد.

کالیبره بودن دستگاه های تمام آزمایشگاه ها اهمیت دارد. به عنوان مثال اگر دستگاه های آزمایشگاه تشخیص پزشکی نتایج همراه با خطا ارائه دهند، قطع پزشک در درمان فرد بیمار دچار اشتباه می شود و جان بیمار به خطر می افتد. خطا در آزمایشگاه های شیمی و داروسازی مستقیما زندگی افراد جامه را هدف می گیرد و صدمات جبران به دنبال دارد.

از این دست مثال ها بسیار است. اما آن چه اهمیت دارد این است که علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد. با کالیبره کردن دوره ای دستگاه ها می توان خطا های مربوط به دستگاه را به حداقل مقدار ممکن رساند.

برخی گمان می کنند کالیبراسیون دستگاه ها منجر به صرف هزینه و زمان بیشتری می شود. در صورتی که این کار از اتلاف زمان، انرژی و منابع مالی ناشی از خطا های آزمایشگاهی جلوگیری می کند و باعث حفظ سرمایه شما می شود.

کالیبراسیون هود های آزمایشگاهی

به طور کلی بررسی سالیانه هود های آزمایشگاهی توصیه می شود و در صورتی که هود در آزمایشگاه جا به جا شود حتما مجددا کالیبره شود تا اشکالی در عملکرد نداشته باشد.

مهم ترین کنترل هایی که باید در مورد تمام انواع هود های آزمایشگاهی انجام شود شامل موارد زیر است:

  • جریان هوا
  • فشار هوا
  • بررسی فیلتر ها
  • ساختمان کلی هود

معمولا این اقدامات پیچیده نیستند و یک نفر از پرسنل آزمایشگاه، که از قبل آموزش دیده است، می تواند مسئولیت کالیبراسیون هود ها را به عهده بگیرد.

چگونگی کالیبراسیون هود لامینار

بدون هود لامینار، آزمایشگاه زیستی عملا معنایی ندارد. زیرا نه تنها میکروارگانیسم های بیماری زا می توانند عمل اصلی خطر برای پرسنل آزمایشگاه باشند، بلکه کاربران و فضای آزمایشگاه می توانند بر نتایج آزمایش های زیستی و میکروبی اثر سوء بگذارند.

انواع هود های لامینار شرکت رویان ایران کاملا مطابق با استاندارد و کالیبره هستند. اما توصیه می شود کالیبراسیون به صورت سالیانه و بنا به ضرورت انجام شود.

کالیبراسیون هود لامینار به طور کلی شامل بررسی هود در سه بخش است.

  • سرعت هوا
  • نظارت بر چرخش هوا
  • عملکرد فیلتر هپا یا اولپا

تایید صحت عملکرد و کالیبراسیون هود های لامینار با اقدامات زیر انجام می شود:

  • بررسی سرعت جریان هوای ایجاد شده داخل کابین با استفاده از باد سنج
  • تعیین فشار هوای داخل کابین
  • بررسی میزان به هم ریختگی جریان های داخل کابین
  • بررسی کارایی فیلتر هپا با استفاده از آزمایش DOP
  • مقایسه فشار هواد ایجاد شده در دو طرف فیلتر هپا
  • کنترل لامپ های داخل کابین که برای دید بهتر کاربر نصب شده اند.
  • تعیین شدت نور UV ایجاد شده به وسیله لامپ نصب شده داخل کابین برای خاصیت آنتی باکتریالی
  • شمارش ذرات 0.3 میکرون تا 5 میکرون داخل کابین
  • تعداد باکتری ها و قارچ های فضای داخلی و خارجی هود
  • بررسی میزان صدای ایجاد شده داخل کابین هنگام کار کردن هود
  • کنترل های ظاهری قسمت داخلی هود مانند شکستی، خراش و … که مانع از ضد عفونی کردن کامل هود پیش و پس از کار می شود
  • مستند سازی تمام پارامتر ها طبق استاندارد

https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86%d8%a7%d8%b1/


در حال حاضر شرکت هایی که از سازمان ملی استاندارد مجوز های لازم را دارند، می توانند پس از بررسی هود های لامینار آزمایشگاه مطابق قوانین و اتاندارد ها، گواهی نامه کالیبراسیون را به شما اعطا کنند. این گواهی ها تا تاریخ معینی معتبر هستند.

آیا دندان عقل نیز عصب کشی می‌شود؟

۳ بازديد

عصب کشی چیست؟

به طور خلاصه، عصب کشی روشی است که در آن پالپ دندان (بافت‌های داخلی دندان که حاوی عصب و عروق خونی هستند) از دندان خارج می‌شود.ایمپلنت دندان در رشت پس از برداشتن پالپ و قبل از پر شدن دندان، قسمت داخلی آن با مواد ضد باکتری تمیز می‌شود. 

دلایل انتخاب عمل عصب کشی توسط دندان‌پزشک می‌تواند متفاوت باشد. اما شایع‌ترین دلیل این است که پالپ دارای عفونت باکتریایی شده باشد که به آن آبسه نیز می‌گویند. این عفونت بدون برداشتن کامل پالپ قابل درمان نیست. 

 

دلایل انتخاب عصب کشی بجای کشیدن دندان عقل

برخی از دندانپزشکان به جای کشیدن دندان عقل ترجیح می‌دهند دندان را عصب کشی کنند. در موارد زیر این اتفاق می‌افتد.

دندان آنتاگونیست

دندانی که در فک بالا و در مقابل دندان عقل قرار دارد، به عنوان دندان آنتاگونیست شناخته می‌شود. به عنوان مثال، اگر شما دندان عقل پایین سمت چپ خود را دارید، اما سمت چپ بالایی خود را ندارید، احتمالاً دندان عقل پایین سمت چپ کاربردی ندارد. به این معنی که هنگام جویدن از آن استفاده نمی‌شود، زیرا هیچ آنتاگونیستی ندارد. بنابراین اگر بیمار دارای هر دو دندان عقل بالا و پایین است، پس بهتر است عصب کشی دندان انتخاب شود.

مناسب بودن برای روکش

همه دندان‌ها پس از عمل عصب کشی باید روکش شوند. زیرا عصب کشی مقاومت دندان را به شدت کاهش می‌دهد. این کار برای دندان عقل نیز باید میسر باشد. گاهی اوقات دندان عقل بسیار کوتاه است و بافت لثه بیش از حد در اطراف آن قرار گرفته است که روکش گذاری را با سختی زیاد مواجه می‌کند. پس اگر ارتفاع مناسبی داشت و برای روکش آماده بود، بهتر است بجای کشیدن، آن را عصب کشی کرد.

عصب کشی دندان یک کار بسیار تخصصی است و به عوامل گوناگونی بستگی دارد. مورفولوژی دندان و ریشه‎های آن باید به وسیله عکس‌برداری با اشعه ایکس بررسی و سپس امکان موفقیت عصب کشی دندان سنجیده شود. دندان عقلی که آناتومی مناسب و قابل ترمیمی دارد، مطمئنا باید از طریق عصب کشی نجات یابد. 

چه عاملی عصب کشی دندان عقل را متفاوت می‌کند؟

دندان‌های عقل عجیب‌ترین دندان‌های ما هستند، زیرا می‌توانند در شکل‌ها، اندازه‌ها، جهت‌گیری‌ها و الگوهای رویش مختلفی رشد کنند. برخی از افراد حتی بیشتر از چهار دندان عقل دارند. به زبان ساده، ظاهر دندان عقل شبیه دندان‌های معمولی است، اما آناتومی آنها کاملا متفاوت است. این تفاوت‌ها بر موفقیت عصب کشی دندان تأثیر می‌گذارد.

ریشه دندان عقل

دندان‌های عقل اغلب دارای ریشه‌های جوش خورده هستند. به این معنی که ریشه‌های آنها مانند دندان‌های آسیاب معمولی از یکدیگر جدا نیستند. برخی از آنها دارای ریشه‌هایی هستند که فاصله زیادی باهم دارند و از یکدیگر جدا می‌شوند. حتی برخی از دندان‌های عقل دارای ریشه‌هایی هستند که به شدت خم می‌شوند یا می‌چرخند. ساختار ریشه دندان عقل عامل اصلی در موفقیت یا عدم موفقیت عصب کشی به شمار می‌آِید.

مهارت دندان پزشک

عصب کشی دندان عقل تا حدودی به توانایی دندان‌پزشک برای دسترسی به کل فضای داخلی ریشه بستگی دارد. هرچه ریشه صاف‌تر باشد، برداشتن پالپ، تمیز کردن فضای خالی و قرار دادن مجدد مواد پرکننده آسان‌تر خواهد بود. ریشه‌هایی که منحنی هستند یا زوایای تیز دارند نه تنها درمان آنها دشوارتر است، بلکه گاهی اوقات غیرممکن خواهد بود. برای عصب کشی ریشه‌های منحنی، حتی در صورت دسترسی، می‌تواند سخت‌تر ضد عفونی و پر شوند. همه این عوامل عصب کشی دندان را چالش برانگیزتر می‌کند. بنابراین متخصص ریشه باید از تجربه و مهارت بسیار بالایی برای این عمل برخوردار باشد.

نزدیکی دندان عقل به عصب آلوئولار تحتانی

نوک ریشه‌های دندان عقل پایین گاهی بسیار نزدیک به عصب بزرگی به نام عصب آلوئولار تحتانی هستند. در این حالت دست زدن به این دندان می‌تواند بسیار خطرناک باشد. زیرا اگر این اعصاب آسیب ببینند، احتمال دارد عوارض آن مدت طولانی باقی بماند. 

در اکثر موارد، عصب کشی دندان به راحتی انجام می‌شود و دندان می‌تواند از عمر طولانی برخوردار باشد. در واقع، تصمیم‌گیری در مورد عصب کشی دندان یا عدم انجام آن، به مقایسه هزینه‌های درمان در مقابل عملکرد دندان عقل مورد نظر، بستگی دارد. اگر حفظ دندان ارزشمند باشد، می‌توان عصب کشی را انجام داد.

عوارض عصب کشی دندان عقل

مانند تمام روش‌های جراحی، عصب کشی دندان عقل نیز خطرات بالقوه‌ای دارد. با اینکه متخصص ریشه تلاش می‌کند تا خطرات ناشی از جراحی شما را به حداقل برساند، گاهی اوقات ممکن است عوارضی رخ دهد. دندان‌پزشک شما تمام عوارض احتمالی یا نادر عصب کشی دندان را توضیح خواهد داد. با این حال، مهم است که اطلاعات کافی برای ارزیابی کامل خطرات ناشی از این جراحی را داشته باشید. اکثر افراد هیچ عارضه ای را تجربه نمی‌کنند، اما اگر در مورد عوارض جانبی احتمالی نگرانی دارید، آنها را با جراح خود در میان بگذارید. عوارض احتمالی زیر برای اطلاع شما و نه هشدار دادن ذکر شده است. 

بی حسی یا تغییر حس

دندان عقل ممکن است نزدیک به اعصاب اصلی صورت باشد. هنگامی که عصب کشی می‌شود، ممکن است باعث درد، بی حسی، گزگز و از دست دادن حس در دندان‌ها، لثه‌ها، لب‌ها، زبان، چانه، گونه‌ها و اطراف فک بالا و پایین شود. اگر عصب زبانی آسیب دیده باشد، خطر تغییر حس چشایی نیز وجود دارد. توانایی کلامی نیز ممکن است در برخی موارد تحت تأثیر قرار گیرد. بهبود عصب آسیب دیده ممکن است بین ۴ تا ۸ هفته طول بکشد. 

در این دوره از خوردن و آشامیدن غذاها و نوشیدنی‌های داغ اجتناب کنید و مراقب باشید لب یا زبان را گاز نگیرید. در برخی افراد، بهبودی کامل عصب ممکن است شش تا هجده ماه طول بکشد. در موارد نادر، عصب ممکن است به طور کامل بهبود نیابد و بی‌حسی یا تغییر حس ممکن است دائمی باشد. 

عفونت

عفونت در لثه یا استخوان معمولا با آنتی بیوتیک درمان می‌شود. مهم است که دوره درمان را کامل کنید. اگر تا به حال به هر آنتی بیوتیک یا داروی دیگری واکنش آلرژیک داشته‌اید، قبل از عصب کشی دندان خود به جراح خود اطلاع دهید.

مشکل در باز کردن دهان

درد یا ناراحتی هنگام باز کردن دهان پس از عصب کشی دندان عقل رایج است. این مشکل معمولا در عرض چند روز پس از عمل از بین می‌رود.

تب کردن پس از عصب کشی دندان

دمای بدن ممکن است بعد از جراحی کمی بالا برود. بعد از ۱۲ تا ۲۴ ساعت باید به حالت عادی برگردد. تبی که بیشتر طول بکشد ممکن است نشانه عفونت یا مشکلات دیگر باشد. شما باید با جراح خود تماس بگیرید.

خونریزی

اگرچه خونریزی بسیار نادر است، اما ممکن است رخ دهد. خونریزی احتمال دارد در اثر فعالیت زیاد یا استفراغ اتفاق بیافتد. اگر خونریزی متوقف نشد، باید با دندان‌پزشک خود تماس بگیرید.

زخم‌های لب

در طول عصب کشی دندان، فشار یا کشش لب توسط ابزار جراحی ممکن است باعث کبودی یا زخم‌های کوچکی شود. این آسیب‌ها معمولا بدون هیچ مشکلی بهبود می‌یابند. 

آسیب به دندان یا پرکردگی نزدیک

اگرچه این اتفاق نادر است، اما پس از عصب کشی دندان، ممکن است دندان یا پرکردگی مجاور آن دچار آسیب کند.

استفراغ

برخی از افراد ممکن است در اثر داروی بی‌حسی، استفراغ کنند. فشار ناشی از استفراغ می‌تواند باعث خونریزی نیز شود.

مشکلات سینوسی

ریشه‌های دندان عقل بالایی در مجاورت سینوس‌ها قرار دارند. در برخی موارد، ممکن است عصب کشی دندان عقل، آنها را تحریک کند. 

فک ضعیف

عصب کشی دندان می‌تواند باعث ضعیف شدن موقت استخوان فک شود. اگرچه غیرمعمول است، اما ممکن است فک در طی هفته‌ها یا ماه‌های پس از جراحی در حالی که هنوز در حال بهبود است بشکند. حداقل تا چهار هفته پس از جراحی از ورزش‌های تماسی خودداری کنید.

مراقبت‌های پس از عصب کشی دندان عقل

دوره بهبودی پس از عصب کشی دندان در افراد مختلفت متفاوت است. اما در هر صورت باید در ابتدا به توضیحات و دستورالعمل‌های دندان‌پزشک خود توجه کنید. موارد مشابهی نیز وجود دارد که همه افراد پس از این جراحی بهتر است مراعات کنند.

اجتناب از خوردن غذا‌های سفت و آشامیدن مایعات داغ

از خوردن غذاهای سفت، چسبناک، سرد و داغ شدیدا پرهیز کنید. زیرا ممکن است باعث کنده شدن روکش دندان یا آسیب رسیدن به قسمت‌های ترمیم شده شود. توصیه می‌شود در روزهای پس از عصب کشی دندان سوپ نیمه گرم، ختم مراغ آب‌پز، آش، خوراک گوشت چرخ کرده، پاستا و نودل مصرف شود. برای خوردن میوه نیز موز له شده یا آب میوه مناسب‌تر است.

https://drshamsdentist.com/%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%d9%88%d8%b2%db%8c%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

استفاده از مسواک و نخ دندان

لطفا تا یک روز کامل پس از عصب کشی دندان عقل از مسواک و نخ دندان استفاده نکنید. پس از آن نیز، با توجه به توصیه دندان‌پزشک، از یک مسواک نرم استفاده نموده و با احتیاط نخ دندان بکشید. اگر نخ دندان در قسمتی از پرکردگی گیر کرد، به هیج وجه آن را به بالا نکشید. یک سمت را رها کرده و از سمت دیگر نخ دندان را خارج کنید. در اولین فرصت این مشکل را به دندان‌پزشک خود اطلاع دهید.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و هر آنچه که باید در مورد سلامت دندان‌ها بدانید

۵ بازديد

حقایقی در مورد سلامت دهان و دندان

حفره‌های دندانی و بیماری لثه بسیار شایع هستند.بهترین دندانپزشک رشت برای کامپوزیت به گفته منبع مورد اعتماد سازمان بهداشت جهانی:

·        بین ۶۰ تا ۹۰ درصد کودکان مدرسه ای حداقل یک حفره دندانی دارند.

·        تقریباً ۱۰۰ درصد بزرگسالان حداقل یک حفره دندانی دارند.

·        بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از بزرگسالان ۳۵ تا ۴۴ ساله بیماری شدید لثه دارند.

·        حدود ۳۰ درصد از افراد ۶۵ تا ۷۴ ساله در سراسر جهان هیچ دندان طبیعی ندارند.

·        در بیشتر کشورها، از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر، بین ۱ تا ۱۰ مورد سرطان دهان وجود دارد.

·        بار بیماری‌های دهان در گروه‌های جمعیتی فقیر یا محروم بسیار بیشتر است.

اقدمات لازم برای حفظ سلامت دهان و دندان

اقدامات زیادی وجود دارد که می‌توانید برای حفظ سلامت دندان‌های خود انجام دهید. به عنوان مثال، با کار‌های زیر می‌توانید بیماری‌های دندان و دهان را تا حد زیادی کاهش دهید:

·        حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

·        حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید (یکی از مفیدترین کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از بیماری در حفره دهان خود انجام دهید).

·        جرم گیری دندان‌ها هر شش ماه یکبار توسط متخصص دندانپزشکی توصیه می‌شود.

·        از مصرف محصولات حاوی تنباکو اجتناب کنید.

·        رژیم غذایی پر فیبر، کم چربی و کم قند که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات است را دنبال کنید.

·        تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید.

·         نوشیدن آب حاوی فلوراید مناسب است.

·         مراقبت‌های دندانپزشکی حرفه ای را دنبال نمایید.

·        مصرف مواد غذایی با قندهای پنهان را کاهش دهید. مواد غذایی با قند پنهان عبارتند از:

۱.  چاشنی‌هایی مانند سس کچاپ و باربیکیو

۲.  برش میوه یا سس سیب در قوطی‌ها یا شیشه‌هایی که قند اضافه دارند.

۳.  ماست طعم دار

۴.  سس پاستا

۵.  چای سرد شیرین شده

۶.  جوش شیرین

۷.  نوشیدنی‌های ورزشی

۸.  آبمیوه‌ها

۹.  گرانولا و غلات

۱۰.  کلوچه

علائم مشکلات دهان و دندان

برای ویزیت دندانپزشک خود نباید منتظر بمانید تا علائم ظاهر شود. دو بار در سال رفتن به دندانپزشکی باعث می‌شود تا قبل از بروز علائم، مشکلات دندانی تشخیص داده شده و مورد درمان قرار بگیرند.

اگر هر یک از علائم هشداردهنده زیر را در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان تجربه کردید، باید در اسرع وقت سراغ یک دندانپزشک با تجربه بروید.

·        زخم‌ها یا نواحی حساس در دهان که بعد از یک یا دو هفته بهبود نمی یابند.

·        خونریزی یا تورم لثه‌ها بعد از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن مشاهده شود.

·        بوی بد مزمن، که شما و اطرافیان را آزار می‌دهد.

·        به دماهای سرد و گرم حساسیت ناگهانی ذاشته باشید.

·        دندان درد به سراغ شما بیاید.

·        دندان‌ها ناگهان لق شوند.

·        عقب رفتن لثه یکی از نشانه‌های عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.

·        هنگام جویدن یا گاز گرفتن خوراکی‌ها درد احساس کنید.

·        صورت و گونه شما متورم شود.

·        دندان‌های ترک خورده یا شکسته داشته باشید.

·        خشکی مکرر دهان که چندین روز ادامه داشته باشد.

اگر هر یک از این علائم همراه با تب بالا و تورم صورت یا گردن باشد، باید به دنبال درمان فوری پزشکی باشید.

چگونه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به دندان‌ها آسیب می‌رساند؟

حفره دهان شما انواع باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها را جمع آوری می‌کند. برخی از باکتری‌ها به آنجا تعلق دارند و فلور طبیعی دهان شما را تشکیل می‌دهند. آنها معمولاً مقادیر کم آنها بی ضرر هستند. اما رژیم غذایی سرشار از قند شرایطی را ایجاد می‌کند که در آن باکتری‌های تولید کننده اسید، می‌توانند رشد پیدا کنند. این اسید مینای دندان را حل می‌کند و باعث ایجاد حفره‌های دندانی می‌شود.

باکتری‌های نزدیک خط لثه شما در یک ماتریکس چسبنده به نام پلاک رشد می‌کنند. اگر پلاک به طور منظم با مسواک زدن و نخ دندان برداشته نشود، در طول دندان شما جمع و سفت می‌شوند و به سمت پایین حرکت می‌کنند. این امر می‌تواند لثه‌های شما را ملتهب کرده و باعث ایجاد وضعیتی به نام ژنژیویت شود.

افزایش التهاب باعث جدا شدن لثه از دندان‌ها می‌شود. این فرآیند کیست‌های چرکی را به وجود می‌آورد. این بیماری، پریودنتیت نامیده می‌شود.

عوامل ایجاد کننده ورم لثه

عوامل زیادی در ایجاد ورم لثه و پریودنتیت نقش دارند، از جمله:

·        سیگار کشیدن

·        مسواک نزدن

·        مصرف مکرر غذاها و نوشیدنی‌های شیرین

·        دیابت

·        سابقه خانوادگی یا ژنتیک

·        برخی عفونت‌ها مانند HIV یا ایدز

·        تغییرات هورمونی در زنان

·        رفلاکس اسید یا سوزش سر دل

·        استفراغ مکرر که باعث اسیدی کردن محیط دهان می‌شود.

·        استفاده از داروهایی که میزان بزاق دهان را کاهش می‌دهند.

روش‌های تشخیص بیماری‌های دندان و دهان

اکثر مشکلات دندانی و دهانی را می‌توان در طول معاینه دندان تشخیص داد. در طول معاینه، دندانپزشک شما دندان‌ها، دهان، گلو، زبان، گونه‌ها، فک و گردن را از نزدیک بررسی می‌کند.

دندانپزشک شما ممکن است برای کمک به تشخیص، با ابزارهای مختلف به دندان شما ضربه بزند یا دندان را خراش دهد. تکنسین در مطب دندانپزشکی از دهان شما عکس اشعه ایکس می‌گیرد. در صورت بارداری حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید. زنان باردار نباید اشعه ایکس انجام دهند.

ابزاری به نام پروب می‌تواند برای اندازه گیری پاکت لثه شما استفاده شود. این خط کش کوچک می‌تواند به دندانپزشک شما بگوید که آیا بیماری لثه دارید یا خیر. در دهان سالم، عمق پاکت‌های بین دندان‌ها، معمولاً بین ۱ تا ۳ میلی‌متر است. هر اندازه گیری کمتر یا بیشتر از آن ممکن است به معنای ابتلا به بیماری لثه باشد.

اگر دندانپزشک شما هر گونه توده، ضایعات یا رشد غیرطبیعی در دهان شما پیدا کند، ممکن است بیوپسی لثه را انجام دهد. در طول بیوپسی، یک قطعه کوچک از بافت که رشد غیر طبیعی دارد یا ضایعه، برداشته می‌شود. سپس نمونه برای بررسی زیر میکروسکوپ برای بررسی سلول‌های سرطانی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

در صورت مشکوک بودن به سرطان دهان، دندانپزشک آزمایش‌های تصویربرداری را برای بررسی گسترش سرطان تجویز می‌کند. همچنین آزمایشات زیر باید برای تشخیص قطعی انجام شود.

·        اشعه ایکس

·        اسکن ام‌آرآی

·        سی تی اسکن

·        آندوسکوپی

انواع بیماری‌های دندان و دهان

ما از دندان‌ها و دهان خود استفاده زیادی می‌کنیم، بنابراین تعجب آور نیست که در طول زمان در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به مشکل دچار شوند و نیاز به درمان داشته باشند. با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توان از اکثر مشکلات دندانی و دهانی پیشگیری کرد. در ادامه برخی از مشکلات دندانی که در اثر رعایت نکردن روتین بهداشتی دهان و دندان اتفاق می‌افتد را بررسی می‌کنیم.

·         حفره‌ها

به حفره‌ها، پوسیدگی دندان نیز می‌گویند. اینها قسمت‌هایی از دندان هستند که برای همیشه آسیب دیده اند و حتی ممکن است سوراخ‌هایی در آنها وجود داشته باشد. حفره‌ها و پوسیدگی‌ها نسبتاً رایج هستند. این مشکلات زمانی رخ می‌دهند که باکتری‌ها، غذا و اسید، روی دندان‌های شما را می‌پوشانند و پلاک تشکیل می‌دهند. اسید روی دندان شروع به از بین بردن مینا و سپس عاج زیرین یا بافت همبند می‌کند. با گذشت زمان، این کار منجر به آسیب دائمی می‌شود.

·         بیماری لثه (ژنژیویت)

بیماری لثه که ژنژیویت نیز نامیده می‌شود، التهاب لثه است. این بیماری نتیجه ایجاد پلاک روی دندان‌ها به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و عادت‌های نامناسب در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است. التهاب لثه می‌تواند باعث تورم و خونریزی لثه‌ها در هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن شود. در صورت درمان نکردن ژنژیویت این بیماری منجر به بیماری پریودنتیت شده که یک عفونت جدی تر را ایجاد می‌کند.

·         پریودنتیت

با پیشرفت پریودنتیت، عفونت می‌تواند به فک و استخوان شما سرایت کند. همچنین می‌تواند باعث ایجاد التهاب در سراسر بدن فرد شود.

·         دندان‌های ترک خورده یا شکسته

دندان ممکن است در اثر آسیب به دهان، جویدن غذاهای سفت یا ساییدن دندان‌ها در شب (دندان قروچه) ترک خورده یا بشکند. دندان ترک خورده می‌تواند بسیار دردناک باشد. اگر دندان ترک خورده یا شکسته دارید باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید.

·         دندان‌های حساس

اگر دندان‌های شما حساس هستند، پس از خوردن غذاها یا نوشیدنی‌های سرد و گرم احساس درد یا ناراحتی می‌کنید. حساسیت دندان به عنوان حساسیت بیش از حد عاج نیز نامیده می‌شود. اما گاهی اوقات به طور موقت پس از عصب کشی یا پرکردن دندان ایجاد می‌شود.

در چه مواردی حساسیت دندانی خواهیم داشت؟

·        بیماری لثه

·        عقب رفتن لثه

·        دندان ترک خورده

·        پرکننده‌ها یا روکش‌های فرسوده

برخی افراد به طور طبیعی دندان‌های حساسی دارند زیرا مینای دندان نازک تری دارند. اغلب اوقات، دندان‌های حساس طبیعی را می‌توان با تغییر در رژیم روزانه و بهداشت دهان درمان کرد. برندهای خاصی از خمیردندان و دهان شویه برای افراد با دندان‌های حساس وجود دارد که باید آنها را خریداری نمایید.

·         سرطان دهان

هر کدام از قسمت‌های دهان می‌تواند دچار سرطان شود:

·        لثه‌ها

·        زبان

·        لب

·        گونه

·        کف دهان

·        کام سخت و نرم

دندانپزشک معمولاً اولین کسی است که سرطان دهان را تشخیص می‌دهد. مصرف دخانیات، مانند سیگار کشیدن و جویدن تنباکو، بزرگترین عامل خطر ابتلا به سرطان دهان است.

بر اساس گزارش بنیاد سرطان دهان تقریباً ۵۰۰۰۰ آمریکایی در سال به سرطان دهان مبتلا می‌شوند. به طور کلی، هرچه سرطان دهان زودتر تشخیص داده شود، احتمال درمان و بهبودی آن بیشتر می‌شود.

ارتباط بین سلامت دهان و دندان با سایر ارگان‌های بدن

سلامت دهان و دندان در سال‌های اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده است، زیرا محققان ارتباط بین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و شرایط سیستمیک زمینه‌ای را کشف کرده‌اند. به نظر می‌رسد که یک دهان سالم می‌تواند به شما در حفظ بدنی سالم کمک کند. طبق گفته دندانپزشکان و محققان، باکتری‌های دهان و التهاب آنها ممکن است با بیماری‌های قلبی، اندوکاردیت یا التهاب غشای داخلی قلب، تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد ارتباط مستقیم داشته باشد.

باکتری‌ها می‌توانند از حفره دهان به جریان خون رفته و باعث اندوکاردیت عفونی شوند. اندوکاردیت عفونی دریچه‌های قلب افراد را تهدید می‌کنند. به همین دلیل زندگی فرد به خطر می‌افتد. دندانپزشک در این موارد قبل از انجام هر گونه اقدام دندانپزشکی که باعث حرکت باکتری‌ها در دهان می‌شود، به عنوان یک اقدام پیشگیرانه آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

۱۴ روش درمانی مشکلات دهان و دندان

در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و بروز مشکل، موارد زیر می‌تواند کمک کننده باشد.

۱- ویزیت سالانه دندانپزشک

حتی اگر به خوبی از دندان‌های خود مراقبت می‌کنید، باز هم باید دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت نیاز، دندانپزشک جرم گیری حرفه‌ای برای شما انجام می‌دهد. در صورت بروز علائم بیماری لثه، عفونت یا سایر مشکلات، دندانپزشک شما درمان‌های دیگری را شروع می‌کند.

۲- نظافت دهان و دندان

جرم گیری حرفه ای می‌تواند پلاک‌هایی را که هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پاک نشده اند را از بین ببرد. همچنین باعث از بین بردن تارتار نیز می‌شوند. جرم گیری معمولا توسط دندانپزشک قابل انجام است. پس از برداشتن تمام جرم از روی دندان‌های شما، دندانپزشک از یک مسواک پرقدرت برای مسواک زدن دندان‌های استفاده می‌کند. سپس با نخ دندان بین دندان‌ها را تمیز کرده و با یک شستشو کامل تمام کثیفی‌های دندان شما را پاک می‌کند.

۳- درمان‌های فلوراید

پس از تمیز کردن دندان، دندانپزشک شما ممکن است از فلوراید درمانی برای کمک به مبارزه با پوسیدگی دندان استفاده کند. فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است. می‌تواند به تقویت مینای دندان شما کمک کند و آنها را در برابر باکتری‌ها و اسیدها مقاوم تر کند.

۴- آنتی بیوتیک‌ها

اگر علائم عفونت لثه یا آبسه دندانی دارید که به دندان‌های دیگر یا فک شما سرایت کرده است، دندانپزشک آنتی بیوتیک‌ها را برای کمک به خلاص شدن از شر عفونت تجویز می‌کند. آنتی بیوتیک ممکن است به شکل دهانشویه، ژل، قرص خوراکی یا کپسول باشد. ژل آنتی بیوتیک موضعی نیز ممکن است در طول درمان روی دندان‌ها یا لثه‌های شما قرار دهند.

۵- پرکننده‌ها، روکش‌ها و سیلانت‌ها

از پر کردن برای ترمیم حفره، ترک یا سوراخ در دندان استفاده می‌شود. دندانپزشک ابتدا از مته برای برداشتن ناحیه آسیب دیده دندان استفاده می‌کند و سپس سوراخ را با موادی مانند آمالگام یا کامپوزیت پر می‌کند.

اگر قسمت بزرگی از دندان شما نیاز به برداشتن داشته باشد یا به دلیل جراحت، پاره شده باشد از روکش استفاده می‌کنند. دو نوع روکش وجود دارد: روکش ایمپلنت که روی ایمپلنت گذاشته می‌شود و روکش معمولی که روی دندان طبیعی قرار می‌گیرد. هر دو نوع روکش، شکافی که ظاهر طبیعی دندان شما را با مشکل رو به رو کرده است را پر می‌کند.

سیلانت‌های دندانی پوشش‌های نازک و محافظی هستند که روی دندان‌های عقب یا مولرها قرار می‌گیرند تا از ایجاد حفره جلوگیری کنند. دندانپزشک شما ممکن است به محض در آوردن اولین دندان آسیاب کودکتان، در حدود شش سالگی و دوباره هنگامی که دومین مولر خود را در حدود سن ۱۲ سالگی در می‌آورد، یک سیلانت را برای آنها توصیه کند. گذاشتن سیلانت‌ها آسان و کاملاً بدون درد هستند.

۶- عصب کشی

اگر پوسیدگی دندان به تمام طول دندان تا عصب برسد، ممکن است نیاز به درمان کانال ریشه یا عصب کشی داشته باشید. در طول کانال ریشه، عصب برداشته شده و با یک ماده پرکننده گیاهی به نام گوتاپرکا، که ترکیبی از شیره گیاه و سیمان چسبنده است، جایگزین می‌شود.

۷- مصرف پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها بیشتر به دلیل نقششان در سلامت گوارشی شناخته شده اند. اما تحقیقات جدید نشان داده است که باکتری‌های سالم برای دندان‌ها و لثه‌ها مفید هستند.

ثابت شده که پروبیوتیک‌ها از ایجاد پلاک جلوگیری کرده و بوی بد دهان را درمان می‌کنند. همچنین به پیشگیری از سرطان‌های دهان و دندان کمک زیادی می‌کنند.

در حالی که آزمایشات بالینی بزرگ برای اثبات اثربخشی پروبیوتیک‌ها مورد نیاز هستند، اما نتایج تا به امروز امیدوارکننده بوده اند. از مکمل‌های پروبیوتیک یا غذاهای حاوی باکتری‌های مفید مانند ماست، کفیر و کیمچی استفاده نمایید تا دندان‌های سالم تری داشته باشید.

۸- تغییر عادات روزانه

حفظ سلامت دهان یک تعهد روزانه است. دندانپزشکان می‌توانند به شما یاد بدهند که چگونه به درستی از دندان‌ها و لثه‌های خود مراقبت کنید. علاوه بر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، برنامه روزانه شما می‌تواند شامل دهانشویه، شستشوی دهان و احتمالاً ابزارهای دیگر مانند نخ دندان واترپیک باشد.

۹- جراحی برای مشکلات دندان و دهان

جراحی‌های دهان معمولاً برای درمان موارد جدی تر بیماری پریودنتال انجام می‌شود. برخی از جراحی‌های دندانی نیز می‌توانند برای جایگزینی یا ترمیم دندان‌های از دست رفته و شکسته ناشی از تصادف انجام شوند.

۱۰- جراحی فلپ

در حین جراحی فلپ، جراح یک برش کوچک در لثه ایجاد می‌کند تا بخشی از بافت را بلند کند. سپس تارتار و باکتری‌ها را از زیر لثه پاک می‌کنند. در انتها فلپ در جای خود در اطراف دندان‌ها بخیه می‌شود.

۱۱- پیوند استخوان

پیوند استخوان زمانی لازم است که بیماری لثه باعث آسیب به استخوان اطراف ریشه دندان شما شده باشد. دندانپزشک استخوان آسیب دیده را با پیوند جایگزین می‌کند. این استخوان می‌تواند از استخوان خود فرد، یک استخوان مصنوعی یا یک استخوان اهدایی ساخته شود.

۱۲- پیوند بافت نرم

پیوند بافت نرم برای درمان لثه‌های عقب رفته استفاده می‌شود. دندانپزشک یک تکه کوچک از بافت دهان شما را بر داشته و آن را به قسمت‌هایی از لثه که از دست رفته است متصل می‌کند.

۱۳- کشیدن دندان

اگر دندانپزشک شما نتواند دندان شما را با روت کانال یا جراحی‌های دیگر نجات دهد، احتمالاً دندان باید کشیده شود.

همچنین اگر دندان عقل یا آسیاب سوم شما نهفته باشد، ممکن است نیاز به کشیدن دندان داشته باشید. گاهی اوقات، فک یک فرد به اندازه کافی بزرگ نیست که بتواند دندان‌های آسیاب سوم را در خود جای دهد. یک یا چند دندان عقل در هنگام بیرون آمدن به دام می‌افتد و نمی تواند به طور کامل رشد کنند. دندانپزشک معمولاً توصیه می‌کند که در صورت ایجاد درد، التهاب یا مشکلات دیگر، دندان عقل کشیده شود.

۱۴- ایمپلنت‌های دندانی

ایمپلنت‌های دندانی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته استفاده می‌شوند. ایمپلنت با جراحی در استخوان فک قرار می‌گیرد. پس از کاشت ایمپلنت، استخوان‌های شما در اطراف آن رشد خواهند کرد.

https://drshamsdentist.com/%d9%84%d9%85%db%8c%d9%86%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

هنگامی که این فرآیند کامل شد، دندانپزشک شما یک دندان مصنوعی جدید که مطابق با دندان‌های دیگر شما طراحی شده است را می‌سازد. این دندان مصنوعی به تاج معروف است. سپس تاج جدید به ایمپلنت متصل می‌شود. اگر بیش از یک دندان را اینپلنت می‌کنید، دندانپزشک شما ممکن است یک بریج را برای قرار دادن در دهان شما طراحی کند. بریج دندانی از دو روکش در دو طرف شکاف ساخته می‌شود که دندان‌های مصنوعی را در محل خود نگه می‌دارد.

تاسیس موسسات چند منظوره فرهنگی هنری

۳ بازديد

 مؤسسات فرهنگی و هنری تشکیلاتی است که با اهداف و مقاصد فرهنگی و هنری اعم از انتفاعی یا غیر انتفاعی (بر طبق ماده ٥٨٤ قانون تجارت و آئین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و مؤسسات غیر تجاری مصوب ١٣٣٧) به مسئولیت اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از دولتی،اخذ کارت بازرگانی فوری عمومی و خصوصی، افراد واجد شرایط برای فعالیت در یک یا چند قلمرو فرهنگی، هنری سینمایی و مطبوعاتی با سرمایه ایرانی تشکیل می‌دهند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز تأسیس، نظارت بر فعالیت ها و انحلال آنها را صادر می‌کند.

الف) شرایط متقاضی : 
١-          معرفی حداقل ٣ نفر به عنوان اعضاء هیأت مؤسس برای مؤسسه چند منظوره و دو نفر برای مؤسسه تک منظوره
٢-       افراد متأهل حداقل باید ٢٥ سال و افراد مجرد حداقل ٢٧ سال داشته باشند.
٣-       داشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن (حداقل)
٤-       داشتن صلاحیت علمی و تخصصی و سوابق فرهنگی و هنری متناسب با موضوع فعالیت
٥-       داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا برگ معافیت دائم
٦-       نداشتن سوءپیشینه کیفری به تأیید مراجع ذیصلاح و برخورداری از حسن شهرت
٧-       مهجور نبودن و نداشتن ورشکستگی به تقلب و تقصیر
٨-       داشتن امکانات کافی و مناسب
٩-       داشتن سابقه مؤثر فعالیت در مؤسسات و مراکز فرهنگی چند منظوره

ب) مدارک مورد نیاز :
1-        تکمیل درخواست تأسیس و معرفی مدیر مسئول
٢-       کامل کردن پرسشنامه مشخصات انفرادی (برای همه اعضای هیأت مؤسس)
٣-       تصویر از همه صفحات شناسنامه و کارت ملی (رونوشت برابر با اصل)
٤-       تصویر گواهی انجام خدمت وظیفه عمومی یا داشتن برگ معافیت دائم (رونوشت برابر با اصل)
٥-       اصل گواهی مبنی بر نداشتن سوءپیشینه کیفری مؤثر برای همه‌ِ اعضای مؤسس و عدم اعتیاد به مواد مخدر برای مدیر مسئول
٦-       تصویر آخرین مدرک تحصیلی یا معادل آن (مدرک کارشناسی یا بالاتر) رونوشت برابر با اصل
٧-       ٧ قطعه عکس ٤×٣ جدید و پشت نویسی شده
٨-       یک نسخه اساسنامه به انضمام صورت جلسات انتخاب ارکان اصلی
٩-       ارائه سوابق مؤثر و مستند در حوزه فعالیت‌های پیشنهادی
 شایان ذکر است کلیه تصاویر مدارک از قبیل: شناسنامه، کارت پایان خدمت و ... باید از ٢/١ کاغذ A٤ کوچکتر نبوده و فتوکپی مدارک تحصیلی از یک صفحه کاغذ A٤ بزرگتر نباشد.

  • موضوعات پیشنهادی فعالیت های فرهنگی و هنری (جهت انتخاب و درج در اساسنامه)

بخش اول: فعالیت‌های عمومی
١.        گردآوری، تألیف، تدوین مقالات، ترجمه ( غیر رسمی ) متون و کتاب به زبان‌های خارجی و یا بالعکس.
٢.        حروفچینی، ویرایش و تصحیح، تنظیم، طراحی و صفحه آرایی کتاب و نشریه.
٣.        برگزاری جلسات در خصوص معرفی، بررسی و نقد کتاب و نشریه و انتخاب و اهدای جوایز.
٤.        مشارکت در برگزاری همایش و سمینار و همکاری در برپایی نمایشگاه، مسابقات و جشنواره های فرهنگی و هنری.
٥.        مطالعات و تحقیقات در موضو عات متناسب با اهداف و فعالیت های مؤسسه و اجرای طرح های پژوهشی.
٦.        کمک و همکاری جهت گسترش تحقیقات، پژوهش های فرهنگی هنری، گردآوری و تدوین مجموعه های مستند درباره مسائل فرهنگی، اجتماعی و تاریخی ایران و سایر کشورها.
٧.        مبادلات فرهنگی از طریق ارائه خدمات و کالاهای فرهنگی و هنری از قبیل : کتاب، مطبوعات، نوارهای صوتی و تصویری و نرم افزارهای رایانه ای.
٨.        طراحی و اجرای نظام های اطلاع رسانی و یا ایجاد کتابخانه برای سازمان ها و مؤسسات.
٩.        گردآوری، تنظیم، تدوین و انتشار نمایه نامه و فهرست های موضوعی در زمینه های گوناگون.
١٠.     طراحی و تشکیل بانک های اطلاعاتی در موضوعات گوناگون و برنامه ریزی اجرا در حوزه سازماندهی اسناد و مدارک فرهنگی هنری ارائه خدمات مشورتی در قلمرو مدیریت.
١١.     طراحی و اجرا در ایجاد دبیرخانه، مرکز اسناد و پایگاه اطلاعاتی برای خدمات اطلاع رسانی در زمینه های فرهنگی و هنری، علوم قرآنی و معارف اسلامی.
١٢.     ارائه خدمات فهرست نویسی، نمایه سازی و سندآرایی مدارک و اسناد فرهنگی.
١٣.     عرضه محصولات رایانه ای مجاز در زمینه زبان و ادبیات فارسی، معارف اسلامی و علوم قرآنی.
١٤.     تهیه و عرضه محصولات فرهنگی هنری دارای مجوز از قبیل : نوارهای کاست، فیلم های ویدئویی و. ...
١٥.     برگزاری نشست های فرهنگی، ادبی، شعر و شاعران ( به صورت غیر مستقل و وابسته به مؤسسه ).
١٦.     تلاش به منظور گردآوری آثار فرهنگی هنری به منظور کمک به حفظ و حراست از میراث فرهنگی.
١٧.     کوشش در جهت شناساندن فرهنگ و تمدن ایران و اسلام.
١٨.     ارائه خدمات پیمان مدیریت برای اجرای پروژه های فرهنگی هنری.
بخش دوم: فعالیت‌های خاص
اقدام برای درج فعالیت های انتخابی در این بخش، صرفا پس از آشنایی از ضوابط مربوطه، ارائه درخواست و کسب مجوز از مراجع ذی ربط امکان پذیر بوده و لازم است به نکات ذکر شده در راهنمای انتخاب فعالیت ها، توجه کافی مبذول شود.
الف) فعالیت های فرهنگی:
١.                  طراحی و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت آزاد فرهنگی از قبیل : کلاس های داستان نویسی، بررسی و نقد کتاب.
٢.        انجام فعالیت های انتشاراتی به منظور انتشار کتاب.
٣.        تهیه و توزیع کتاب در داخل و خارج از کشور.
ب) فعالیت های هنری:
١.        طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت آزاد هنری.
٢.        تأسیس نگارخانه و یا برگزاری نمایشگاه های هنری.
٣.        برگزاری کنسرت های موسیقی و جشنواره های هنری.
٤.        برگزاری هنرهای نمایشی.
٥.        تأسیس مرکز تهیه و تکثیر آثار صوتی و شنیداری.
٦.        تأسیس استودیوهای صدابرداری.
٧.        اعزام گروه های هنری و یا دعوت از آنان برای اجرای مراسم.
ج) فعالیت های سینمایی و سمعی بصری:
١.        طراحی و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت آزاد سینمایی.
٢.        برگزاری جشنواره های سینمایی و نمایشگاه های عکس، اسلاید.
٣.        تهیه فیلم های سینمایی و تلویزیونی، ویدئویی، انیمیشن و رایانه ای اعم از داستانی، مستند، آموزشی، صنعتی و تاریخی متناسب با اهداف مؤسسه و مطابق با ضوابط مربوطه.
د) فعالیت های مطبوعاتی و تبلیغاتی :
١.        طراحی و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت آزاد مطبوعاتی.
٢.        انتشار نشریات عمومی و یا تخصصی، ویژه نامه و نشریه داخلی.
٣.        تأسیس خبرگزاری در زمینه های عمومی و یا تخصصی.
٤.        تهیه، تنظیم، مشاوره و اجرای برنامه های تبلیغاتی، روابط عمومی و انجام دادن سایر خدمات برای معرفی و فروش کالا یا خدمات مربوطه از طریق تأسیس کانون آگهی و تبلیغاتی.
٥.        تأسیس دفاتر نمایندگی های مطبوعاتی و سایر رسانه ها.
٦.        قبول نمایندگی و یا تأسیس دفاتر جهت توزیع نشریات و یا ایجاد فروشگاه برای عرضه مستقیم مطبوعات.
٧.        طراحی و برگزاری نمایشگاه های مطبوعاتی عمومی و یا تخصصی.
٨.        تأسیس دفتر خدمت رسانی به خبرنگاران و روزنامه نگاران.
ه) فعالیت‌های آموزشی:
طراحی و برگزاری دوره های آموزشی فرهنگی و هنری (خارج از سر فصل های دروس مصوب آموزش های رسمی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و... ) در سطوح مختلف به شرح ذیل می‌باشد:
·         دوره های تک مهارتی در زمینه‌های:
١.        فرهنگی: لیتوگرافی، چاپ، صحافی، کتابداری و...
آشنایی با مفاهیم و معارف اسلامی در حوزه علوم قرآنی، نهج‌البلاغه، احکام اسلامی و سیره ائمه اطهار (ع) [١٩٢٢٨/ص/٧٥]
آموزش زبان‌های خارجی برای افراد بالای بیست سال
٢.        هنری: موسیقی، حجم سازی، چهره پردازی، طراحی لباس، بازیگری ( تئاتر )، عکاسی، نقاشی، خوشنویسی، کامپیوتر گرافیک ( طراحی و. .. ) هنرهای دستی، نگارگری و...
٣.        سینمایی و سمعی بصری: کارگردانی، فیلمسازی، عکاسی، بازیگری ( سینما ) و...
٤.        مطبوعاتی: روزنامه نگاری، خبرنگاری، صفحه آرایی، ویراستاری و روابط عمومی.
·         دوره های مهارت آموزی ( کارودانش ) در زمینه های:
١.        فرهنگی، مطبوعاتی از قبیل : طراحی و صفحه آرایی کتاب و نشریات، چاپ و صحافی.
٢.        هنری، سینمایی و سمعی بصری از قبیل : عکاسی و فیلمبرداری، هنرهای دستی.

شایان ذکر است آنچه در فهرست زمینه فعالیت های پیشنهادی ذکر گردیده است حصری نبوده و متقاضیان می توانند زمینه فعالیت های خارج از نمونه های ذکر شده را نیز متناسب با حوزه شرح وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزینند.

https://danasabt.ir/%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1/


بدیهی است موارد انتخاب شده نباید بیش از توانایی ها و امکانات مورد نیاز به ویژه سوابق و تجربه های فرهنگی اعضای هیأت مؤسس باشد.

تجهیزات آزمایشگاه قهوه، کاکائو، شکلات و فراروده ها

۳ بازديد

قهوه، شکلات، کاکائو و انواع فرآورده های آن ها از پر طرفدار ترین مواد غذایی و نوشیدنی های جهان به شمار می آیند.هود لامینار افراد بسیار زیادی در دنیا روز خود را با نوشیدن یک لیوان قهوه آغاز و طی روز از شکلات در میان وعده های خود استفاده می کنند. کاکائو و قهوه میوه درختانی به همین نام هستند اما این میوه ها به صورت مستقیم پس از برداشت قابل مصرف نیستند و باید مراحلی را برای فرآوری پشت سر بگذارند. پس از انجام آزمایش های کنترل کیفیت، آماده مصرف توسط علاقه مندان به این طعم ها هستند.

آزمایشگاه کنترل کیفیت قهوه، شکلات و کاکائو زیر مجموعه ای از آزمایشگاه های صنایع غذایی است که در آن متخصصان صنایع غذایی و شیمی آزمایش های ضروری برای اخذ استاندارد های مربوطه را انجام می دهند.

در این مقاله تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی آزمایشگاه قهوه، کاکائو، شکلات و فرآورده های آن ها معرفی می شود.

آزمایشگاه کنترل کیفیت قهوه، کاکائو، شکلات و فرآروده های آن ها 

برای کنترل کیفیت محصولات قهوه، کاکائو و شکلات، متخصصان صنایع غذایی، شیمی و میکروبیولوژی گرد هم می آیند تا تمام آزمون های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی روی نمونه ای از محصولات تولید شده انجام شوند. پس از تایید نمونه ها و اخذ استاندارد های لازم، محصولات به دست مصرف کنندگان می رسد.

قهوه به شکل های مختلفی وجود دارد مانند قهوه آسیاب شده، سبز، بو داده، فوری و … که برای هر کدام از این اشکال قهوه در هر مرحله آزمون های متعددی انجام می شود.

اندازه گیری رطوبت، اندازه گیری چگالی دانه های قهوه، اندازه گیری افزودنی های مجاز خوراکی و رنگ ها،  تعیین مقدار اکراتوکسین A قهوه با استفاده از تکنیک HPLC، تعیین مقدار کافئین موجود، بررسی میزان فلزات سنگین مانند سرب، اندازه گیری کربوهیدرات آزاد قهوه فوری با استفاده از روش کروماتوگرافی تبادل یونی، اندازه گیری آکریلامید قهوه با روش کروماتوگرافی و طیف سنجی جرمی، شمارش کلی میکروارگانیسم ها، آنتروباکتریاسه، کپک و مخمر، تعیین عیوب ظاهری، اندازه گیری قابلیت انحلال قهوه فوری، تعیین درصد چربی و … نمونه ای از آزمون های اساسی است که برای کنترل کیفیت انواع قهوه، کاکائو و شکلات باید انجام شود.

برای انجام هر کدام از آزمون های ذکر شده نیاز به تجهیزات ویژه ای است که در ادامه نام برده شده اند. برای تهیه هر کدام از این دستگاه ها می توانید با کارشناسان شرکت رویان ایران تماس بگیرید.

تجهیزات آزمایشگاه کنترل کیفیت قهوه، کاکائو، شکلات و فرآروده های آن ها 

  • هود شیمی
  • هود لامینار
  • ترازوی آزمایشگاهی با دقت 0.1 گرم
  • ترازوی آزمایشگاه با دقت 0.001 گرم
  • ترازوی آزمایشگاه با دقت 0.0001 گرم
  • آون آزمایشگاه یا فور
  • کوره الکتریکی 1200 درجه آزمایشگاهی
  • میکروپیپت 10 تا 100 میکرولیتر
  • میکروپیپت 100 تا 1000 میکرولیتر
  • دسیکاتور به همراه جاذب رطوبت
  • ذره بین
  • شوف بالن
  • هیتر استیرر یا هیتر مگنت
  • هدایت سنج
  • سیستم سوکسله
  • بن ماری یا حمام آب آزمایشگاهی با قابلیت تنظیم دما تا 70 درجه سانتی گراد
  • حمام بخار
  • pH متر دیجیتال
  • حمام آلتراسونیک با قابلیت تنظیم دما تا 60 درجه سانتی گراد
  • سانتریفیوژ یخچالدار با حداقل سرعت 2000 دور در دقیقه
  • میکسر آزمایشگاهی سرعت بالا با حجم یک لیتر (با سرعت 20000 در دقیقه)
  • دستگاه کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا (HPLC)
  • سرنگ مخصوص تزریق نمونه HPLC
  • دستگاه کروماتوگرافی گازی (GC)
  • سرنگ مخصوص تزریق نمونه GC
  • دستگاه طیف سنج جرمی (MS)
  • دستگاهLCMS
  • دستگاه GCMS
  • دستگاه تولید آب مقطر
  • دستگاه تولید آب دیونیزه یا HPLC
  • شیکر آزمایشگاهی
  • دستگاه روتاری اواپراتور تحت خلاء
  • آسیاب قهوه
  • شیکر الک
  • پمپ خلاء
  • اتوکلاو آزمایشگاهی
  • دستگاه کلنی کانتر
  • دستگاه طیف سنج جذب اتمی
  • آسیاب آزمایشگاهی
  • دستگاه بو دادن قهوه
  • دوش و چشم شوی اضطراری
  • سکوبندی مناسب آزمایشگاه فیزیکو شیمیایی و میکروبی
  • انواع شیشه آلات آزمایشگاهی مورد نیاز شامل بورت، قیف، ارلن، بالن حجمی، بشر، شیشه ساعت و … .

https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%b4%db%8c%d9%85%db%8c%d8%a7%db%8c%db%8c/


دسته ای از آزمون های قهوه، کاکائو و شکلات تنها با استفاده از چند ماده شیمیایی و شیشه آلات آزمایشگاهی انجام می شوند. بسیاری از آزمون ها نیز نیاز به دستگاه های کاملا تخصصی و پیچیده مثل کروماتوگرافی دارند.

از چه ابزار و موادی در عصب کشی دندان استفاده می شود؟

۲ بازديد

ابزارهای مورد استفاده در عصب‌کشی دندان

برای دسترسی دقیق‌تر و راحت‌تر به تمام بخش‌های دهان و دندان، دندانپزشک به طیف وسیعی از ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی نیاز دارد.بهترین دندانپزشک رشت برای کامپوزیت از ساده‌ترین تا پرسروصداترین آن‌ها، وجود هر کدام از آن‌ها برای یک جراحی کامل، مورد نیاز است. با معرفی این ابزار و شناخت کاربردشان، احتمالا ترس شما از آن‌ها کمتر خواهد شد.

فرزهای ریشه دندان (Endodontic Burs)

فرز اولین ابزاری است در لیست ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی قرارداده‌ایم. این ابزار در طول عصب‌کشی دندان استفاده می‌شود و فضای داخل دندان را باز می‌کند تا بتوان به کانال‌ها دسترسی پیدا کرد. فرزها بسته به نوع دندان و درمان، در اشکال و انداز‌ه‌های متفاوتی وجود دارند.

روت کانال اکسپلورر (Root Canal Explorer)

این ابزار کوچک و نوک تیز برای کاوش داخل دندان پس از باز شدن توسط فرزها استفاده می‌شود. کاربرد این ابزار باعث می‌شود تا متخصص ریشه بتواند سوراخ هایی را در دندان پیدا کند. گاهی اوقات ممکن است از اکسپلورر برای حذف کلسیفیکاسیون‌های نازک از روی سطح دندان استفاده شود.

اکسکاوتور (Excavators)

اکسکاوتور یکی دیگر ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی به حساب می‌آید. این ابزار از نظر ظاهری کمی طولانی‌تر و تیزتر از اکسپلورر است. با استفاده از این ابزار مقدار کمی از بافت را از قسمت داخلی دندان جدا می‌کنند. 

باربروچ (Barbed Broach)

باربروچ وسیله‌ای است که برای برداشتن بیشتر بافت از داخل دندان استفاده می‌شود. این ابزار در بافت وارد می‌شود تا خارهای آن، بافت ها را کنار بزند.

اسپریدر (Spreader)

اسپریدرها بدنه بلند و مخروطی شکل و یک نوک تیز دارند و در لیست ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی جای دارند. از این ابزار برای فشرده کردن گوتا پرکا به صورت جانبی در برابر دیواره‌های کانال ریشه استفاده می شود و فضایی را برای وارد کردن گوتاپرکای بیشتر فراهم می‌کند. این ابزار در اندازه‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به سایز کانال و اندازه نقطه گوتاپرکا انتخاب می‌شوند.

هیت کریر(Heat carriers)

اعمال گرما برای پر کردن گوتا پرکا باعث بهبود تراکم جانبی و عمودی مواد نرم شده می‌شود. اسپریدرهای معمولی برای این منظور طراحی نشده‌اند. هیت کریرها بهترین گزینه برای این کار هستند. این ابزار اندازه‌های مختلفی دارند و دارای یک نوک تیز برای پخش جانبی، و یک نوک صاف برای فشرده‌سازی عمودی هستند.

لوپ ها

یکی از مشکلات اصلی دندان‌پزشکی این است که دندانپزشک نمی‌تواند کاری که انجام می‌دهد را ببیند. شکی نیست که بزرگنمایی محفظه پالپ به یافتن و دسترسی به دهانه‌های باریک کانال کمک زیادی می‌کند و بسیاری از پزشکان اکنون به طور معمول از لوپ‌ها استفاده می‌کنند. لوپ‌ها جزو مهم‌ترین ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی هستند. در واقع، بهبود بینایی به دست آمده با استفاده از لوپ‌ها، نه فقط عصب‌کشی دندان، بلکه همه جنبه‌های دندانپزشکی عمومی را بهبود می‌بخشد.

ریمرها

ریمرها مانند مته‌های بلند و نازک، در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و جزو ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی به شمار می‌آیند. از ریمرها به ترتیب، برای باز کردن و گشاد کردن کانال‌ها استفاده می‌شود تا بتوان با ابزار مناسب دیگر به کانال‌ها دسترسی پیدا کرد.

فایل ها

فایل‌ها انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال، K-Files برای کوتاه کردن کانال‌های ریشه و بزرگ کردن کانال بعد از دبریدمان با ریمر استفاده می‌شود. -Files H به طور ویژه برای شکل دادن به کانال‌ها پس از تمیز کردن و گشاد شدن آن‌ها با K-Files در عصب‌کشی دندان طراحی شده‌اند.

گیتس دریل (Gates-Glidden drills)

این نوع مته که جزو ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی هستند، به باز شدن بیشتر کانال به ویژه در دندان‌های آسیاب کمک می‌کند. گیتس دریل‌ها همچنین در طول درمان مجدد کانال ریشه برای حذف گوتاپرکا، که یک ماده بتونه مانند است و معمولا برای پر کردن کانال‌های ریشه استفاده می‌شود،کاربرد دارند.

پیزوریمر  (Peeso Reamer)

از جمله ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی می‌توان به پیزوریمر اشاره کرد. این ابزار منحصرا برای حذف گوتاپرکا در طول درمان مجدد در عصب‌کشی دندان استفاده می‌شود.

ابزار اولتراسونیک

از این ابزارها می‌توان برای یافتن کانال‌های کلسیفیه و حذف مواد ترمیمی و ریشه از فضای داخل کانال دندان استفاده کرد. این ابزار از طریق ارتعاش عمل می‌کند و صدایی بلند دارد که می‌تواند در اولین روشن شدن کمی شما را بترساند.

لنتولو

لنتولو وسیله‌ای مارپیچ است و بیشتر در کانال‌های گشاد از آن استفاده می‌شود. از لنتولو که در لیست ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی قرار دارد، برای پر کردن کانال ریشه با سیلرها یا سمنت‌ها در عصب‌کشی دندان استفاده می‌شود.

گوتاپرکا فیلر (Gutta Percha Filler)

از گوتاپرکا فیلر برای فشار دادن و پر کردن گوتاپرکا در ریشه دندان استفاده می‌شود. این ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی، از فولاد ضد زنگ یا نیکل تیتانیوم ساخته شده است.

گوتا پرکا پوینت و کاغذ جاذب

گوتا پرکا پوینت یک ماده پرکننده است. پس از آماده‌سازی کانال ریشه، حفره تمیز شده و با گوتاپرکا پوینت پر می‌شود. کاغذ جاذب از الیاف پنبه خالص ساخته شده است، بنابراین جذب آب خوبی دارد. این وسیله نیز برای تمیز کردن کانال ریشه در عصب‌کشی دندان استفاده می‌شود.

مواد پرکننده کانال ریشه

مواد پرکننده کانال ریشه، یک کاربرد سنتی دارند که مشخص می‌کند کار این مواد پر کردن حفره‌های ایجاد شده در طول عصب‌کشی دندان است. اخیرا این موضوع مطرح شده است که یک ماده پرکننده کانال ریشه، باید بتواند به طور فعال، بازسازی بافت را نیز تحریک کند. بدین معنی که علاوه بر کار اصلی، در درمان بافت آسیب دیده و حذف شده نیز کمک کند. به خصوص اگر از یک روش درمانی تهاجمی یا از پاتوز اپیکال برای درمان استفاده شده باشد. در هر حال در این بخش به توضیح درباره موادی که در عصب‌کشی دندان استفاده می‌شود، خواهیم پرداخت.

هیپوکلریت سدیم 

به طور کلی در عصب‌کشی دندان، هیپوکلریت سدیم مناسب‌ترین محلول برای آبیاری سیستم کانال ریشه است. سفید‌کننده معمولی خانگی تقریبا محلول هیپوکلریت سدیم ۵.۵ درصد است و ممکن است به ترجیح دندانپزشک تا پنج بار با آب تصفیه شده رقیق شود. تحقیقات نشان داده است که اثر ضد باکتریایی برای محلول ۰.۵٪ و ۵.۰٪ یکسان است. با این حال، هر چه میزان رقیق شدن بیشتر باشد، محلول در حل کردن بقایای آلی در سیستم کانال ریشه تاثیر کمتری دارد.

کلرهگزیدین

محلول کلرهگزیدین ۰.۲ درصد عملکرد ضد باکتریایی مشابهی با هیپوکلریت سدیم دارد، اما مواد آلی موجود در بخش‌هایی از سیستم کانال که برای ابزار دستی غیرقابل دسترس هستند، را حل نمی‌کند. با این حال، این شوینده که جزو ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی است، به عاج می‌چسبد و در نتیجه یک فعالیت ضد باکتریایی طولانی‌مدت از خود نشان می‌دهد. اگرچه ممکن است کلرهگزیدین به اندازه هیپوکلریت سدیم مؤثر نباشد، استفاده از آن را نباید نادیده گرفت.

خمیر EDTA

خمیر EDTA (اتیلن دی آمین تترا استیک اسید) عاج دیواره‌های کانال را از بین می‌برد و آماده‌سازی کانال را برای عصب‌کشی بسیار تسهیل می‌کند. خمیر EDTA ممکن است به عنوان یک شوینده در انتهای مرحله آماده‌سازی کانال برای کمک به برداشتن لایه اسمیر و قبل از قرار دادن پانسمان موقت یا پرکردن دندان استفاده شود.

گوتاپرکا

گوتاپرکا رایج‌ترین ماده در لیست ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی و مورد استفاده برای پر کردن سیستم کانال ریشه است. گوتا پرکا رزین خشک شده درختی بنام تابان است و به دو صورت وجود دارد. فاز آلفا شکل طبیعی آن است، اما وقتی گرم و سرد می‌شود فاز بتا حاصل می‌شود. فاز بتا معمولا برای پرکردن کانال ریشه استفاده می‌شود. گوتاپرکا در واقع فقط حدود ۲۰ درصد ماده گوتا پرکا دارد. جزء اصلی آن اکسید روی (تا ۷۵٪) است، و بقیه شامل رزین‌های مختلف، موم‌ها و سولفات‌های فلزی با فرمول خاص است.

سیلر/ سمنت

سیلرهای کانال ریشه جزو ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی هستند و نقش مهمی در انسداد ریشه دارند. اگرچه بسیاری از محصولات انحصاری در دسترس هستند، اما سیلرها را می‌توان به طور کلی با توجه به ترکیبات اصلی آنها به سه گروه تقسیم کرد: اوژنول، غیر اوژنول و دارویی.

سیلرهای اوژنول

سیلرهای اوژنول را می‌توان به دو گروه ریکرت و گروسمن تقسیم کرد. تفاوت اساسی بین این دو گروه این است که ریکرت حاوی نقره رسوب شده و گروسمن دارای یک نمک باریم یا بیسموت است. عیب سیلر ریکرت این است که نقره، عاج دندان را خاکستری تیره می‌کند. یکی از پرکاربردترین سیلرهای این گروه، توبلیزال است که دو خمیری بوده پس مخلوط کردن ساده است و نکته مهم این است که حاوی نقره نیست.

سیلرهای غیر اوژنول

برخی از سیلرها با پایه هیدروکسید کلسیم به جای اکسید روی/اوژنول ساخته می‌شوند. با این حال، نشان داده شده است که هیدروکسید کلسیم مستعد نشت است، و ممکن است منجر به ایجاد حفره‌های ناخواسته در مهر و موم دندان شود.

سیلرهای دیگری نیز تولید می‌شوند که حاوی طیف گسترده‌ای از مواد شیمیایی هستند. AH+ یک پایه رزین اپوکسی با مایع بیسفنولدی گلیسیدیل اتر است. این سیلر زمان کار طولانی دارد و به خوبی به عاج می‌چسبد.

سیلرهای دارویی

تفکر فعلی این است که با رعایت اصول آماده‌سازی و پرکردن کانال ریشه، استفاده از سیلرهای درمانی توجیهی ندارد. ماده فعال در اکثر سیلرهای دارویی پارافرمالدئید است که معمولا با یک کورتیکواستروئید همراه است.

سنگدانه های تری اکسید معدنی 

سنگدانه‌های تری اکسید معدنی ترکیبی متشکل از اکسیدهای معدنی (سیلیکات تری کلسیم، اکسید تری کلسیم، اکسید سیلیکات و برخی اکسیدهای معدنی دیگر) است. از این ماده در ابتدا به عنوان ماده پرکننده انتهای ریشه در طی جراحی پری رادیکولار استفاده می‌شد. اما نتایج جدید نشان می‌دهد که از این ماده می‌توان برای ترمیم سوراخ‌ها، به عنوان یک عامل پوشاننده پالپ و برای بسته شدن آپیکال ریشه‌های نابالغ استفاده کرد.

به نظر می‌رسد توانایی آب‌بندی عالی و سازگاری بیولوژیکی، این ماده را که جزو ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی است، به سمنت انتخابی برای هرگونه ارتباط بین کانال ریشه و سطح خارجی دندان تبدیل می‌کند. این ماده به طور مداوم در حال پالایش است و آخرین محصول دارای برخی اکسیدها برای تولید پودری سفید است.

مراحل عصب کشی دندان

حال که با ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی دندان آشنا شده‌اید، بهتر است به طور خلاصه با عصب‌کشی دندان نیز آشنا شوید. این بخش به شما کمک می‌کند تا درک بهتری نسبت به ابزار و  مواد این عمل بدست آورید. 

برای درمان عفونت پالپ دندان، باید بافت‌های آسیب‌دیده برداشته شوند. اگر به موقع به دندان رسیدگی نشود، مجبور خواهید بود که آن را بکشید. از آنجایی‌که پروتزهای مصنوعی جایگزین دندان، مشکلات زیادی به همراه دارند و دائما برای شما هزینه اضافه می‌تراشند، بهتر است تا جایی‌که می‌توانید دندان‌های طبیعی خود را حفظ کنید.

۱- برای عصب‌کشی، ابتدا دهان بی‌حس می‌شود.

۲- سپس دندانپزشک سوراخی در تاج دندان ایجاد می‌کند تا به پالپ دسترسی پیدا کند.

۳- با کمک ابزارهای مخصوص مانند دریل و سوهان، کل محفظه پالپ تخلیه و خارج می‌شود.

۴- دیواره‌های محفظه پالپ و ریشه به خصوص نوک ریشه باید کاملا تراشیده و تمیز شوند.

۵- پس از تمیز شدن کامل فضای داخلی دندان، نوبت به پر کردن آن می‌رسد. دندانپزشک با مواد پرکننده مخصوص تمام پالپ را با دقت پر می‌کند و در نهایت دندان را کامل می‌پوشاند تا راهی برای نفوذ باکتری وجود نداشته باشد.

https://drshamsdentist.com/%d9%85%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d8%b5-%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

۶- در نهایت معمولا دندان باید پوشانده شود. روکش، یک تاج مصنوعی است که روی دندان قرار می‌گیرد و آن را احاطه می‌کند. به این ترتیب دیگر فشاری به تاج واقعی دندان وارد نمی‌شود و خطر شکستگی آن کاهش می‌یابد.

انتخاب زیبا ترین نام برای شرکت

۳ بازديد

با توجه به اهمیت موضوع، در این نوشتار، پلمپ دفاتر1403 به دنبال یافتن پاسخ این سوال کلیدی هستیم که عوامل تاثیرگذار در انتخاب نام شرکت کدامند؟  نام های زیبا از چه ویژگی هایی برخوردارند؟
با بررسی این عوامل می توان به فرصت های بزرگی برای موفقیت در میان سایر شرکت ها ، حتی در سطح بین الملل دست یافت. قبل از هر چیز خاطر نشان می شویم، شما عزیزان در صورت مواجه شدن با هر گونه سوال و یا ابهامی در انتخاب نام شرکت، می توانید با کارشناسان متخصص و مجرب ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل نمایید.ما در انتخاب نیکوترین نام  به شما مشاوره خواهیم داد.
در تعیین نام شرکت ، توجه به شاخص های ذیل حائز اهمیت است :

  • قانونی بوده و قابلیت ثبت داشته باشد.

برای تعیین نام شرکت،موسسین باید بدواَ نظر مساعد اداره ثبت شرکت ها را کسب نمایند.
در راستای تسهیل مراحل ثبت تاسیس شرکت ها و موسسات غیر تجاری و ایجاد رویه یکسان و شفاف در کارشناسی تعیین نام اشخاص حقوقی (انتخاب نام شرکت)،مفاد"دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی" به شرح  زیر تعیین گشته است:
- اسامی انتخابی باید دارای معنی در فرهنگ دهخدا باشد.
- اسامی انتخابی برای نام شرکت باید دارای 3 سیلاب (اسم خاص) باشد.
- در تعیین نام شرکت ها برای تعیین نام می بایست از اسم خاص استفاده گردد.اسم خاص کلمه ای است که می تواند مستقیماَ نهاد جمله باشد و برای دلالت بر شخص،شیء یا مفهومی به کار می رود.
_نام انتخابی می بایست تکراری نباشد و سابقه ثبت نداشته باشد. ( برای این منظور می توانید به سامانه http://ilenc.ir مراجعه نموده و از نام انتخابی خود استعلام بگیرید) .
- لاتین نباشد.
- برای انتخاب نام شرکت،از عنوان های شعرا،دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود.
- هر چند استفاده از اسامی شهر ها،رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد ،اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.
- نام محل در اسم شرکت در صورتی مورد تایید اداره ثبت قرار می گیرد که شرکت حاضر در همان حوزه ثبتی به ثبت برسد.
- در تعیین و تغییر نام اشخاص حقوقی(تغییر نام شرکت)رعایت مواد 95 و 117 و 141 و 163 و 184 و 200 قانون تجارت و تبصره ذیل ماده 4 لایحه اصلاحی قانون تجارت و تبصره ذیل ماده 1 آیین نامه ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری الزامی است.
- اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است باید پیش از ارایه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها،به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند.
وفق دستورالعمل مذکور ، نام پیشنهادی اشخاص حقوقی (انتخاب نام شرکت) در موارد زیر قابل تایید نمی باشد:
- نام هایی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارند.
- نام هایی که در آن از اسامی،عناوین و اصطلاحات بیگانه استفاده شده باشد.
- نام هایی که مخالف موازین شرعی،نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشند.
- نام یا نام اختصاری یا حروفی که رسماَ متعلق به دولت باشد از قبیل ایران،کشور،ناجا، مگر با ارائه مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی.
- چنانچه تفاوت نام پیشنهادی با نام ثبت شده تنها در استفاده از پسوند جمع(نظیر ون،ین،ها و یا جمع مکسر)یا حذف آن باشد امکان ثبت آن وجود ندارد.
- چنانچه  نام شخصیت حقوقی به صورت مقید ثبت شده باشد امکان انتخاب نام جدید مشتق از آن به صورت مطلق برای شخصیت حقوقی دیگر وجود ندارد.
- هنگامی که در یک نام پیشنهادی،ترکیبی از دو واژه فارسی،تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد،امکان ثبت آن وجود ندارد.
تبصره:
واژه های بیگانه یا غیر متعارف یا مخفف تنها در صورتی قابل استفاده در نام شخص حقوقی(نام شرکت)است که مورد تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی باشند.
- واژه هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشند،پذیرفته نمی شوند.
- اضافه کردن کلمات توصیفی از قبیل اصل،نوین،برتر،برترین،نو به اسامی ثبت شده قبلی پذیرفته نمی شود.
- اضافه کردن اعداد به نام هایی که سابقه ثبت دارند پذیرفته نمی شود و در صورت استفاده اعداد در نام های جدید پیشنهادی باید نگارش آن ها به صورت حروفی باشد.
تبصره:
چنانچه نام پیشنهادی مشمول بندهای فوق باشد فقط در صورت ارایه رضایت نامه کتبی شخصیت حقوقی مقدم در قالب صورتجلسه هیات مدیره،قابل ثبت است.

  • جذاب و منحصر به فرد بوده و بتواند با مشتری ارتباط برقرار کند.

نامی موفق است که دامنه ی متنوعی از ایده ها و ویژگی ها را در برگیرد و نه تنها با استفاده از آهنگ خود، بلکه مهم تر از آن با استفاده از معنی و مفهوم لغوی خود و هر عاملی که در طول زمان به نحوی با آن در آمیخته و در جامعه به صورت هویت اجتماعی و شناخته شده نمود یافته، مخاطب را به خود جذب کند.
همچنین در انتخاب نام شرکت ، مخاطبین بازار را در نظر بگیرید و از انتخاب نام های پیچیده و دشوار برای شرکتتان بپرهیزید.نامی را انتخاب نمایید که به راحتی تلفظ شود و در اذهان باقی بماند. برای این کار می توانید با فراهم نمودن لیستی از اسامی انتخابی، نطر دیگران را نیز جویا شوید.

  • توجه به نوع و فعالیت شرکت

نام شخص حقوقی باید بیانگر فعالیت و نوع شرکت باشد و مخاطب را از وضعیت سهامی یا تضامنی بودن شرکت آگاه سازد. بنا بر اهمیت نام شرکت، قانون گذار در قانون تجارت برای نام انواع شرکت های تجاری مقرراتی وضع کرده است.در ذیل به این قوانین می پردازیم.
_ اسم شرکت تضامنی:
شرکت تضامنی "تحت اسم مخصوصی" تشکیل می شود (ماده 116 ق.ت) به موجب ماده 117 قانون تجارت: "در اسم شرکت تضامنی باید عبارت "شرکت تضامنی" و لااقل اسم یک نفر از شرکا ذکر شود. در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکا نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است،عبارتی از قبیل " و شرکا" یا "و برادران" قید شود.ماده اخیر،در واقع یکی ازخصایص ویژه شرکت تضامنی را بیان می کند که در آن،شرکا"تحت نام جمعی" متعهد می شوند.
قانون گذار با اعلام اینکه اسم شرکت می تواند مشتمل بر اسامی کلیه شرکای تضامنی باشد،بر اهمیت مسئولیت جمعی شرکای این نوع شرکت تاکید کرده است، ولی چون قید اسامی تمامی شرکا به ویژه وقتی که عده آن ها زیاد است،امکان ندارد در عمل اسم شرکت های تضامنی فقط از نام یکی از شرکا تشکیل می شود و بعد از آن،عبارات "و شرکا"، "و برادران" و امثال آن ذکر می گردد.ذکر نام لااقل یکی از شرکا در اسم شرکت به کسانی که با شرکت معامله می کنند، اطمینان خاطر بیشتری می دهد تا ذکر عبارت"شرکت تضامنی"به تنهایی،آن طور که در کشور فرانسه باب شده است.
از آن جا که "اسم شرکت" از "اسم تجارتی" که می تواند هر اسمی باشد جداست،تغییر آن متضمن اشکالات ویژه ای است.در واقع،هر گاه شریک و یا شرکایی که نام آن ها در اسم شرکت آمده است،فوت کنند و یا از شرکت خارج شوند،نام شرکت باید تغییر کند،چه به طلبکاران شرکت نباید این امر را القا کرد که شریک مورد بحث هنوز از شرکای شرکت است؛اما از طرفی،هر گاه شریک متوفی،موسس شرکت باشد،اعتبار شرکت مبتنی بر نامی است که تغییر آن موجب از میان رفتن شهرت شرکت خواهد بود و کافی است که اسم او از اسم شرکت خارج شود تا مشتریان شرکت آن را ترک کنند.این است که در فرانسه قبل از اینکه تغییراتی راجع به اسم شرکت تضامنی در قانون 1985 به وجود آید،قانون 1966 (ماده 490 مکرر) مواردی را پیش بینی کرده بود که در آن ها،وزیر دادگستری مجاز بود،به درخواست شرکت تضامنی،به او اجازه دهد که با اسم مخصوص قبلی خود ادامه حیات دهد.تنها فایده تغییرات جدید قانون گذاری این کشور این است که با فوت یکی از شرکا و یا خروج یکی از آن ها،تغییر اسم شرکت ضرورت پیدا نمی کند.به هر حال،در سیستم حقوقی ما با وضع قانون گذاری فعلی،چنین اجازه ای به شرکت داده نشده است.
_ اسم شرکت با مسئولیت محدود:
در نام شرکت باید عبارت با مسئولیت محدود ذکر گردد وگرنه در مقابل ثالث تضامنی محسوب می گردد و تابع مقررات آن خواهد بود.نام شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکا باشد در غیر این صورت شریکی که نامش در اسم شرکت ذکر شده در حکم شریک ضامن خواهد بود(ماده 95 ق.ت)
_ اسم شرکت مختلط غیر سهامی:
به موجب ماده 141 قانون تجارت،شرکت مختلط غیر سهامی تحت اسم مخصوصی تشکیل می شود.قسمت اخیر ماده 141 مقرر می کند:"در اسم شرکت باید عبارت "شرکت مختلط" و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود".در حقوق فعلی فرانسه،قید نام یکی از شرکا دیگر اجباری نیست و اگر شرکا بخواهند نام یک یا چند نفر از شرکا را قید کنند،مجازند از اسامی شرکای ضامن و یا شرکای با مسئولیت محدود استفاده کنند.مع ذلک،قید اینکه شرکت یک شرکت"مختلط غیر سهامی"است در تمام نوشته ها و مکاتبات شرکت ضروری است.
پس از رعایت شرایطی که بیان شد، پنج نام برای شرکت خود انتخاب کنید و به ترتیب اولویت در پایگاه اینترنتی اداره کل ثبت شرکت ها به نشانی irsherkat.ssaa.ir وارد نمایید تا از بین آن ها یکی مورد تایید قرار گیرد. متقاضی تعیین نام باید احدی از سهامداران یا موسسین یا وکیل رسمی دادگستری (با ارائه وکالتنامه) باشد.
مهلت اعتبار نام تایید شده اشخاص حقوقی که منجر به ثبت و آگهی می گردند نامحدود است.در صورتیکه نام تایید شده شخص حقوقی در شرف تاسیس یا تغییر منجر به ثبت و آگهی نگردد صرفاَ سه ماه از تاریخ تایید نام اعتبار دارد.این مدت برای شرکت های سهامی عام،6 ماه از تاریخ تشکیل مجمع عمومی موسس می باشد.

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/


نام شخص حقوقی (نام شرکت) ثبت شده با رعایت تاریخ تقدم، مختص شخصی است که به نام آن در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است و دیگری حق اختیار عین نام مذکور یا متجانس (تام،ناقص حرکتی،لفظی) آن را ندارد. این حق پس از انحلال و ختم تصفیه،منتفی می شود.

الزام استریل بودن ابزار عصب کشی

۳ بازديد

نحوه استریل کردن ابزار عصب کشی

عصب‌کشی شامل روش‌های کاری متفاوتی است. هر مرحله به یک سری ابزار یکبار مصرف یا استریل شده نیاز دارد.ایمپلنت اقساطی در رشت در عصب‌کشی، نگرانی اصلی، مدیریت ابزارهای با قابلیت استفاده مجدد است تا از انتقال عفونت  جلوگیری کنیم. این بدین معنی است که روش‌های ضد عفونی باید به دقت انجام شوند. 

توصیه کلی:

  • برای استریل کردن ابزار عصب‌کشی حتما از مواد ضدعفونی کننده تایید شده، استفاده نمایید.
  • هنگام استریل کردن ابزار عصب کشی از تجهیزات محافظ شخصی استفاده کنید.
  • بهترین توصیه این است که از فایل‌های عصب‌کشی، استفاده مجدد نکنید.
  • در صورت استفاده مجدد از فایل‌ها، توصیه می‌شود بیش از سه تا پنج بار استفاده نشود.
  • فایل‌های عصب‌کشی با علامت یکبار مصرف، مجاز به استفاده مجدد نیستند.
  • فایل‌های دارای دسته پلاستیکی و فایل‌های NiTi نباید با H2O2 شسته شوند، در غیر این صورت تخریب می‌شوند.

مراحل مشترک در تمام روش های استریل کردن ابزار عصب کشی

  1. استریل کردن ابزار عصب کشی اصلی: همه ابزارها باید بلافاصله پس از استفاده در مواد استریل غوطه‌ور شوند. سینی استریلیزاسیون باید از پلی اتیلن با چگالی بالا یا فولاد ضد زنگ ساخته شوند.
  2. آبکشی کردن: به طور مداوم زیر آب جاری به مدت یک دقیقه وسایل را  بشویید. 
  3. به صورت دستی تمیز کنید: ابزارها را در ظروف نگهدارنده قرار دهید تا از تماس بین ابزار جلوگیری شود. ابزار را در یک مایع تمیزکننده غوطه‌ور کنید. هر ابزار معیوب (شکسته، خمیده و غیره) باید دور انداخته شود.
  4. با آب دیونیزه بشویید: اگر محلول تمیزکننده‌ای که قبلا استفاده شده بود، حاوی بازدارنده‌های خوردگی باشد، توصیه می‌شود که این مرحله شستشو قبل از مرحله اتوکلاو انجام شود.
  5. ابزارها را خشک نگه دارید: با یک پارچه یکبار مصرف ابزار را خشک کنید. ابزار باید کاملا خشک شود تا زمانی‌که هیچ اثری از رطوبت روی آن دیده نشود. باید توجه ویژه‌ای به این شود که آیا مفاصل یا حفره‌های داخل ابزار کاملا خشک شده‌اند.
  6. استریلیزاسیون : از تنظیمات زیر می‌توان استفاده کرد:

 132 درجه سانتی گراد (۲۶۹.۶ درجه فارنهایت) به مدت ۴ دقیقه. ۱۳۴ درجه سانتیگراد (۲۷۳.۲ درجه فارنهایت) به مدت ۱۸ دقیقه. توصیه می‌شود به مدت ۱۸ دقیقه روی ۱۳۴ درجه سانتیگراد / ۲۷۳.۲ درجه فارنهایت تنظیم کنید.

  1. بسته بندی: ابزار در بسته بندی استریل و در محیطی تمیز، دور از رطوبت و نور مستقیم خورشید در دمای معمولی نگهداری شود.

انواع روش های استریل کردن ابزار عصب کشی

استریل کردن ابزار عصب کشی با اتوکلاو  

ساده‌ترین توضیح این است که روش بسیار موثری برای استریل کردن و ضد عفونی کردن اشیا از طریق استفاده از گرما، به شکل بخار به اضافه فشار و زمان است. در اتوکلاو، اشیاء یا ابزارهایی که در معرض آلاینده‌هایی مانند میکروارگانیسم‌ها، هاگ‌ها یا مواد بیولوژیکی قرار گرفته اند در یک محفظه قرار می‌گیرند. پس از آن دستگاه اتوکلاو تحت فشار بوسیله بخار پر می‌شود. این فشار دمای بخار را تا حد لازم افزایش می‌دهد. این دما معمولا بین ۱۲۱ درجه سانتیگراد تا ۱۳۴ درجه سانتیگراد است و تضمین می‌کند که هر قسمت از ابزار می‌تواند با حفظ فشار و دما برای مدت زمان از پیش تعیین شده استریل شود.

فرآیند اتوکلاو

در اینجا، نگاهی به فرآیند استریل کردن ابزار عصب کشی از جمله نحوه عملکرد اتوکلاو برای استریل خواهیم داشت. دستگاه اتوکلاو مراحل زیر را انجام می‌دهد:

  • ابزار عصب کشی که قرار است استریل شوند، در کیسه‌های مخصوص سازگار با اتوکلاو گذاشته می‌شوند و سپس در یک ظرف ثانویه قرار می‌گیرند. این کار به جلوگیری از تماس با دیواره‌های اتوکلاو کمک می‌کند، زیرا دیواره اتوکلاو می‌تواند اجزای پلاستیکی را ذوب کند.
  • پس از بسته بندی، ظرف در اتوکلاو قرار می‌گیرد.
  • درب اتوکلاو بسته و قفل می‌شود، سپس سیکل صحیح را برای نوع ماده‌ای که قرار است استریل شود انتخاب می‌کنیم.
  • اتوکلاو تحت فشار بوده و پر از بخار خواهد شد. دستگاه در دمایی نزدیک به دمای در نظر گرفته شده برای چرخه قرار می‌گیرد.
  • هنگامی‌که به دمای استریل کردن ابزار عصب کشی رسید، اتوکلاو محفظه را در آن دما برای مدت زمان چرخه کامل استریلیزاسیون، نگه می‌دارد.
  • هنگامی که چرخه کامل می‌شود، اتوکلاو وارد حالت خنک کننده می‌شود که در آن به آرامی فشار را کاهش می‌دهد و به دمای اتاق باز می‌گردد. بسیاری از اتوکلاوها تا زمانی که دمای داخلی آنها به حد ایمن نرسد باز نمی شوند.

استریل کردن ابزار عصب کشی با حرارت خشک (dry heat)

استریل کردن ابزار عصب کشی با حرارت خشک باعث می‌شود که پروتئین‌ها شکل متمایز خود را با کم شدن آب میکروب‌ها از دست بدهند. رادیکال‌های اکسیداتیو آزاد با انعقاد پروتئین‌های میکروبی و مرگ میکروبی ایجاد می‌شوند. مقدار آب موجود در میکروب‌ها و اطراف آن بر دمایی که در آن پروتئین‌ها از بین می‌روند تأثیر می‌گذارد. هرچه محتوای آب کمتر باشد، دمای مورد نیاز برای تخریب بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که استریل‌کننده‌های بخار که از گرمای مرطوب استفاده می‌کنند، در دمای پایین‌تر (حدود ۱۲۱ درجه سانتی‌گراد تا ۱۳۴ درجه سانتی‌گراد) در مقایسه با استریل‌کننده‌های حرارت خشک (حدود ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد) کار می‌کنند. 

مزایای استریل کردن توسط حرارت خشک 

یکی از مزایای اصلی استریلیزاسیون با حرارت خشک، خوردگی حداقل یا بدون خوردگی ابزار است. اکسیژن، رطوبت و دمای بالا خوردگی اقلام فلزی حساس (مانند فولاد کربنی) را تسهیل می‌کند. در استریل کردن حرارت خشک، رطوبت از بین می‌رود، بنابراین خوردگی به حداقل می‌رسد. به همین دلیل است که خشک کردن ابزار تمیز شده قبل از بسته بندی و استفاده از استریل با حرارت خشک بسیار مهم است. مزیت دیگر این است که بسته‌های ابزار در پایان چرخه استریلیزاسیون خشک می‌شوند و پس از زمان خنک شدن مناسب آماده استفاده می‌شوند.

استریل کردن ابزار عصب کشی با سوپر هیت

فرآیند استریل کردن ابزار عصب کشی با استفاده از سوپر هیت یکی از پرکاربردترین روش‌ها در صنعت پزشکی و دندانپزشکی است. اغلب برای ابزارها و تجهیزات دندانپزشکی که به رطوبت و گرما حساس نیستند، انتخاب ارجح است. برای از بین بردن موثر هر میکروارگانیسم و اطمینان از استریل شدن کامل، هر ماده باید مستقیما در دمای مشخصی برای مدت زمان مشخصی در معرض بخار قرار گیرد. دو نوع استریلیزاسیون با بخار برای ابزار و تجهیزات عصب کشی استفاده می‌شود که شامل پیش خلاء با سرعت بالا و جابجایی گرانشی است.

اکثر مطب‌های دندانپزشکی دارای یک دستگاه استریل کننده جابجایی گرانشی هستند که یک سیستم استریل کننده رومیزی است. بخار تولید شده محفظه را پر می‌کند و سپس هوای غیراشباع از طریق دریچه‌ای روی دیواره محفظه از آن خارج می‌شود.

دستگاه‌های ضدعفونی کننده پیش خلاء با سرعت بالا از پمپی استفاده می کنند که برای ایجاد خلاء در داخل محفظه استریلیزاسیون کار می‌کند. این کار تمام هوای قبل از تحت فشار قرار گرفتن محفظه با بخار را از بین می‌برد. این انتخاب سریعتر استریلیزاسیون در مقایسه با روش استریلیزاسیون جابجایی گرانشی است.

استریل کننده بخار شیمیایی غیر اشباع

در این فرایند از مخلوطی از مواد شیمیایی از جمله الکل، فرمالدئید، کتون، استون و آب استفاده می‌شود که تحت فشار گرم می‌شوند تا یک گاز استریل‌کننده تشکیل شود. استریل کردن به ۲۰ دقیقه در دمای ۲۷۰ درجه فارنهایت با ۲۰ psi نیاز دارد، و ابزارها پس از چرخه به سرعت خشک می شوند. عیب عمده این روش استریل کردن ابزار عصب کشی نیازمند بودن آن به تهویه کافی است. بخارات شیمیایی، به ویژه فرمالدئید، می‌توانند با باز شدن درب محفظه، آزاد شوند و بوی موقت اما ناخوشایندی را در محیط پراکنده کنند.

انواع استریل کننده حرارت خشک و تفاوت آنها

Static-air و Forced-air دو نوع استریلیزاسیون حرارتی خشک هستند و بر اساس نحوه گردش هوای گرم در محفظه استریل‌کننده هستند.

Static-air بستگی به همرفت طبیعی هوا دارد. در این فرایند هوا توسط سیم پیچ‌هایی در پایین یا طرفین محفظه گرم می‌شود، بالا می‌رود و هوای خنک‌تر برای ایجاد گردش پایین می‌آید. زمان استریل کردن معمولاً از ۶۰ دقیقه تا ۱۲۰ دقیقه (پس از اتمام زمان گرم کردن)، بسته به تجهیزات مورد استفاده متغیر است.

Forced-air از یک موتور دمنده برای گردش مکانیکی هوای محفظه استفاده می‌کند که زمان انتقال انرژی گرمایی از هوای گرم به ابزارهای در حال پردازش را کاهش می‌دهد. بنابراین، چرخه استریل کردن ابزار عصب کشی کوتاه‌تر از مدل‌های Static-air است و بسته به تجهیزات مورد استفاده ممکن است به ۱۲ دقیقه کاهش یابد.

چه ابزارهایی در عصب کشی استفاده می شود

عصب‌کشی شامل اقدامات پیچیده دندانپزشکی است که به ابزارهای تخصصی مختلفی نیاز دارد. درمان ریشه بسیار پیچیده است و استفاده مناسب از ابزارهای خاص می‌تواند کار دندانپزشک را بسیار راحت‌تر کند.

ابزارها نقش بسیار مهمی در موفقیت عصب‌کشی دارند، بنابراین دانش اولیه ابزارهای کانال ریشه ضروری است. در اینجا برخی از ابزارهای رایج کانال ریشه آورده شده است:

ابزار مورد استفاده در باز کردن کانال ریشه

  • فرز ریشه
  • گیت دریل‌ و ریمر Peeso

ابزار مورد استفاده برای آماده سازی کانال

  • بار بروچ (Barbed Broach)
  • ریمرها
  • فایل‌ها

ابزار مورد استفاده برای انسداد کانال

  • لنتولو
  • گوتاپرکا

حال که با نام ابزارهای مورد استفاده در عصب‌کشی دندان آشنا شدید، مختصر توضیحاتی نیز در مورد عصب‌کشی دندان در اختیار شما قرار خواهیم داد.

عصب کشی دندان

عصب‌کشی زمانی ضروری است که در قسمت مرکزی دندان که با نام پالپ شناخته می‌شود، رگ‌های خونی، اعصاب و بافت‌های پیوندی زنده، عفونی یا ملتهب شوند. روش عصب‌کشی برای نجات دندان آسیب دیده یا عفونی به جای کشیدن آن انجام می‌شود. این فرایند توسط اندودنتیست صورت می‌گیرد.

شایع‌ترین علل آسیب یا عفونت دندان، حفره‌های ناشی از تجمع پلاک، ترک خوردگی یا شکستگی دندان در اثر تصادف یا ضربه، بیماری‌های لثه و درمان مکرر برای یک دندان خاص است. این مسائل می‌تواند باعث التهاب پالپ، عفونت و آسیب غیر قابل برگشت به پالپ شود. فرد در مواقعی درد طاقت فرسایی را تجربه می‌کند. درد ممکن است با از بین رفتن پالپ کاهش یابد، اما اغلب با گسترش عفونت عود می‌کند.

در صورت بروز دندان درد یا درد لثه توصیه می‌شود فورا به دندانپزشک عمومی مراجعه کنید.

عصب کشی دندان چگونه انجام می شود؟

کل فرایند عصب‌کشی ممکن است در یک جلسه یا در ۲ یا ۳ جلسه بسته به وضعیت دندان انجام شود. هر جلسه ممکن است بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه طول بکشد. این یک روش ساده با درد نسبتا کم یا بدون درد است. 

در ابتدا بی‌حسی موضعی روی دندانی که قرار است درمان شود انجام می‌شود. پس از بی‌حس شدن دندان و نواحی اطراف آن، متخصص اندودنتیست دهانه‌ای را از تاج دندان دندان سوراخ می‌کند تا به محفظه پالپ دسترسی پیدا کند. اگر دندان جلویی باشد، اندودنتیست یک سوراخ از پشت دندان ایجاد می‌کند. متخصص ریشه با استفاده از فایل‌های مخصوص، پالپ عفونی، بیمار و مرده را از کانال‌ها پاک می‌کند. این روش هیچ دردی ایجاد نمی کند زیرا ناحیه بی حس شده و بافتی که برداشته می‌شود مرده است. 

https://drshamsdentist.com/%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%d9%88%d8%b2%db%8c%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

پس از برداشتن تمام بافت‌های آلوده و مرده، کانال‌ها با استفاده از مواد ضد عفونی کننده ضد عفونی می‌شوند. سپس کانال‌ها را با ابزارهای ظریف شکل می‌دهند تا بتوان آنها را با پرکردگی‌های کانال ریشه معروف به گوتاپرکا پر و مهر و موم کرد. در طی فرآیند شکل دهی، از روش آبیاری برای شستشو و تمیز کردن کانال‌ها و حذف آلودگی‌ها، قبل از قرار دادن پرکردگی‌ها و آب بندی دندان استفاده می‌شود. پس از آن، تاج در جای خود محکم می‌شود تا هرگز از جای خود جدا نشود.

اندازه گیری نیترات و نیتریت مواد غذایی و آب به روش اسپکتروفتومتر

۳ بازديد

مضرات نیترات و نیتریت مواد غذایی بر سلامت انسان

نیترات یکی از مواد شیمیایی است که اغلب به صورت طبیعی در آب و خاک وجود دارد. هود شیمیایی وارد شدن آن به چرخه غذایی انسان اجتناب ناپذیر است. از طرف دیگر در بسیاری از محصولات فراوری شده گوشتی مانند سوسیس مقدار مجاز نیتریت به عنوان نگهدارنده و با خاصیت ضد میکروبی استفاده می شود. نیترات اغلب به صورت نمک در آب، میوه، سبزیجات و محصولات غذایی دیده می شود. اگر این ماده از حدود تعیین شده در اسناد استاندارد بالاتر باشد می تواند باعث بروز مسمومیت و بیماری هایی مانند سرطان شود. به همین دلیل اندازه گیری نیترات و نیتریت بسیار مهم است.

اندازه گیری نیترات و نیتریت به روش اسپکتروفتومتری یکی از آزمایش های رایج اما مهم در آزمایشگاه های آب و فاضلاب، خاک، مواد غذایی و آزمایشگاه های همکار استاندارد است. در این مقاله تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز و روش انجام آزمایش معرفی می شوند.

رویان ایران، مرجع تخصصی فروش تجهیزات آزمایشگاهی، تمام دستگاه ها و تجهیزاتی که در ادامه مشاهده می کنید، با بهترین قیمت و کیفیت به فروش می رساند.

چرا مقدار نیترات در آب و مواد غذایی که مصرف می کنیم مهم است؟

نیترات ها مواد شیمیایی هستند که وقتی وارد بدن می شوند و تحت شرایط فیزیولوژیکی خاص بدن به نیتریت کاهش پیدا می کنند. نیتریت می تواند شکل همگلوبین را تغییر دهد. به هیمن دلیل انتقال اکسیژن کاهش پیدا می کند. از طرف دیگر نیتریت باعث ایجاد مواد شیمیایی به شدت سرطان زایی مانند نیتروزوآمیدها و نیتروزوآمین های می شوند. این مواد تاثیر وحشتناک تری روی نوزادان، جنین و مادران باردار دارد.

نیترات  همواره در آب، سبزیجات، خاک و بسیاری از مواد غذایی که مصرف می کنیم به صورت طبیعی وجود دارد. اگر نیترات از سطح مشخصی پایین تر باشد، نمی تواند آسیبی به بدن وارد کند. مشکل از جایی ناشی می شود که مقدار نیترات به دلیل ورود فاضلاب های صنعتی به آب افزایش پیدا می کند. از طرف دیگیر نیتریت به عنوان یکی از افزودنی های فراورده های غذایی خصوصا گوشتی شناخته می شود.

برای کنترل آسیب زا نبودن آب و مواد غذایی که مصرف می کنیم، اندازه گیری سطوح مشتقات اکسید نیتروژن در آزمایشگاه ها ضروری است.

انواع روش های اندازه گیری نیترات

  • طیف سنجی یا اسپکتروسکوپی فرابفنش یا جذب اتمی
  • کروماتوگرافی یونی
  • الکتروشیمیایی با استفاده از الکترودهای خاص
  • الکتروفورز موئینه یونی

مزایا و معایب روش اسپکترفتومتری

استفاده از روش اسپکتروفتومتری فرابنفش نسبت به سایر تکنیک ها رایج تر است. این روش ساده تر و ارزان تر است. اما با توجه به این که بیشتر مواد آلی در طوب موج فرابنفش و مرئی جذب دارند، ممکن است تداخل دیده شود. اما با استفاده از مشتق دوم طیف این مشکل تا حدی برطرف می شود.

تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز برای اندازه گیری نیترات و نیتریت

این لیست شامل مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی که برای تست نیترات طی کاهش نیترات به نیتریت استفاه می شوند، است.

  • هود شیمی
  • اسپکتروفتومتر
  • بن ماری آزمایشگاهی یا حمام آب جوش
  • ترازوی آزمایشگاهی
  • همزن مغناطیسی
  • دیونایزر آزمایشگاهی
  • کاغذ صافی
  • میکسر آزمایشگاهی
  • انواع شیشه آلات آزمایشگاهی مانند بشر، ارلن، پیپت، قیف و همزن شیشه ای در حجم های و اندازه های لازم

دستورالعمل آزمایش نیترات و نیتریت

سطوح نیترات و نیتریت در نمونه های مختلفی مانند آب، خاک، شیر، سبزیجات، میوه، گوشت، فراورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس و … باید اندازه گیری شوند. نحوه آماده سازی هر کدام از این نمونه ها متفاوت است. بهترین مرجع برای روش آماده سازی انواع نمونه ها، اسناد سازمان ملی استاندارد است.

برای اندازه گیری نیترات و نیتریت باید محلول های معرف، شاهد و بلنک را آماده کنید. محلول های سدیم نیترات، سیدم نیتریت، بافر آمونیاک، پتاسیم هگزاسیانو فرات، روی استات، دی سدیم تترابورات ۱۰ آبه یا بوراکس و کادمیوم سولفات نیاز دارید.

https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86%d8%a7%d8%b1/

البته در مراجع برای نمونه های مختلف، معرف ها و محلول های متفاوتی پیشنهاد شده اند که بررسی تمام این روش ها در این مقاله نمی گنجد.

در نهایت باید نمودار کالیبراسیون جذب به وسیله امواج الکترومغناطیس فرابنفش در طول موج 538 نانومتر با حداقل 6 نقطه با استفاده از نمونه های استاندارد شاهد و مجهول به دست آورید. سپس مقدار میلی گرم یون نیترات و نیتریت را در یک لیتر یا یک کیلوگرم محلول محاسبه کنید. بررسی کنید که آیا مقدار به دست آمده در محدوده مجاز و استاندارد هست یاخیر.

سوالات پر تکرار ثبتی

۴ بازديد
  • آیا از سرمایه ای که برای شرکت در نظر گرفته می شود استعلام گرفته می شود؟

در شرکت های نوع با مسئولیت محدود ، از سرمایه استعلام گرفته نمی شود و  پلمپ دفاتر سرمایه شرکت اسمی می باشد ولی در نوع سهامی خاص باید 35% آن موجود و در یک حساب جاری بنام شرکت بلوکه شود.

  • مدارک لازم جهت ثبت تاسیس شرکت کدامند ؟

1) کپی کارت ملی و شناسنامه و کارت پایان خدمت باید در دفاتر اسناد رسمی اصل شوند. ( هیات مدیره ، سهامداران ، بازرسین )
2) سمت اعضاء ( مدیر عامل ، رئیس هیات مدیره و نایب رییس و بازرسین )
3) تعداد سهام شرکت و اعضا ( حداقل ا سهم اعضای هیات مدیره )
4) اسامی اشخاصی که حق امضا دارند.
5) آدرس و کد پستی شرکت
6) آدرس و کد پستی تمام اعضا بعلاوه شماره همراه
7) مبلغ سرمایه
8) موضوع فعالیت شرکت
9) گواهی عدم سوء پیشینه ( تمام اعضای هیات مدیره ، سهامداران ، بازرسین )
شرایط
* اعضای هیات مدیره و مدیر عامل هیچ گونه شغل دولتی نداشته باشند .
* مدیر عامل نباید مدیر عامل شرکت دیگری باشد .
* بازرسین هیچ گونه نسبت فامیلی اعم از نسبی یا سببی با مدیران و مدیر عامل نداشته باشند.
شایان ذکر است، تنها با ارائه مدارک فوق به وکلای مجرب فکر برتر ، در کوتاه ترین زمان و با کم ترین هزینه ، کلیه  امور ثبتی شما به صورت ویژه انجام خواهد گرفت.

  • مدارک لازم جهت ثبت تغییرات شرکت کدامند؟

1) کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای جدید ، بازرسین و سهامداران ( برابر اصل )
2) کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای قدیم و جدید
3) تعداد سهام شرکت و اعضای قدیم و جدید
4) اسامی اشخاصی که حق امضا دارند
5) آدرس و کد پستی
6) سمت اعضای جدید و قدیم
7) کپی آخرین آگهی تغییرات
8) مبلغ سرمایه و ارزش ریالی
9) کپی کارت پایان خدمت اعضا و بازرسین جدید به بعد بازرس جدید به بعد برابر اصل شده در دفاتر اسناد رسمی
10) در صورت نقل و انتقال سهام برگه دارایی
خاطر نشان می شویم ، مشاورین مجموعه فکر برتر،همان گونه که در ثبت شرکت همراه شما بوده اند در ثبت تغییرات شرکت و تنظیم انواع صورتجلسه نیز در خدمت شما خواهند بود.

  • شرایط ثبت " نام " شرکت چیست؟

1- دارای ریشه فارسی باشد.
2- لاتین نباشد.
3- با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد.
4- تکراری نباشد. بدین منظور، می توانید به سامانه http://ilenc.ir  مراجعه و نام پیشنهادی خود را جستجو کنید. دقت نمایید که دو کلمه از نام پیشنهادی با اسامی دارای سابقه باید متفاوت باشد.
5- دارای اسم خاص باشد.
6- از اعداد بصورت ریاضی آن استفاده نشود ، بلکه بصورت حروف نوشته شود.
7- از عناوین ایثارگران و شاهد و امثالهم که انحصاراَ تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد ، استفاده نشود .
8- از عنوان های شعرا ، دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود.
9- عدم استفاده از حروف اول چند کلمه بعنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند کلمه
10- عدم استفاده از حرف اول بعضی از کلمات مانند پی وی سی و ...
انتخاب نام شرکت ، یکی از مهم ترین اقداماتی است که در مسیر ثبت شرکت انجام می شود ، نام شرکت باید معرف ایده و کسب و کار شما باشد. برای این منظور می توانید از کارشناسان با تجربه ثبت شرکت فکر برتر کمک بگیرید تا نهال نوپای شما به خوبی به ثمر نشیند.

  • بین موسسه و شرکت چه تفاوتی وجود دارد ؟

همان طور که از ادامه نام موسسه ، یعنی موسسه غیر تجاری پیداست ، تشکیلات و موسسات غیر تجارتی، کلیه تشکیلات و موسساتی هستند که برای مقاصد غیر تجارتی تشکیل می شوند اعم از آنکه موسسین و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند. این موسسات ، فقط در زمینه امور خدماتی مشغول هستند و همان طور که گفته شد ، جنبه تجاری ندارند.
از جمله سایر تفاوت های میان موسسه و شرکت عبارت است از :
_ موسسه می تواند در تملک دولت و یا بخش خصوصی قرار گیرد.
_ برای ثبت شرکت با توجه به نوع آن حداقل به دو نفر نیاز است در صورتی که ثبت موسسه به وسیله یک نفر هم امکان پذیر است.

  • برای فعالیت در زمینه بازی های کامپیوتری مجوز لازم است ؟

بله ، فعالیت در این زمینه مستلزم اخذ مجوز رسانه های دیجیتال از سازمان مربوطه وابسته به وزارت ارشاد می باشد.

  • تفاوت بازرس اصلی و بازرس علی البدل در شرکت سهامی خاص چیست ؟

در واقع ، بازرس علی البدل بازرس جایگزین است و در صورتی که بازرس اصلی فوت کند یا در صورت استعفا یا سلب شرایط از او ، وظایف او را بازرس علی البدل انجام می دهد.

  • حق الزحمه ای که برای بازرسان می بایست در نظر گرفته شود چقدر است ؟

حق الزحمه بازرسین را می توان در مجمع عمومی عادی مشخص نمود. بازرسین در معاملات شرکت ذی نفع نخواهند بود.

  • شرایط کیفری اعضا چه تاثیری در ثبت شرکت دارد ؟

دارا بودن سوء پیشینه اشخاص مانعی جهت ثبت شرکت نیست فقط نمی توانند جزء هیات مدیره ، مدیر عامل و یا بازرسین شرکت باشند.

  • گواهی عدم سوء پیشینه برای ثبت شرکت از تاریخ صدور چه مدت اعتبار دارد ؟

گواهی عدم سوء پیشینه برای ثبت شرکت از تاریخ صدور 6 ماه اعتبار دارد .

  • مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود کشتیرانی به منظور حمل کالا چیست ؟

ثبت شرکت در این زمینه منوط به اخذ مجوز از سازمان کشتیرانی و حمل و نقل است . پس از دریافت مجوز، با ارائه مدارک مورد نیاز شامل مدارک شناسایی و گواهی عدم سوء پیشینه به وکلای فکر برتر ، می توانید نسبت به ثبت شرکت اقدام فرمایید.

  • آیا می توان شماره ثبت یک شرکت یا مسئولیت محدود را از اداره ثبت گرفت؟

خیر ، تنها شرکای شرکت می توانند شماره ثبت شرکت خود را از این اداره دریافت نمایند اما برای مشاهده شماره ثبت شرکت می توانید به سامانه اینترنتی شناسه ملی و یا روزنامه رسمی مراجعه نموده و با وارد نمودن نام شرکت ، شماره ثبت آن را روئت نمایید.

  • آیا کارمند رسمی دولت می تواند سهامدار و عضو هیات مدیره شرکت با مسئولیت محدود باشد؟

خیر . کارمند رسمی دولت در صورتی می تواند سهامدار باشد که تنها 20 درصد سهم را دارا باشد و فقط عضو هیات مدیره باشد و هیچ نوع حق امضایی نمی تواند داشته باشد.

  • آیا راه اندازی واحد تولیدی در بسته بندی مواد خشکبار، نیاز به اخذ مجوز از مرجع خاصی دارد ؟

خیر. نیاز به اخذ مجوز ندارد. شما می توانید در قالب هر شرکتی با ارائه ی مدارک مورد نیاز شامل مدارک شناسایی اعضا و گواهی عدم سوء پیشینه به وکلای فکر برتر اقدام نمایید.

  • چگونه می توان فهمید که شرکت سهامی خاص به ثبت رسیده است یا نه ؟

شماره ثبت شرکت را می توانید از سامانه شناسه ملی استعلام نمایید .

  • پس از ثبت شرکت ، چه اقداماتی می بایست انجام دهیم ؟

پس از ثبت شرکت و موسسه ، شرکت ها می بایست ظرف یک هفته دفاتر تجاری خود را پلمپ نمایند و سپس نسبت به تعیین حوزه مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند. همچنین می بایست ظرف دو ماه از تاریخ ثبت نسبت به پرداخت دو در هزار سرمایه شرکت به حوزه مالیاتی اقدام نمایند .

  • آیا شرکتی که کار نمی کند باید دفتر مالیاتی یا تجاری بگیرد؟

بله . بنا بر ضوابط قانونی ، کلیه شرکت ها ملزم به اخذ دفاتر مالیاتی از حوزه مالیاتی می باشند. در صورت عدم  فعالیت نیز می بایست مراتب را به اداره دارایی اطلاع رسانی کنند. به این ترتیب که دفاتر پلمپ را خالی و سفید به اداره تسلیم نمایند.

  • زمان تحویل دفاتر تجاری چه موقع می باشد ؟

_جهت تسلیم نمودن اظهارنامه مالیاتی در تیر ماه هر سال باید اواخر سال قبل اقدام به اخذ پلمپ دفاتر کرده باشید.
_مودیان مالیاتی مکلفند برای هر سال مالی،فقط از دفاتر امضاء پلمپ و ثبت شده ظرف یک سال قبل استفاده نمایند مگر اینکه در طی سال با تمام شدن دفاتر نیاز به دفاتر جدید باشد که در این صورت مجاز هستند دفاتر جدید امضاء ، پلمپ و ثبت نمایند.
_دریافت دفاتر قانونی و دفاتر مالی و ثبت عملیات مالی در مورد اشخاص حقوقی جدید التاسیس از تاریخ ثبت شخص حقوقی و در مورد سایر اشخاص از تاریخ شروع فعالیت تا 30 روز مجاز خواهد بود.
ارائه این خدمات توسط موسسه حقوقی فکر برتر در کوتاه ترین زمان و با کم ترین هزینه ارائه می گردد.

  • مدت زمان اخذ کد اقتصادی چقدر است ؟

در صورت کامل بودن مدارک مورد نیاز و تشکیل پرونده مالیاتی در حوزه مالیاتی مرتبط حدود 3 هفته الی یک ماه مدت زمان مورد نیاز برای صدور کد اقتصادی می باشد ، البته این مدت در صورتی است که بازدید از محل دفتر شرکت صورت نگیرد.
ارائه این خدمات توسط موسسه حقوقی فکر برتر در کوتاه ترین زمان و با کم ترین هزینه ارائه می گردد.

  • آیا با پیش ثبت نام ، می توان کارهای مالیاتی انجام داد ؟

خیر، پیش ثبت نام یک برگه است با کد 12 رقمی برای اخذ کد اقتصادی، با اخذ این برگه می توان اقدام به گرفتن کد اقتصادی 14 رقمی نمود.
چنانچه در زمینه اخذ کد اقتصادی سوالی دارید ، می توانید با کارشناسان ما در فکر برتر تماس حاصل فرمایید .

  • مدت زمان لازم جهت اخذ جواز تاسیس چه قدر می باشد؟

مدت زمان لازم بر حسب سازمان و مرجع صادر کننده جواز تاسیس متفاوت می باشد.
این مدت زمان برای جواز تاسیس های صادره از وزارت صنعت و معدن و تجارت به طور متوسط 14 روز تا 1 ماه می باشد. مدت زمان لازم برای اخذ جواز تاسیس از وزارت کشاورزی بین 2 ماه الی 4 ماه می باشد. همچنین مدت زمان لازم برای صدور جواز تاسیس از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری 2 الی 3 ماه می باشد.
ارائه این خدمات توسط موسسه حقوقی فکر برتر به صورت ویژه (vip) ارائه می گردد.

  • برای داشتن کارت بازرگانی چه مدارکی لازم است ؟ کارت بازرگانی چقدر اعتبار دارد ؟

مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی اشخاص حقوقی:
_اصل اظهارنامه ی ثبت در دفاتر بازرگانی با امضای مدیر عامل یا رییس هیأت مدیره.
_ اصل گواهی پلمپ دفاتر از اداره ثبت شرکتها.
_ سه قطعه عکس سه در چهار مدیر عامل.
_ اصل وکپی مدارک تحصیلی معتبر.
_ اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دایم و یک سری کپی.
_ اصل گواهی عدم سوءپیشینه مدیر عامل با اعتبار 6 ماهه.
_ فرم کارت بازرگانی و عضویت.
_ اصل مفاصا حساب مالیاتی موضوع ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم مبنی بر بلا مانع بودن صدور کارت بازرگانی.
_ کپی روزنامه رسمی تأسیس و تغییرات شرکت.
_ اصل کارت ملی مدیر عامل جهت برابر با اصل بودن مدارک شناسایی.
_ داشتن حداقل23 سال تمام.
_ اصل گواهی تأیید بانک مبنی بر حسن اعتبار بانکی به نام شرکت.
_ ارایه سند مالکیت محل شرکت یا اجاره نامه.
_ برای شرکتهای با مسؤلیت محدود، ارایه یک برگ کپی تقاضانامه ثبت شرکتهای داخلی و شرکت نامه رسمی که ممهور به مهر اداره ثبت شرکت باشد.
_ ارایه یک برگ کپی اظهارنامه ثبت شرکتهای خاص یا عام با مهر اداره ثبت شرکتها در مورد شرکتهای سهامی خاص.
مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی اشخاص حقیقی:
_ اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی.
_ اصل گواهی پلمپ دفاتر در اداره ثبت شرکتها.
_ گواهی عدم سوء پیشینه.
_ اصل گواهی مربوط به آخرین سال عملکرد مبنی بر بلامانع بودن بودن صدور کارت بازرگانی در سال جاری.
_ اصل مدارک شناسایی.
_ اصل مدارک تحصیلی.
_ داشتن 23 سال تمام.
_ اصل کارت پایان خدمت یا معافیت.
_ اصل گواهی حسن اعتبار بانکی.
_ ارایه کد اقتصادی جدید.
اعتبار این کارت یک سال تمام بعد از زمان صدور آن است و در صورت نیاز، می توان با ارایه مدارک لازم کارت بازرگانی را تمدید کرد.
اخذ کارت بازرگانی برای انجام فعالیت های تجاری امری اجتناب ناپذیر است.موسسه حقوقی فکر برتر، با پیشینه ای درخشان و با خدماتی معتبر،آمادگی انجام این خدمات را در سریع ترین زمان  دارد.

  • آیا اخذ کارت بازرگانی مالیات دارد ؟

اگر تجارت انجام گیرد و جنس وارد یا صادر شود حتماَ باید مالیات پرداخت شود ولی چنانچه از کارت بازرگانی هیچ استفاده ای نشود بنابراین هیچ گونه مالیاتی تعلق نمی گیرد و کارت بازرگانی بعد از یک سال باطل می شود و باید دوباره تمدید شود.

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/

  • آیا اشخاص خارجی قادر به ثبت شرکت می باشند؟

وفق ماده 1 قانون ثبت شرکت ها ، ( مصوب 1310) ، هر شرکتی که در ایران تشکیل و مرکز اصلی آن در ایران باشد ، شرکت ایرانی محسوب می شود. لذا اشخاص خارجی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که با ثبت شرکت ، در ایران سهامدار آن شرکت می شوند یک شخصیت حقوقی ایرانی خواهند بود. به موجب بند دوم ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاران خارجی، از نظر درصد مشارکت هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد . به این معنا که سرمایه گذاران خارجی می توانند شرکت خود را تا نسبت 100 % در ایران ثبت نمایند.