بررسی انواع کوره صنعتی و آزمایشگاهی

۴ بازديد

در دو دهه اخیر،سکوبندی ازمایشگاهی پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه تکنولوژی باعث شده تا طراحی و تولید لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی به یک سطح بالاتر از تنوع و کیفیت برسد. این مسئله بیشتر به دلیل نیازهای روزافزون مشاغل و پژوهشگران به تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و متنوع است. در این زمینه، کوره آزمایشگاهی به عنوان یکی از ابزارهای حیاتی در انجام آزمایشات عمومی و تخصصی برای تست و ارزیابی کیفیت محصولات و همچنین تکمیل فرآیند تولید آنها به کار می‌رود.

کوره آزمایشگاهی در فرآیندهای مختلفی از جمله بازپخت، انعطاف‌پذیری و شکل‌دهی فلزی، سرامیکی و سفالی، حذف حلال‌ها، استریلیزاسیون، تبخیر و دیگر کاربردهای آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اهمیت این تجهیزات در زمینه‌های مختلف، معرفی و آشنایی با انواع کوره‌های صنعتی و آزمایشگاهی امری ضروری است. هنگام انتخاب و خرید این محصولات، مواردی مانند ابعاد، اندازه و مدل آنها بسیار حائز اهمیت است تا بتوانید به بهترین شکل از این تجهیزات در زمینه‌های مختلف استفاده کنید.

 

معرفی کوره آزمایشگاهی


کوره‌های آزمایشگاهی، به خصوص کوره مافل  با قدرت تقریبی 3.5 کیلووات، به عنوان یکی از تجهیزات حیاتی در زمینه‌های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تجهیزات به دلیل کارکرد در دماهای بسیار بالا، مصرف انرژی زیادی دارند. از این رو، خدمات و نگهداری منظم کوره آزمایشگاهی، به منظور افزایش کیفیت، کارایی، و طول عمر این تجهیزات اهمیت زیادی دارد.

در عین حال، برنامه‌های انتقال حرارتی با ظرفیت بالا برای کوره‌های آزمایشگاهی و صنعتی به منظور پاسخگویی به نیازهای مجموعه‌های صنعتی طراحی شده‌اند. این کوره‌ها در تمامی صنایع برای انجام آزمایشات مختلف و تکمیل فرآیند تولید محصولات مختلف به کار می‌روند. 
برای مثال، کوره‌های صنعتی با دقت گرمایی بین 200 تا 1600 درجه سانتیگراد به عنوان کوره‌های سفال و سرامیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کوره‌ها می‌توانند وظایفی چون پخت سرامیک و سفال، همچنین آزمون کیفیت آن در دماهای بالا را به خوبی انجام دهند، که تنها از طریق استفاده از کوره‌های آزمایشگاهی و صنعتی ممکن است.

 

 

 

کاربرد کوره آزمایشگاهی


همانطور که بیان شد، کوره‌های آزمایشگاهی به دلیل تنوع در ابعاد، اندازه، توان تولید حرارت، و مقاومت دمایی بالا، در انواع مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، و کارخانجات صنعتی به کار می‌روند. این کوره‌ها با تولید و اعمال دماهای بالا برای انجام آزمایشات شیمیایی، آنالیزهای ترکیبی، و گرمادادن مواد مختلف مانند فرآورده‌های سرامیکی، آهنی، و فولادی استفاده می‌شوند.


اگر بخواهیم کاربردهای این دستگاه‌ها را بر اساس نحوه عملکرد و کاربرد تقسیم بندی کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    کوره‌های آزمایشگاهی و صنعتی الکتریکی: با توان تولید 1100 درجه سانتیگراد برای خاکسترگیری مواد در آزمایشگاه و استفاده در کوره‌های سفال و سرامیک برای تولید محصولات ساختمانی.
•    کوره‌های صنعتی و آزمایشگاهی الکتریکی: با توان تولید 1500 درجه سانتیگراد برای ذوب کردن مواد در آزمایشگاه.
•    کوره‌های آزمایشگاهی هوای گرم: با استفاده از سوخت‌های فسیلی برای ذوب کردن فلزات، شکل‌دهی، و انعطاف‌پذیری آنها. این کوره‌ها با استفاده از گاز و گازوئیل کار می‌کنند و گرما را در قالب کوره‌های استیل تولید می‌کنند.

 

بررسی شیوه عملکرد کوره های صنعتی و آزمایشگاه


برای بهره‌مندی از کوره‌های صنعتی و آزمایشگاهی، نیاز است که با اصول نگهداری و عملکرد آنها آشنا شوید. در ابتدا، کوره را در یک مکان مسطح و بدون شیب قرار دهید تا تراز دقیق دستگاه حفظ شود و کیفیت و کارایی آن در طول زمان ذوب فلزات حفظ گردد. هنگام اتصال به انرژی الکتریکی، اطمینان حاصل کنید که سوکت به‌طور دقیق و محکم وصل شده باشد تا از جرقه زدن، ذوب شدن کابل برق، و حتی آتش‌سوزی جلوگیری شود.
پس از قرارگیری دستگاه در مکان مناسب، نمونه یا محصول موردنظر را در سینی کوره قرار داده و درب را ببندید. سپس دما و زمان موردنظر را تنظیم کنید. هنگام عملکرد، چراغ دما روشن شده و حرارت تولید می‌شود. با تنظیم ترموستات، دما قطع می‌شود و دستگاه توقف می‌یابد. توجه داشته باشید که پس از اتمام فرآیند، باید باز کردن درب را به تعویق انداخته و صبر کرد تا دستگاه خنک شود. این اقدام برای جلوگیری از سوختگی احتمالی دست و سایر اعضای بدن است.

 

 

 

انواع کوره


کوره‌ها به عنوان تجهیزات حرارتی اساسی در مختلف صنایع و آزمایشگاه‌ها به کار می‌روند و انواع مختلفی دارند. در زیر چهار نوع اصلی کوره و کاربردهای آنها توضیح داده شده است:
1.    کوره‌های گاز طبیعی، روغن، برق و پروپان: این گونه کوره‌ها بر اساس منبع انرژی‌ای که از آن استفاده می‌کنند، متفاوت هستند. کوره‌های برقی معمولاً با عناصر گرمایی خود هوا را گرم می‌کنند، در حالی که کوره‌های گازی، روغنی به مبدل حرارتی یا محفظه‌ای نیاز دارند تا هوای اطراف را گرم کنند.
2.    کوره‌های صدا خفه‌کن (Muffle Furnace) : این نوع کوره برای استفاده در دماهای بالا، مانند تست احتراق، آنالیز گرانشی، و تصفیه گرما استفاده می‌شود. این کوره‌ها با داشتن یک محفظه محدود که از تاثیر صدا جلوگیری می‌کند، مناسب برای آزمایش‌های حساس هستند.
3.    کوره‌های خاکستر (Ashing Furnace) : کوره‌های خاکستر برای تعیین میزان خاکستر در سوختها، آنالیز گرانشی، و تصفیه فرآورده‌های نفتی، مانند سوختهای تقطیر شده، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%da%a9%d9%88%d8%b1%d9%87/

4.    کوره‌های تیوبی یا لوله‌ای (Tube Furnace)  : این نوع کوره‌ها برای سنتز و خالص‌سازی ترکیبات غیرآلی، مخصوصاً در آزمایشگاه‌ها و صنایع، مفید هستند. این کوره‌ها دارای حفره استوانه‌ای هستند که از طریق یک یا چند عنصر گرمایشی در خارج از محفظه گرم می‌شوند. دما و مدت زمان اعمال شده می‌تواند برای ایجاد واکنش‌های مختلف و تولید محصولات خاص تنظیم شود.

 

انتخاب شخص حقوقی به عنوان عضو هیات مدیره شرکت سهامی

۳ بازديد

سازماندهی شرکت سهامی ، به صورتی دموکراتیک ، بر عهده سه رکن اصلی شرکت است : ثبت لوگو مجمع عمومی، هیات مدیره و رکن نظارت کننده
رکن اداره کننده و به عبارت دیگر قوه مجریه شرکت های سهامی اعضای هیات مدیره آن هستند. سهام داران با انتخاب اعضای هیات مدیره و اعتماد به حسن عملکرد و درایت آنان سرمای های خود را به شرکت می سپارند و آنان نیز با بهره گیری از هوش و خلاقیت خود پس از انقضای سال مالی سود مناسبی عاید شرکت و سهام داران می کنند.
در اینجا انتخاب شخص حقوقی به عنوان عضو هیات مدیره شرکت سهامی بررسی می شود.

  • انتخاب شخص حقوقی به عنوان عضو هیات مدیره شرکت سهامی

بر اساس ماده 110 " لایحه " ، اشخاص حقوقی می توانند به مدیریت شرکت انتخاب شوند. اخیراَ در بازار سرمایه اقبال عموم بر انتخاب شخص حقوقی به عنوان عضو هیات مدیره است زیرا شخص حقوقی در موارد مقتضی با سهولت می تواند هر زمان اراده کند نماینده خود را در هیات مدیره تغییر دهد و مراتب را طی صورت جلسه هیات مدیره به اداره ثبت شرکت ها جهت ثبت و آگهی اعلام کند. حال آنکه اگر عضو هیات مدیره شخص حقیقی باشد تغییر وی جز از طریق برگزاری مجمع عمومی و انتخابات مجدد امکان پذیر نخواهد بود.
در صورت فوت، استعفا و یا سلب شرایط نماینده شخص حقوقی جایگزینی مدیر جدید با سهولت امکان پذیر است و نیازی به برگزاری جلسه مجمع عمومی نخواهد بود.
با عنایت به تصریح قانون گذار در ماده 110 " لایحه " شخص حقوقی حتی با داشتن بالاترین درصد سهم در شرکت فقط می تواند یک نفر را به عنوان نماینده خود جهت انجام وظایف مدیریت معرفی کند.
شخص حقوقی در مجامع عمومی صاحبان سهم می تواند برای حضور در مجمع و اعمال حق رای نمایندگان متعددی را با حق اقدام متفق و منفرد معرفی کند ولی با عنایت به صراحت ماده 110 " لایحه " چنین امکانی در هیات مدیره متصور نیست و شخص حقوقی برای حضور در جلسات هیات مدیره شرکت فقط می تواند یک نفر را معرفی کند.
نماینده شخص حقوقی مشمول همان شرایط و تعهدات و مسئولیت های مدنی و جزایی عضو هیات مدیره است. طبق قانون مجازات اسلامی جدید که از تاریخ 22 / 3 /1392 لازم الاجرا شده مجازات های مندرج در مقررات جزایی قابلیت اعمال در مورد نماینده شخص حقوقی و شخصیت حقوقی شرکت را دارد و در مورد مسئولیت های مدنی عضو هیات مدیره، مدیر ، شخص حقوقی و نماینده معرفی شده از سوی وی، در قبال اشخاص زیان دیده مسئولیت تضامنی دارند.
عزل نماینده شخص حقوقی بدون معرفی جایگزین قابلیت ثبت و آگهی در اداره ثبت شرکت ها را ندارد و معمولاَ در مرجع اخیر بدون معرفی عضو جایگزین خروج و استعفای نماینده شخص حقوقی ثبت نمی شود. این مورد همواره یکی از معضلاتی است که نمایندگان شخص حقوقی که مستعفی و یا معزول شده و قصد خروج از شرکت و پایان دادن به مسئولیت های خود را در قبال اشخاص ثالث دارند با آن مواجه اند. در این شرایط چاره ای جز مراجعه به دادگاه و درخواست الزام شرکت به ثبت استعفا و خروج نماینده از عضویت هیات مدیره باقی نمی ماند.

  • حقوق و مزایای اعضای هیات مدیره متشکل از اشخاص حقوقی

در شرکت هایی که اعضای هیات مدیره متشکل از اشخاص حقوقی هستند مشکلاتی در خصوص حقوق و مزایای آنان مطرح است. عده ای اعتقاد دارند حقوق و مزایا و حق حضور و پاداش این گروه از مدیران باید به شخص حقوقی پرداخت شود و نماینده او حق دریافت هیچ مبلغی را ندارد. به این صورت که اگر در شرکت الف، شرکت ب عضو هیات مدیره باشد و آقای ج را به عنوان نماینده معرفی کرده باشد، در صورت موظف بودن حقوق و مزایا در صورت غیرموظف بودن حق حضور و همچنین در پایان سال مالی پاداش وی را باید شرکت الف فقط به حساب شرکت ب واریز کند و آقای ج حق دریافت هیچ مبلغی را ندارد.
مواد قانون تجارت نه فقط دلالتی بر این امر ندارد برعکس با اطلاق عبارت اعضای هیات مدیره در مواد 134 و 248 " لایحه " می توان به این نتیجه رسید که پرداخت مزایا و پاداش توسط شرکت الف به آقای ج صحیح است و به این ترتیب شرکت الف بری الذمه می شود. اصولاَ موفقیت و سوددهی شرکت بستگی تام به قوه ابتکار، هوش و خلاقیت و مدیریت نماینده شخص حقوقی دارد و اوست که باید پاداش و حاصل زحمات خود را دریافت کند.
پرداخت مزایا و پاداش به مدیر شخص حقوقی استثنا و خلاف اصل است و آن هم در صورتی اتفاق می افتد که شخص حقوقی و نماینده وی در این خصوص توافقاتی داشته باشند و نماینده شخص حقوقی راساَ به شرکت الف دستور داده باشد که کلیه حقوق و مزایا و پاداش متعلقه به حساب شخص حقوقی واریز شده مورد مواخذه قرار می دهد.

https://danasabt.ir/2020/12/29/brand-registration-and-the-benefits-of-having-a-brand/


با بررسی مواد لایحه اصلاحی قانون تجارت درمی یابیم که این مواخذه مبنای قانونی ندارد و همان گونه که نماینده شخص حقوقی مسئولیت های جزایی و حقوقی عضویت هیات مدیره را به دوش می کشد و باید در مراجع قانونی پاسخ گو باشد شخصاَ استحقاق دریافت پاداش و مزایا را نیز دارد.
سهام داران به مدیران اعتماد می کنند و سرمایه خود را با هدف کسب سود و ارزش افزوده سهام به آنان می سپارند در نتیجه مدیران باید علاوه بر ویژگی های خاص قابلیت اعتماد سهام داران را داشته باشند.

مزایای ثبت شرکت مجازی

۶ بازديد
سرعت شاید مهمترین ثروت درهزاره سوم وعصرجدید مرسوم به عصر اطلاعات باشد.برای کاستن زمان پاسخگویی وبهبود انعطاف پذیری،باید شکل کاملا جدیدی ازسازمانها به وجود آیند.ثبت شرکت سازمانهای مجازی که امروزه با سرعت بالایی درحال شکل گیری هستند می توانند پاسخی به این نیازهای جدید باشند؛ سازمان های مجازی گروهی از شرکت های مستقل اند که با یکدیگرارتباط دارند ویک سازمان موقت واحد راتشکیل می دهند.
اندیشه پیدایش سازمان های مجازی که اولین بار توسط پیتر دراکر (peter f .Drucker)  در آغاز دهه ۱۹۵۰با انتشار کتاب « جهان فرامدرن با حضور کارکنان اندیشه مدار »مطرح شد، در ابتدا همان قدر رویاپردازانه بود که در مورد رمان های ژول ورن مطرح شد؛ حتی بعدها که در سال ۱۹۷۰الوین تافلر   (Alvin Toffler) ایده خلق سازمان های مجازی را بسط و گسترش داد، کمتر کسی تصور میکرد که فناوری ارتباطات و اطلاعات به آن حد از پیشرفت برسد که در سازمان های سده بیست و یکمی کار در فضای مجازی امری اجتناب ناپذیر محسوب شود. چه بخواهیم چه نخواهیم، باید بپذیریم که شرایط کسب و کار امروزه بسیار متفاوت تر از گذشته است و عواملی همچون جهانی شدن و جهانی سازی، پیشرفت های شگرف در صنعت رایانه، سرعت سرسام آور جا به جایی اطلاعات، تسهیلات هرچه بیشتر برقرای ارتباطات، تغییرات روز به روز محیط بازاریابی، تغییرات پیاپی در سلیقه ها و ذائقه های مشتریان و فزونی یافتن سطح توقعات و انتظارات آنان و... ایجاب میکند جهت پاسخگویی سریع و صحیح به این تغییرات، بدنبال ساختارهای نوین و مناسب باشیم. چرا که ساختارهای سنتی گروههای بزرگ از کارکنان با تشکیلات منسجم سلسله مراتبی و تمرکز اختیارات بالا که زمانی از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر بود، دیگر جوابگوی این محیط رقابتی و متغیر نیست و می بایست طرحی نو در اندازیم .
• ویژگی های شرکت مجازی :
شرکت واقعی دارای چیزهایی از قبیل اهداف ، استراتژی ، کارکنان ، مدیریت ، عملیات و تولیدات یا خدماتی است که دریک یا چند نقطه فیزیکی متمرکز شده است.
شرکت مجازی عمده ویژگی های شرکت واقعی را دارد اما با این تفاوت که :
- محل جغرافیایی خاصی ندارد و درواقع درکل جهان حضور فیزیکی دارد، یعنی برروی اینترنت است.
- تقریبا همه آن کسانی که امکان دسترسی به اینترنت را دارند می توانند آن را ببینند.
- کارکنان آن می توانند با یکدیگر از راه دور در ارتباط باشند.
- تعداد کارکنان آن می توانند متغیر باشند.
- پایگاه اطلاعاتی آن می تواند متغیر یا متمرکز باشد.
- عملیات تجاری آن می تواند طیف بسیار گسترده ای را پوشش دهد و اصولا هرگونه نقل و انتقال مالی در آن به صورت الکترونیک صورت گیرد.
• ویژگی های فوق پنج خاصیت اساسی را برای شرکت مجازی در مقابل شرکت واقعی فراهم می آورد:
الف - سرعت بالاتر
ب - انعطاف فوق العاده
ج - کاهش هزینه
د - کاهش استفاده از کاغذ و دوباره کاری
ه - گسترش هرچه بیشتر ارتباطات
• از جمله مزایای ثبت  شرکت های مجازی  می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- آثار و بلایای فیزیکی از قبیل آتش سوزی، انفجار، زلزله و سایر حوادث بر روند کاری به حداقل خواهد رسید.
- بهره وری و سودآوری افزایش می یابد.
- مشارکت اجتماعی : این امکان برای شرکت فراهم می شود تا افرادی را که فرصت کاری ندارند استخدام کند، افراد معلول، سالخورده و والدینی که کودک خردسال دارند میتوانند در خانه به کار بپردازند؛ در نتیجه موقعیتی به وجود می آید تا وجدان اجتماعی سازمان نشان داده شود.
- کاهش مسائل زیست محیطی به علت تردد کمتر افراد
- کاهش هزینه های مربوط به فضاهای اداری به علت افزایش انعطاف پذیری در کارها
- در سازمان های مجازی بعد مسافت و فاصله جغرافیایی مانع از انجام کارها، برگزاری جلسات و کنفرانس ها نخواهد شد.
- افزایش وابستگی به سرمایه فکر و اندیشه افراد سازمان
- برآورده کردن تعداد بیشتری از نیازهای مشتریان
- توجه بیشتر بر جنبه انسانی کارها و تاکید کمتر بر اجزای مکانیکی، تکراری و روتین کارها
 • شرایط راه اندازی دفتر کار مجازی یا شرکت:

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/


دارابودن دفتر کار یا مکان فعالیت مجهز به امکاناتی نظیر: آدرس پستی ثابت جهت مکاتبات اداری، نصب تابلو دفتر کار مشترک در ورودی مکان فعالیت، امکان دریافت فکس، اینترنت، خطوط تلفن ثابت و اتاق جلسات و قرارهای کاری،از جمله شرایط خاص برای راه اندازی سازمان های مجازی می باشند.

نشانه‌های دندان عقل نهفته چیست؟

۳ بازديد

دندان عقل چیست؟

متأسفانه دندان عقل با توجه به نام آن، شما را باهوش‌تر یا عاقل‌تر نمی‌کند. بهترین متخصص ریشه دندان در رشت دندان‌های عقل سومین دسته از دندان‌های آسیاب هستند که معمولاً در اواخر نوجوانی و اوایل بیست سالگی ایجاد می‌شوند. با گذشت زمان، اندازه فک انسان کاهش یافته و همین امر باعث شلوغ شدن یا نهفته شدن دندان‌های عقل می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، دندان عقل باید کشیده شوند. با این حال، برخی از افراد هستند که دهان آنها به اندازه کافی بزرگ است که بتواند ردیف سوم دندان‌های آسیاب را در خود جای دهد.

نشانه‌هایی که دندان عقل شما نیاز به کشیدن دارد؟

برخی از افراد ممکن است در زمان رویش دندان عقل دردی را احساس نکنند. اما به آن معنا نیست که نیاز به کشیدن دندان عقل ندارند. در ادامه برخی از نشانه‌های وجود دندان عقل نهفته را با هم بررسی می‌کنیم. اگر هر یک از این علائم و مشکلات رایج دندان عقل را دارید، به دندانپزشک مراجعه کنید.

۱- درد یا حساسیت دندان

همه دندان‌ها هنگام بیرون آمدن ممکن است کمی احساس ناراحتی کنند، اما دندان عقل نهفته یا عفونی می‌تواند باعث درد یا حساسیت شدید در پشت دهان شما شود. درد دندان عقل با احساس ضربان شدید یا فشار در پشت دهان مشخص می‌شود.

۲- لثه‌های متورم

عفونت لثه ناشی از دندان عقل نهفته ممکن است باعث شود لثه اطراف قرمز یا متورم به نظر برسد یا در لمس حساس شود.

۳- بوی بد دهان یا طعم بد دهان

به دلیل موقعیت قرارگیری دندان عقل، مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن در قسمت عقب دندان را دشوار می‌کند. این امر می‌تواند منجر به تجمع باکتری‌ها، ذرات غذا و ایجاد بوی بد در دهان شود.

۴- فک سفت یا دردناک

دندان عقل می‌تواند به دندان‌ها و فک‌های اطراف فشار وارد کند. این امر ممکن است باز و بسته کردن دهان را سخت تر کند یا باعث درد شود. معمولاً اولین و احتمالاً شایع‌ترین علامتی که نشان دهنده رویش دندان عقل است همین درد است. این درد مبهم در فک می‌تواند آنقدر ثابت باشد که باعث سردرد یا میگرن شود. همچنین می‌تواند در حین جویدن ایجاد درد کند.

۵- کیست

اگر دندان عقل نهفته درمان نشود، ممکن است به مرور زمان کیست‌ها (کیسه‌های پر از مایع) در داخل دهان شما ایجاد شود. اینها می‌توانند به ریشه دندان، فک و اعصاب اطراف آسیب برسانند.

۶- مشکلات سینوسی

دندان عقل مشکل دار در فک بالا گاهی اوقات می‌تواند به حفره سینوسی فشار وارد کند. این فشار می‌تواند منجر به درد سینوسی، احتقان یا سردرد شود.

۷- گوش درد، سردرد یا گردن درد

درد دندان یا فک ناشی از مشکلات دندان عقل ممکن است به گوش، سر یا گردن کشیده شود، به خصوص اگر دندان عقل نهفته مشکل دار درمان نشود.

۸- ازدحام بیش از حد دندان‌ها

شاید دندان‌های صاف و منظمی دارید. اما ناگهان شروع به جابجایی، همپوشانی و شلوغ شدن می‌کنند. ممکن است دلیل آن وجود دندان عقل نهفته باشد. دندان عقل می‌تواند منجر به مشکلات لثه شود. همچنین باعث به دام افتادن غذا شده که در نهایت منجر به عفونت و پوسیدگی دندان مجاور می‌شود. 

۹- حساسیت دمایی

یکی دیگر از شاخص‌هایی که شما باید دندان عقل خود را بردارید، حساسیت به گرما و سرما است.

۱۰- دندان نهفته

یکی دیگر از علائم بسیار رایج، دندان‌های نهفته است. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که فضای کافی در دهان وجود نداشته باشد و دندان‌ها با زاویه رویش کنند. دندان‌های نهفته می‌تواند باعث مشکلات فک و مشکلات جدی دیگر شوند.

راه‌های بهبودی سریع بعد از جراحی دندان عقل نهفته 

بسیاری از مردم از کشیدن دندان عقل خود ناراحت و نگران هستند در حالی که در واقع این یک روش کاملا استاندارد و معمول است. این فرآیند توسط دندانپزشک انجام می‌شود. با این حال، اگر دندان‌ها نهفته باشند یا نیاز به برش در لثه داشته باشند، جراح دهان این جراحی را انجام خواهد داد.

پس از جراحی دندان عقل نهفته، دندانپزشک از بخیه‌های جراحی برای بستن زخم استفاده می‌کند تا امکان بهبودی مناسب و سریع فراهم شود. دارو‌هایی برای کاهش درد و تورم، دهانشویه و دستورالعمل‌هایی برای مراقبت‌های ویژه نجویز می‌شود. مهم است که دستورالعمل‌های دندانپزشک را به دقت انجام دهید. از خوردن غذاهای جامد تا زمان بهبودی کامل خودداری کنید. 

پس از خوردن و نوشیدن حتما ناحیه جراحی را کاملاً تمیز ‌کنید. سیگار کشیدن (و هر عمل مکیدن دیگری، مانند استفاده از نی) می‌تواند باعث عفونتی به نام حفره خشک شود. این عارضه بسیار دردناک است و نیاز به مراجعه مجدد به دندانپزشک یا جراح دهان دارد. 

بهبودی پس از کشیدن دندان عقل مدتی طول می‌کشد. با رعایت دقیق دستورالعمل‌های دندانپزشک بهبودی سریع خود را تضمین کنید. اگر فک شما بدون دلیل درد گرفت فورا به دندانپزشک مراجعه کنید. ممکن است دلیل آن فقط دندان عقل شما نباشد. با چنین روشی سریع و ساده، در کمترین زمان احساس بهتری خواهید داشت.

نشانه‌های رویش دندان عقل نهفته چیست؟

دندان عقل همیشه نیازی به کشیدن ندارد، اما دندان نهفته می‌تواند باعث عفونت و مشکلات طولانی مدت شود. دندان‌های عقل (یا آسیاب سوم) آخرین دندان‌هایی هستند که در دهان رویش می‌کنند. این دندان‌ها معمولاً در اواخر نوجوانی و اوایل جوانی ظاهر می‌شوند. با این حال برخی از افراد دندان عقل ندارند یا در زیر لثه گیر کرده و نهفته است.

دندان عقل در هنگام رویش نسبت به سایر دندان‌ها دردناک تر بوده و احتمال بروز مشکلات در آنها بیشتر است. اگر نشانه‌های زیر را در زمان رویش دیدید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. در این شرایط بهتر است دندان عقل کشیده شود تا به فک و سایر دندان‌ها آسیب نرساند. 

  • ممکن است دندان عقل در لثه گیر کرده باشد. (معروف به نهفتگی)
  • فقط تا حدی از لثه بیرون می‌آید. 
  • در زاویه اشتباه از لثه عبور می‌کند.
  • باعث شلوغی و به هم ریختگی دندان‌های اطراف می‌شود.

اگر دندان عقل نهفته باعث درد شد، دندانپزشک معمولاً برداشتن دندان عقل یا یک درمان جایگزین را برای تسکین علائم و کمک به محافظت از سلامت دهان و دندان توصیه می‌کند. 

آیا دندان عقل باید برداشته شود؟

درد دندان عقل در زمان رویش خود به خود از بین می‌رود. اما دندانی که نهفته است یا باعث مشکلات دیگری در دهان شما شده نیاز به مراقبت حرفه ای دارد. مشکلات دندان عقل درمان نشده می‌تواند منجر به عوارض دیگری مانند عفونت یا بیرون راندن دندان‌های شما و به هم ریختگی آنها شود. 

اگر با دندان درد یا علائم دیگر به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می‌کنید یا در معاینه منظم، متوجه علائم مشکل شدید، دندانپزشکان ممکن است کشیدن دندان عقل را توصیه کنند. برداشتن دندان عقل بسته به شرایط فردی می‌تواند یک روش ساده یا پیچیده باشد.

اگر قصد دارید ارتودنسی کنید و دندانپزشک متوجه شود فضای کافی در فک شما برای بیرون آمدن دندان عقل وجود ندارد، ممکن است برداشتن دندان عقل نیز توصیه شود.

انواع دندان عقل نهفته

چندین نوع نهفتگی می‌تواند بر نوع علائمی که ممکن است تجربه کنید تأثیر بگذارد.

نهفتگی مزیال

در زمان رویش دندان عقل اگر تاج دندان عقل به سمت جلوی دهان زاویه پیدا کند به آن نهفتگی مزیال می‌گویند. این نوع نهفتگی بسیار شایع است.

نهفتگی دیستال

در زمان رویش دندان عقل، در صورتی که تاج دندان به سمت پشت دهان زاویه پیدا کند نهفتگی دیستال رخ می‌دهد. این نهفتگی بسیار نادر است.

نهفتگی عمودی

اگر دندان عقل در جای درست شروع به رشد کرده باشد اما از خط لثه بیرون نزند نهفتگی عمودی ایجاد شده است. 

نهفتگی افقی

اگر دندان عقل نهفته به صورت افقی رویش پیدا کند و به طور کامل زیر خط لثه باشد به آن نهفتگی افقی گفته می‌شود. 

هر یک از این انواع نهفتگی می‌تواند در بافت سخت یا نرم رخ دهد. نهفتگی بافت نرم به این معنی است که دندان عقل از استخوان فک بیرون آمده است اما نتوانسته از بافت لثه بیرون بیاید. 

نهفتگی بافت سخت به این معنی است که دندان عقل هنوز به طور کامل توسط بافت لثه و استخوان فک پوشیده شده است.

https://drshamsdentist.com/%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D9%84%D8%AD-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

چگونه دندان عقل نهفته تشخیص داده می‌شود؟

دندانپزشک به دنبال بافت متورم در ناحیه‌ای که دندان بیرون نیامده یا فقط تا حدی بیرون آمده است، می‌گردد. دندان نهفته ممکن است به دندان‌های مجاور فشار وارد کند. در این شرایط لثه‌های اطراف این ناحیه ممکن است علائم عفونت مانند قرمزی، ترشح و حساسیت را نشان دهند. از آنجایی که لثه‌ها روی دندان عقل نهفته متورم شده و سپس تخلیه و سفت می‌شوند، ممکن است احساس کنید که دندان بیرون آمده و سپس دوباره پایین رفته است. اشعه ایکس نیز دندان‌های نهفته را به آسانی نشان می‌دهند. 

واگذاری حقوق ناشی از ثبت طرح های صنعتی

۳ بازديد

مالک طرح صنعتی می تواند کلیه حقوقی را که با توجه به ثبت طرح صنعتی کسب می نماید به موجب قرارداد به دیگری واگذار کند.دریافت نشان استاندارد به عبارت دیگر مالک طرح صنعتی ثبت شده می تواند مالکیت طرح صنعتی را به طور دائم و تا زمان اعتبار گواهینامه به دیگری منتقل کند. علاوه بر انتقال مالکیت طرح صنعتی صاحب طرح صنعتی ثبت شده می تواند به شخص ثالث اجازه دهد از طرح صنعتی او برای منظوری که طرفین به موجب قرارداد تعیین می کنند، استفاده کند. به عبارت دیگر در این فرض بر خلاف فرض انتقال مالکیت طرح صنعتی، صاحب طرح صرفاَ اجازه استفاده از آن طرح را در قالب قرارداد به شخص ثالث می دهد. صاحب طرح صنعتی با اعطای این اجازه می تواند منبع درآمد مضاعف کسب کند.
با توجه به مراتب فوق اینک به تحلیل موضوع واگذاری طرح صنعتی در دو قالب انتقال مالکیت و اجازه بهره برداری می پردازیم :

  • واگذاری مالکیت طرح صنعتی

همان طور که می دانیم، از جمله حقوق و مزایای صاحب طرح صنعتی این است که می تواند مالکیت بر طرح صنعتی خود را به شخص ثالث واگذار کند. ماده 48 قانون مصوب 1386، انتقال مالکیت مربوط به طرح صنعتی را به شخص ثالث در دو قالب انتقال مالکیت طرح صنعتی ثبت شده و انتقال حق مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه پذیرفته است. برای این منظور، مالک طرح صنعتی مکلف شده است مراتب انتقال طرح را کتباَ و همراه با مدارک مربوط جهت ثبت در سوابق به مرجع ثبت اعلام نماید.
درخواست کتبی برای ثبت انتقال باید همراه با مدارک ذیل تسلیم مرجع ثبت گردد :
_ سند رسمی حاکی از انتقال
_ آخرین گواهینامه معتبر طرح صنعتی
_ مدارک نمایندگی قانونی
_ رسید مربوط به پرداخت هزینه ها.

  • انتقال حق بهره برداری

در این نوع از حق، طراح ضمن حفظ مالکیت خود بر طرح صنعتی، اجازه بهره برداری از آن را به شخص ثالث اعطاء می کند. این قرارداد باید در اداره مالکیت صنعتی به ثبت برسد و در صورتیکه قرارداد اجازه بهره برداری در اداره مالکیت صنعتی به ثبت نرسد، فقط در رابطه با طرفین قرارداد در اداره مالکیت صنعتی است و هرگونه اثر آن نسبت به اشخاص ثالث منوط به ثبت قرارداد در اداره مالکیت صنعتی است.
علاوه بر ضرورت ثبت قرارداد اجازه بهره برداری طرح صنعتی در اداره مربوط، در قوانین ملی کشورها تاکید شده است که قرارداد یادشده به صورت کتبی باشد که یکی از مزایای این امر می تواند سهولت اثبات قرارداد در صورت انکار آن باشد.
نکته دیگری که در قراردادهای اجازه بهره برداری از اهمیت زیاد برخوردار است، در رابطه با شرط یا شروطی است که مجوز دهنده می تواند در قرارداد بگنجاند. مجور دهنده نمی تواند در رابطه با طرح صنعتی موضوع قرارداد یا زمینه های تجاری آن محدودیت هایی را در قالب شرط یا شروط تعیین کند که خارج از حقوق انحصاری وی باشد یا برای حفظ حقوق یاد شده ضرورتی نداشته باشد؛ به عبارت دیگر مجوز دهنده تنها در چارچوب حقوق انحصاری که به موجب ثبت طرح صنعتی کسب می کند و یا برای حفظ و تامین حقوق یادشده می تواند محدودیت هایی را به مجوز گیرنده تحمیل نماید. بنابراین چنانچه شرط یا شروط تحمیلی خارج از چارچوب یادشده باشد مجوز گیرنده می تواند به مرجع قضایی برای ابطال آن ها اقدام کند. با توجه به توضیحات فوق روشن است که مجوز دهنده می تواند در رابطه با مدت قرارداد، حوزه جغرافیایی آن، کیفیت یا کمیت محصولی که طرح صنعتی در آن متبلور شده است، شرایطی را در قرارداد بگنجاند.
_ انتقال قهری
https://danasabt.ir/2022/08/10/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D9%87%DB%8C%D8%A6%D8%AA-%D9%85%D8%B0%D9%87%D8%A8%DB%8C/

مالکیت طرح های صنعتی و به طور کلی حقوق ناشی از طرح های صنعتی بعد از فوت مالک یا دارنده آن به ارث می رسد.
با توجه به ماده 23 قانون مصوب 1386 و همچنین بند ( د ) ماده 5 آن، حقوق ناشی از اختراع ثبت شده قابل انتقال است و در صورت فوت صاحب حق به ورثه او منتقل می شود.

اوراق قرضه چیست و شرایط انتشار آن چه می باشد؟

۵ بازديد

اوراق قرضه یکی دیگر از انواع اوراق بهادار شرکت سهامی می باشد، در این قسمت به تعریف انواع آن ، ثبت شرکت شرایط انتشار آن ، حقوق دارندگان آن و ... می پردازیم . خاطر نشان می شویم ، در صورت نیاز به هر گونه مشاوره در این رابطه ، می توانید با کارشناسان مجرب ما در فکر برتر در ارتباط باشید.

  • تعریف ورقه قرضه

ورقه قرضه ، ورقه قابل معامله ایست که معرف مبلغی وام است با بهره معین که تمامی آن یا اجزاء آن در موعد یا مواعد معینی باید مسترد گردند، برای ورقه قرضه ممکن است علاوه بر بهره حقوق دیگری نیز شناخته شود ( ماده 52 ل.ا.ق.ت) تعریفی از آن در ماده 2 قانون انتشار اسناد خزانه و اوراق قرضه 2/ 7/ 1348 آمده بدین صورت است : ( اوراق قرضه اوراق بی نام یا با نامی است که برای تامین قسمتی از اعتبارات مورد نیاز عمرانی یا دفاعی انتشار می یابد ).
دارندگان اوراق قرضه سهامدار شرکت نیستند. بنابراین حق رای و دخالت در امور شرکت را ندارند آن ها طلبکار شرکت محسوب می شوند.

  • شرایط انتشار اوراق قرضه

وجود شرایطی برای انتشار اوراق قرضه ضروری است از جمله :
1- انتشار اوراق قرضه باید در اساسنامه پیش بینی شده یا مجمع عمومی فوق العاده به پیشنهاد هیات مدیره ، انتشار اوراق را تصویب کند. ( ماده 56 ل.ا.ق.ت)
2- تمام سرمایه ثبت شرکت باید تادیه شده و همچنین دو سال تمام از ثبت شرکت گذشته باشد و دو ترازنامه سهامی عام نیز توسط مجمع عمومی تصویب شده باشد. ( ماده 55 ل.ا.ق.ت)
3- اوراق باید متحد الشکل بوده ، مبلغ اسمی اوراق قرضه و نیز قطعات اوراق قرضه ( در صورت تجزیه باید متساوی باشد ) و توسط دو نفری که برای امضای سهام تعیین شده امضا شده باشد. ( تبصره ماده 56 و ماده 58 ل.ا.ق.ت)
4- تنها شرکت های سهامی عام حق انتشار اوراق قرضه را دارند .
5- اطلاعیه انتشار اوراق قرضه مشتمل بر نکات ماده 58 ل.ا.ق.ت ، پس از امضا به انضمام تصمیم گیری راجع به فروش اوراق قرضه و شرایط آن ، به مرجع ثبت شرکت ها اعلام می گردد. مرجع به هزینه شرکت ها آن را در روزنامه رسمی آگهی می کند و پس از آن شرکت آن را در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های شرکت در آن منتشر می گردد منتشر می کند . ( ماده 58 و 59 ل.ا.ق.ت )
6- اوراق قرضه باید مشتمل بر نکات ذیل باشد : ( ماده 6 ل.ا.ق.ت )
_ نام شرکت
_ شماره و تاریخ ثبت شرکت
_ مبلغ سرمایه
_ مدت شرکت
_ مبلغ اسمی و شماره ترتیب و تاریخ صدور ورقه قرضه
_ تاریخ و شرایط بازپرداخت قرضه و نیز شرایط بازخرید ورقه قرضه
_ تضمیناتی که احتمالاَ برای قرضه در نظر گرفته شده است .
_ در صورت قابلیت  تعویض اوراق قرضه با سهام شرایط و ترتیبات که باید برای تعویض رعایت شود با ذکر نام اشخاص یا موسساتی که تعهد تعویض اوراق قرضه را کرده اند.
_ در صورت قابلیت تبدیل ورقه قرضه بر سهام مهلت و شرایط آن ( ماده 60 ل. ا. ق. ت)

  • انواع اوراق قرضه

می توان اوراق قرضه را به ساده و مرکب تقسیم کرد : اوراق قرضه مرکب خود به دو دسته قابل تعویض با سهم و تبدیل به سهام تقسیم می شود :
اوراق قرضه ساده : اوراقی است که پس از انتشار تغییر صورت نمی دهد و تا استرداد کامل وجه آن به صورت ورقه قرضه باقی می ماند.
اوراق قرضه مرکب : اوراق قرضه قابل تبدیل به سهام و اوراق قرضه قابل تعویض با سهام را می توان اوراق قرضه مرکب دانست.
انتشار اوراق قرضه قابل تعویض همزمان با افزایش سرمایه شرکت به عمل می آید ( ماده 61 ل.ا.ق.ت ) اما اوراق قرضه قابل تبدیل افزایش سرمایه زمانی به عمل می آید که صاحبان اوراق بخواهند آن ها را به سهام تبدیل کنند. ( ماده 70 ل.ا.ق.ت )

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/

  • حقوق صاحبان اوراق قرضه

1-حق دریافت مبلغ اسمی اوراق قرضه
2- حق دریافت بهره ، که مطابق بند 9 ماده 58 ل.ا.ق.ات در اطلاعیه انتشار باید میزان بهرع مشخص باشد.
3- حقوق دیگر مذکور در ماده 52 ل.ا.ق.ت که می تواند شامل حق تبدیل ورقه با سهم شرکت و حق تعویض اوراق با سهام باشد.

اتوکلاو چیست

۶ بازديد

اتوکلاو دستگاهی است که تجهیزات و لوازم را با قرار دادن آنها در معرض بخار فشار بالا استریل می کند. اتوکلاوها در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند، خرید کوره ازمایشگاهی اما بیشتر در آزمایشگاه ها و مراکز مراقبت های بهداشتی یافت می شوند. اتوکلاوها با استفاده از بخار برای از بین بردن باکتری ها، ویروس ها و سایر میکروارگانیسم ها کار می کنند. بخار همچنین هرگونه کثیفی یا زباله ای را که ممکن است روی تجهیزات یا لوازم باشد از بین می برد. اتوکلاوها باید به درستی کار کنند تا موثر باشند. نکات ایمنی زیادی وجود دارد که باید هنگام استفاده از اتوکلاو در نظر گرفته شود.

دستگاه اتوکلاو یک محفظه فشار است که برای استریل کردن تجهیزات و لوازم با قرار دادن آنها در معرض بخار اشباع شده با فشار بالا در دمای بالا، معمولاً در حدود 121 درجه سانتیگراد (250 درجه فارنهایت) یا بالاتر استفاده می شود. اتوکلاوها معمولاً در محیط‌های آزمایشگاهی، پزشکی و صنعتی برای استریل کردن طیف وسیعی از مواد، از جمله ظروف شیشه‌ای آزمایشگاهی، ابزار پزشکی، پانسمان‌های جراحی و سایر مواردی که نیاز به استریل کردن کامل دارند، استفاده می‌شوند.

 

اتوکلاوها با ایجاد محیطی با فشار بالا کار می کنند که قادر به کشتن باکتری ها، ویروس ها و سایر میکروارگانیسم ها است. بخار پرفشار به تمام قسمت های اقلام در حال استریل شدن نفوذ می کند و از استریل شدن کامل آنها اطمینان می دهد. فرآیند اتوکلاو معمولاً حدود 15 تا 30 دقیقه طول می کشد، بسته به اندازه بار استریل شده و تنظیمات چرخه خاص اتوکلاو.

اتوکلاوها در اندازه‌ها و پیکربندی‌های مختلفی تولید می‌شوند، از مدل‌های رومیزی کوچک که می‌توانند روی میزهای آزمایشگاهی قرار بگیرند تا مدل‌های صنعتی بزرگ که می‌توانند مقادیر زیادی از مواد را به طور همزمان استریل کنند. برخی از اتوکلاوها مجهز به کنترل های دیجیتال و سیستم های نظارتی هستند که امکان کنترل دقیق دما و فشار را در طول فرآیند استریل کردن فراهم می کند.

استفاده صحیح از اتوکلاو برای اطمینان از استریلیزاسیون موثر و جلوگیری از آلودگی مهم است. این ممکن است شامل تمامی پروتکل های ایمنی توصیه شده، مانند پوشیدن تجهیزات حفاظت فردی مناسب، انتخاب تنظیمات چرخه مناسب برای بار استریل شده، و بارگیری و تخلیه مناسب اتوکلاو باشد.

 

فرآیند اتوکلاو چگونه است؟

آماده سازی: قبل از استریل کردن، مواردی که قرار است اتوکلاو شوند، تمیز می شوند و در یک کیسه یا ظرف استریلیزاسیون قرار می گیرند. کیسه یا ظرف باید تهویه شود تا بخار در طول چرخه اتوکلاو وارد و خارج شود.
بارگیری: مواردی که قرار است استریل شوند در محفظه اتوکلاو قرار می گیرند و درب کاملاً بسته می شود.
پر کردن آب: سپس اتوکلاو با آب مقطر تا یک سطح مشخص پر می شود که بستگی به اندازه و نوع اتوکلاو مورد استفاده دارد. سطح آب برای ایجاد بخاری که اقلام موجود در محفظه را استریل می کند، مهم است.
گرم کردن: اتوکلاو روشن می شود و دمای داخل محفظه به آرامی به دمای استریلیزاسیون مورد نظر افزایش می یابد. دما معمولاً برای مدت 15 تا 20 دقیقه روی 121 درجه سانتیگراد (250 درجه فارنهایت) تنظیم می شود، اگرچه زمان و دما دقیق به نوع ماده استریل شده بستگی دارد.
استریلیزاسیون: زمانی که اتوکلاو به دما و فشار مورد نظر رسید، چرخه استریلیزاسیون آغاز می شود. اقلام موجود در محفظه برای مدت زمان مشخص در معرض بخار فشار بالا قرار می گیرند تا هر گونه باکتری یا سایر میکروارگانیسم های موجود را از بین ببرد.
کاهش فشار: پس از اتمام چرخه استریلیزاسیون، اتوکلاو به آرامی کم فشار می شود تا از هرگونه تغییر ناگهانی دما یا فشار که می تواند به اقلام داخل آن آسیب برساند، جلوگیری می کند.
خشک کردن: بسته به نوع اتوکلاو مورد استفاده، ممکن است اقلام با استفاده از چرخه خشک کردن خشک شوند یا از محفظه خارج شده و به صورت دستی خشک شوند.
تخلیه: پس از خشک شدن اقلام می توان آنها را از محفظه اتوکلاو خارج کرد و در صورت نیاز استفاده کرد.
اتوکلاو قطعه ای از تجهیزات آزمایشگاهی است که برای استریل کردن تجهیزات و مواد با استفاده از بخار پرفشار استفاده می شود.

در اینجا به جزئیات بیشتری در مورد فرآیند اتوکلاو اشاره میکنیم:

اما کارکرد دستگاه اتوکلاو بر حسب نوع کلاس آن شامل کلاس های زیر می‌شود. در واقع کلاس های N، S و B از جمله دسته‌بندی کلی دیگر اتوکلاو محسوب می‌گردد. در ادامه توضیحات مربوطه به هر یک از این کلاس ها ارائه داده شده است که عبارتند از:

اتوکلاو کلاس n

دستگاه کلاس N: هرگاه ابزارهایی که نیازمند استریل شدن اند، به صورت جامد و بدون هیچ گونه سرپوشی باشند، از این کلاس استفاده می‌شود. نکته مهم همین نبود پوشش بر روی ابزارهاست. برای مثال انواع پارچه ها یا لوازم دارای حفره مناسب این سطح از کلاس نیستند و نباید برای استریل آنها از این دستگاه استفاده نمود.
اتوکلاو کلاس s

دستگاه کلاس S : کارکرد این نوع از دستگاه های اتوکلااو شبیه دستگاه کلاس N است. یعنی تنها ابزارهای جامد را استریلیزاسیون می‌کند. تفاوت مدل S با کلاسN در پوشش دار بودن این نوع از ابزارهاست. یعنی می‌توان لوازمی چون پارچه یا دارای حفره را نیز در این سطح از کلاس استریل سازی نمود. تفاوت بعدی این کلاس در دارا بودن سیکل خشک کن و پمپ وکیوم این کلاس است.
اتوکلاو کلاس b

دستگاه کلاس B: این مدل قابلیت بیشتری دارد. هم مواد جامد دارای پوشش را دربر میگیرد، هم ابزارهای حفره دار و بدون پوشش را. علاوه بر موارد فوق می تواند مواد نساجی را نیز استریل کند. پمپ وکیوم این کلاس بسیار کا را و سریع و قوی است.

 

اتوکلاوها در اندازه ها و انواع مختلفی از مدل های رومیزی کوچک گرفته تا واحدهای صنعتی بزرگ تولید می شوند. اندازه و نوع اتوکلاو مورد استفاده به نیازهای خاص آزمایشگاه یا تاسیسات بستگی دارد.
کیسه یا ظرف استریلیزاسیون مورد استفاده برای نگهداری اقلام در حال اتوکلاو باید از موادی ساخته شده باشد که قادر به تحمل دما و فشار بالا باشند. همچنین باید هواگیری شود تا بخار در طول چرخه اتوکلاو وارد و خارج شود.
دما و فشار مورد استفاده در چرخه اتوکلاو برای استریلیزاسیون موثر حیاتی است. ترکیب فشار بالا و دمای بالا به کشتن طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها از جمله باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها کمک می کند.
زمان مورد نیاز استریلیزاسیون به نوع ماده استریل شده و اندازه بار بستگی دارد. برای مثال، اقلامی که بسته بندی شده یا محکم بسته بندی شده اند ممکن است به زمان بیشتری برای استریل کردن نیاز داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که تمام سطوح در معرض بخار قرار دارند.
هنگامی که چرخه اتوکلاو کامل شد، مهم است که اجازه دهید اتوکلاو به آرامی فشار را کاهش دهد تا از هرگونه تغییر ناگهانی دما یا فشار که می تواند به اقلام داخل آسیب برساند جلوگیری شود.
اقلام اتوکلاو شده باید پس از خارج شدن از محفظه اتوکلاو با دقت مورد استفاده قرار گیرند تا از آلودگی مجدد جلوگیری شود.
تعمیر و نگهداری منظم و کالیبراسیون اتوکلاوها برای اطمینان از عملکرد صحیح آنها و ارائه استریلیزاسیون مؤثر مهم است. این ممکن است شامل تمیز کردن و بازرسی منظم اتاقک اتوکلاو و همچنین کالیبراسیون سنسورهای دما و فشار باشد.
به طور کلی، فرآیند اتوکلاو ابزار مهمی در محیط‌های آزمایشگاهی و مراقبت‌های بهداشتی برای اطمینان از ایمنی و کارایی تجهیزات و مواد است. استفاده صحیح و نگهداری از اتوکلاوها می تواند به جلوگیری از گسترش بیماری های عفونی و حفظ یکپارچگی نتایج تحقیقات و بالینی کمک کند.
اتوکلاوها را می توان برای استریل کردن طیف وسیعی از مواد از جمله ظروف شیشه ای، ابزار فلزی، اقلام پلاستیکی و زباله های بیولوژیکی استفاده کرد. با این حال، برخی از مواد، مانند روغن و پودر، ممکن است برای اتوکلاو مناسب نباشند.
اثربخشی فرآیند اتوکلاو به عوامل متعددی از جمله کیفیت بخار، دما و فشار استفاده شده و زمان قرار گرفتن بستگی دارد. پیروی از دستورالعمل های سازنده و دستورالعمل های توصیه شده برای نوع خاص اتوکلاو مورد استفاده بسیار مهم است.
در برخی اتوکلاوها علاوه بر بخار، ممکن است از روش های ضدعفونی دیگری مانند گاز اتیلن اکسید یا نور UV استفاده شود. این روش ها ممکن است برای موادی که برای استریلیزاسیون با بخار مناسب نیستند یا به نوع متفاوتی از استریلیزاسیون نیاز دارند استفاده شود.
اتوکلاوها باید به طور منظم نگهداری و سرویس شوند تا اطمینان حاصل شود که آنها به درستی کار می کنند و استریلیزاسیون مؤثر انجام می دهند. این ممکن است شامل تمیز کردن و بازرسی محفظه اتوکلاو، تعویض واشر و مهر و موم، و کالیبراسیون سنسورهای دما و فشار باشد.
اتوکلاوها باید توسط پرسنل آموزش دیده ای که با نوع خاص اتوکلاو مورد استفاده و پروتکل های مناسب برای بارگیری، استریلیزاسیون و تخلیه آشنا هستند، اداره شود.
اتوکلاوها در طول چرخه استریلیزاسیون مقدار قابل توجهی گرما و رطوبت تولید می کنند، بنابراین مهم است که اطمینان حاصل شود که اتوکلاو در محلی با تهویه مناسب قرار دارد و اقدامات ایمنی مناسب برای جلوگیری از سوختگی یا آسیب های دیگر وجود دارد.
اتوکلاوها می توانند با استفاده از انواع مختلف چرخه مانند جابجایی گرانشی یا چرخه خلاء کار کنند. اتوکلاوهای جابجایی گرانشی برای جابجایی هوا از محفظه به بخار متکی هستند، در حالی که اتوکلاوهای خلاء از پمپ خلاء برای خارج کردن هوا از محفظه قبل از استریل کردن استفاده می کنند.
اتوکلاوها همچنین می توانند به انواع مختلفی از کنترل ها و سنسورها مانند نمایشگرهای دیجیتال، پروب های دما و فشارسنج ها مجهز شوند. این ویژگی ها کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که اتوکلاو در دما و فشار صحیح کار می کند و چرخه استریلیزاسیون موثر است.
بسته به نوع اتوکلاو و توصیه های سازنده، ممکن است اتوکلاوها برای کار به انواع مختلفی از آب نیاز داشته باشند. به عنوان مثال، برخی از اتوکلاوها به آب مقطر نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از آب لوله کشی استفاده کنند که با نرم کننده آب یا دیونیزور تصفیه شده است.
اتوکلاوها معمولاً برای استریل کردن تجهیزات و موادی که به حرارت حساس نیستند استفاده می شود. برای موادی که نمی‌توانند اتوکلاو شوند، ممکن است نیاز به استفاده از روش‌های دیگر استریل‌سازی مانند استریل‌سازی شیمیایی یا فیلتراسیون باشد.
علاوه بر محیط های آزمایشگاهی و بهداشتی، اتوکلاوها در صنایع دیگری مانند فرآوری مواد غذایی نیز مورد استفاده قرار می گیرند که در آن برای استریل کردن تجهیزات و ظروف استفاده می شود.
خرید و نگهداری اتوکلاوها می تواند گران باشد، بنابراین مهم است که قبل از سرمایه گذاری در اتوکلاو، نیازهای خاص آزمایشگاه یا تاسیسات را به دقت در نظر بگیرید.
به طور کلی، اتوکلاوها ابزار مهمی برای اطمینان از ایمنی و اثربخشی تجهیزات و مواد در محیط‌های آزمایشگاهی و مراقبت‌های بهداشتی هستند. نوع خاص اتوکلاو مورد استفاده به مواد استریل شده و نیازهای خاص آزمایشگاه یا تاسیسات بستگی دارد. استفاده صحیح، نگهداری و آموزش برای اطمینان از اینکه اتوکلاوها استریلیزاسیون مؤثری را انجام می دهند و خطر آلودگی یا عفونت را به حداقل می رساند، کلیدی هستند.

اتوکلاوها در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند، اما بیشتر در بیمارستان ها، مطب های دندانپزشکی و مغازه های تاتو یافت می شوند. اتوکلاوها با گرم کردن آب برای ایجاد بخار کار می کنند. بخار به عمق منافذ تجهیزات یا لوازم در حال استریل شدن نفوذ می کند. دمای بالای بخار هر گونه باکتری یا سایر میکروارگانیسم های موجود را از بین می برد.
اتوکلاوها بخش مهمی از حفظ یک محیط استریل هستند. آنها برای استریل کردن وسایل جراحی، سوزن ها، دستکش ها و پانسمان ها استفاده می شوند. 

https://hakimazma.com/%d8%b3%da%a9%d9%88%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/



اتوکلاو یک محفظه استریل و بدون هوا است که از بخار برای استریل کردن تجهیزات و لوازم استفاده می کند. اتوکلاوها در بسیاری از صنایع از جمله مراقبت های بهداشتی، تحقیقات علمی و تهیه غذا استفاده می شوند.

تعریف منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی و تفاوت میان آن ها

۴ بازديد

منطقه آزاد به ناحیه صنعتی ویژه در خارج از مرز گمرکی که تولیداتش جهت گیری صادراتی دارند گفته می شود.
ایجاد یک منطقه آزاد، امتیازات ویژه ای را می تواند به همراه داشته باشد. ثبت شرکت از جمله ی این امتیازات می توان به ایجاد فرصت های اشتغال در داخل و خارج و جذب سرمایه های خارجی  و همچنین کمک به کشور برای ورود به بازارهای جهانی و گسترش صادرات اشاره کرد. به همین دلیل ، امکانات و تسهیلات قانونی، شرایط مساعدی را جهت سرمایه گذاری های اقتصادی و زیر بنایی برای حضور فعالان اقتصادی در مناطق آزاد مهیا کرده است .

  • از جمله تعاریفی که از منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارائه گردیده است عبارت است از :

_ منطقه آزاد قلمرویی است که غالباَ در داخل یا مجاورت یک بندر واقع گردیده و در آن تجارت آزاد با سایر مناطق جهان مجاز شناخته شده است.  در این محدوده ی جغرافیایی مشخص ، قوانین گمرکی محدوده گمرکی کشور در آن اجرا نمی شود و به منظور تسهیل در امر واردات و صادرات کالا و حمایت از صنعت داخلی کشور و همچنین جذب فناوری های نوین در امر تولید و توسعه منطقه ای در مبادی گمرکات و نقاط مرزی کشور ایجاد می شود.
_ بنا به تعاریف بین المللی ، منطقه آزاد محدوده حراست شده بندری و غیر بندری است که از شمول برخی از مقررات جاری کشور متبوع خارج بوده و با بهره گیری از مزایایی نظیر معافیت های مالیاتی ، بخشودگی سود و عوارض گمرکی ، عدم وجود تشریفات زاید ارزی ، اداری و مقررات دست و پا گیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می نماید.
_ وفق تعریف سازمان ملل متحد ( یونیدو ) از مناطق آزاد به عنوان محرکه در جهت تشویق صادرات صنعتی تلقی می گردد. همچنین در برداشت جدید از مناطق آزاد – که به منطقه آزاد پردازش صادرات معروف است – به ناحیه صنعتی ویژه ای در خارج از مرز گمرکی ، که تولیداتش جهت گیری صادراتی دارند ،گفته می شود. فلسفه ی این اصطلاح را می توان در تغییر استراتژی واردات به استراتژی توسعه صادرات دانست.

  • تاریخچه ی منطقه آزاد تجاری – صنعتی در ایران

در ایران در سال 1368 بر اساس تبصره 19 برنامه 5 ساله اول توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به دولت اجازه داده شد که در سه منطقه مرزی کشور اقدام به تاسیس مناطق آزاد تجاری بنماید و به موجب تبصره ماده 20 همان قانونی، گمرک ایران و سازمان بنادر کشتیرانی نیز مکلف به تاسیس منطقه های ویژه حراست شده ای برای این منظور شدند.متعاقباَ مناطق آزاد کیش در سال 1368 و قشم در سال 1369 و چابهار در سال 1370 تاسیس و فعالیت خود را آغاز نمودند و پس از آن منطقه آزاد اروند رود ( آبادان-خرمشهر) در سال 1383، بندر انزلی در سال 1382  و منطقه آزاد تجارتی ارس در سال 1383 شروع به فعالیت نمودند.

  • هم اکنون در ایران 7 منطقه آزاد وجود دارد که عبارت است از :

_ منطقه آزاد تجاری – اقتصادی قشم ( استان هرمزگان ، شهرستان قشم )
_ منطقه آزاد تجاری – صنعتی کیش ( استان هرمزگان ، شهرستان بندر لنگه )
_ منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس ( استان آذربایجان شرقی ، شهرستان جلفا )
_ منطقه آزاد تجاری -  صنعتی ماکو ( استان آذربایجان شرقی ، شهرستان ماکو و چالدران )
_ منطقه آزاد تجاری - صنعتی اروند ( استان خوزستان ، شهرستان آبادان )
_  منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار ( استان سیستان و بلوچستان  )
_ منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی ( استان گیلان ، شهرتان انزلی )

  • مزیت سرمایه گذاری و ثبت شرکت در مناطق آزاد

منطقه آزاد تجاری برای تشویق صادرات صنعتی، شامل کارخانجات تولیدی و صنعتی موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی دارد.همان طور که گفته شد ، معمولاَ چنین منطقه ای در بندر یا فرودگاه یا ناحیه محصور محافظت شده انتخاب می گردد و کالاهای خارجی از طریق هوا، دریا و زمین بدون پرداخت حقوق گمرکی وارد و صادر می شوند.
در مناطق آزاد، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و موسسات اعم از ایرانی و خارجی و سازمان های بین المللی می توانند طبق ماده 2 مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری نمایند.
واردات کالا به مناطق آزاد خارج از مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی مناطق آزاد جمهوری اسلامی بوده و از مقررات صادرات و واردات کشور مستثنی می باشد.به همین دلیل ، از بهترین مناطق برای ثبت شرکت هم برای اتباع خارجی و هم داخلی به شمار می آید.
سرمایه گذار می تواند در هر یک از مناطق آزاد که بخواهد فعالیت کند برای این منظور تقاضای خود را به همراه پرسش نامه ای به سازمان هر منطقه تسلیم می نماید که پس از بررسی، مجوز سرمایه گذاری صادر می گردد.ملاحظه می شود که صدور مجوز در منطقه آزاد با تشریفات بسیار کمتری صورت می گیرد و بهره برداری از فعالیت موضوع مجوز سرمایه گذاری منوط به مجوز بهره برداری توسط سازمان می باشد. (تبصره 2 ماده مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد) البته پس از تشکیل مجمع عمومی موسس شرکت و انتخاب هیات مدیره و مدیر عامل، می بایست مراتب در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد.

  • به طور کلی از جمله مزایای ثبت شرکت در مناطق آزاد می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

1- در اداره ثبت شرکت و مالکیت های صنعتی و معنوی مناطق آزاد امکان ثبت شرکت با مالکیت 100 % خارجی وجود دارد. 100 % مالکیت خارجی
2- ثبت سهل و آسان شرکت ها و موسسات صنعتی و موسسات فرهنگی و مالکیت معنوی
3- مقررات آسان برای ورود کالاهای مجاز
4- آزادی کامل ورود و خروج اصل سرمایه و سود حاصل از فعالیت های اقتصادی
5- تشریفات ساده برای صادرات مجدد و ترانزیت کالا
6- فعالیت بورس نفت و محصولات پتروشیمی و بورس بین المللی اوراق بهادار
7- عدم محدودیت انتقال ارز دیگر مناطق آزاد ایران با سایر کشورها
8- صدور محصولات خارج از کشور بدون پرداخت عوارض گمرکی و بندرگاهی
9- شرایط و مقررات ساده کار و دسترسی نیروی کار ماهر
10- نرخ های مناسب برای مصرف انرژی
11- تضمین و حمایت قانونی از سرمایه گذاران خارجی
12- امکان صادرات کالاها ی تولید شده کیش به سایر سرزمین اصلی
13- معافیت از حقوق گمرکی برای واردات مواد اولیه ماشین الات صنعتی واحدهای تولیدی خدمات پولی و بانکی انعطاف پذیر
14- خدمات گسترده بانکی و بیمه ای(هم دولتی هم خصوصی)
15- ورود اتباع خارجی بدون اخذ ویزا
16- انجام معاملات ارزی
17- و...

  • منطقه ویژه اقتصادی

منطقه ویژه اقتصادی عبارت است از محدوده جغرافیایی مشخص در مبادی ورودی یا در داخل کشور که به منظور جذب سرمایه های خارجی و داخلی و همچنین ایجاد عرصه فعالیت های تولیدی و تجاری جهت افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه ای و بین المللی ایجاد می شوند.

  • فهرست مناطق ویژه اقتصادی ایران

_ منطقه ویژه اقتصادی سیستان ( استان سیستان و بلوچستان ، شهرستان رامشار )
_ منطقه ویژه اقتصادی سبزوار ( استان خراسان رضوی ، شهرستان سبزوار )
_ منطقه ویژه اقتصادی سرخس ( استان خراسان رضوی ، شهرستان سرخس )
_ منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ( استان قم ، شهرستان قم )
_ منطقه ویژه اقتصادی سیرجان ( استان کرمان ، شهرستان سیرجان )
_ منطقه ویژه اقتصادی ارگ بم ( استان کرمان ، شهرستان بم )
_ منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان ( استان کرمان ، شهرستان رفسنجان )
_ منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب ( استان کرمانشاه ، شهرستان اسلام آباد غرب )
_ منطقه ویژه اقتصادی بروجرد ( استان لرستان )
_ منطقه ویژه اقتصادی لرستان ( استان لرستان )
_ منطقه ویژه اقتصادی شیراز ( استان فارس ، شهرستان شیراز )
_ منطقه ویژه اقتصادی سهلان ( استان آذربایجان شرقی ، شهرستان تبریز )
_ منطقه ویژه اقتصادی تجاری سلماس ( استان آذربایجان غربی ، شهرستان سلماس )
_ منطقه ویژه اقتصادی پیام ( استان البرز، شهرستان کرج )
_ منطقه ویژه اقتصادی عسلویه ( استان بوشهر ، شهرستان کنگان )
_ منطقه ویژه اقتصادی بوشهر ( استان بوشهر ، شهرستان بوشهر )
_ منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ( استان تهران ، شهرستان تهران )
_ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ( استان خوزستان ، شهرستان بندر امام خمینی ( ره ) )
_ منطقه آزاد ویژه ویژه اقتصادی چابهار ( استان سیستان و بلوچستان ، شهرستان چابهار )
_ منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی ( استان هرمزگان ، شهرستان بندر عباس )
_ منطقه ویژه اقتصادی یزد ( استان یزد ، شهرستان یزد )
_ منطقه ویژه اقتصادی امیر آباد ( استان مازندران ، شهرستان بهشهر )
_ منطقه ویژه اقتصادی کاوه ( استان مرکزی ، شهرستان ساوه )
_ منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس ( استان هرمزگان ، شهرستان بندرعباس )

  • اهداف کلی در بخش تجاری منطقه ویژه

به موجب قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مصوب 5/9/1384 و آیین نامه اجرایی آن اهداف کلی منطقه بشرح ذیل می باشد:
_ فراهم نمودن زمینه استراتژی نوین برای توسعه و گسترش منطقه به منظور افزایش تولید و صادرات
_ ارتقا سطح تکنولوژی و بهره گیری از فن آوری های برتر و نوین اقتصادی
_ جذب سرمایه های خارجی و داخلی
_ ایجاد عرصه فعالیت های تولیدی و تجاری جهت افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه ای و بین المللی
_ ایجاد فرصت های شغلی جدید و ارتقای سطح اشتغال در کشور
_ کاهش هزینه های تولید به منظور ورود به بازارهای رقابتی جهان
_ اجرای سیاست های توسعه منطقه ای و ایجاد قطب های اقتصادی و صنعتی
_ پردازش کالا یا ایجاد تغییرات در آن برای تحصیل ارزش افزوده با استفاده از امکانات بالقوه

  • مزیت های مناطق ویژه اقتصادی

_ صدور مجوز ساخت و پایان کار بصورت رایگان
_ تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی در مناطق ویژه
_ ورود ماشین آلات خط تولید و ابراز و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی
_ معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات .

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/

  • برخی از مهم ترین تفاوت های مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی :

_ مقررات روادید برای اتباع خارجی در مناطق ویژه بر اساس ضوابط داخل کشور است ولی در مناطق آزاد روادید در مرزهای ورودی اعطاء می شود.
_ خرده فروشی کالا در مناطق ویژه اقتصادی فقط برای اتباع خارجی امکان پذیر است. لیکن در مناطق آزاد خرده فروشی برای اتباع خارجی و داخلی امکان پذیر می باشد.
_ معافیت مالیاتی به مدت 15 سال در مناطق آزاد وجود دارد و در مناطق ویژه اقتصادی تخفیف مالیاتی طبق مقررات داخل کشور است.

سانتریفیوژ

۳ بازديد

یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات آزمایشگاهی سانتریفیوژ آزمایشگاهی می باشد که برای جدا کردن دانسیته های متفاوت یک محلول استفاده می شود (با استفاده از نیروی گریز از مرکز) .خرید کوره ازمایشگاهی امروزه یکی از پرمصرف ترین تجهیزات آزمایشگاهی سانتریفیوژ است که از آن برای جدا کردن سرم، تهیه ته نشین ادرار، تهیه فیلتر فاقد پروتئین و… استفاده می شود.

برای استفاده از این دستگاه باید به زمان سانتریفیوژ آزمایشگاهی و نیروی آن (RCF) اهمیت بدهید و به دقت مشخص کنید. برای انتخاب کردن یک سانتریفیوژ، دور در دقیقه (RPM) اهمیت زیادی ندارد و باید RCF را در نظر بگیرید.

تذکردر هنگام کار با سانتریفیوژ دقت کنید که وزن، اندازه و شکل لوله ها مقابل یکدیگر برابر با هم باشند یا به اصطلاح بالانس باشند زیرا اگر به بالانس دقت کافی نداشته باشید و رعایت نشود باعث خراب شدن شافت و زغال دستگاه خواهد شد در نتیجه مواد به خوبی ته نشین نمی شود و باعث ایجاد آئروسل های عفونی خطرناکی می شوند. اگر مدت زیادی از سانتریفیوژ بدون استراحت دادن به آن استفاده کنید باعث بالا رفتن حرارت آن شده و مخصوصاً در دورهای بالا باعث همولیز و تبخیر شدن نمونه یا محلول درون دستگاه خواهد شد.

انواع سانتریفیوژ های موجود در بازار :

  1. سانتریفیوژ زاویه ثابت در این نوع،لوله سانتریفیوژ یک زاویه ثابت دارد و در همین زاویه می چرخد و به سرعت بالایی هم می رسد. Head هم مانند سروفیوژ در زاویه بین 25 تا 40 درجه به صورت ثابت قرار گرفته و رسوبی که ایجاد می شود به صورت مورب در جداره لوله قرار می گیرد که به آن، رسوب Loose می گویند.
  2. سانتریفیوژ افقی در این نوع سانتریفیوژ ها به دلیل وجود جا لوله ای متحرک که باعث می شود تا لوله های بچرخند و از  حالت عمودی به افقی تغییر پیدا کنند، رسوب Frim ایجاد شده که در ته لوله محکم یا به اصطلاح Packed است.

نکته: در سانتریفیوژ به ازای هر ده دقیقه به دلیل حرکت موتور دستگاه، دمای درونی آن تا سقف 5°C بالا خواهد رفت. دور در دقیقه (RPM)، زمان چرخش و طرح Rotor یا همان قسمت چرخنده باعث ایجاد حرارت هستند. توصیه می کنیم از سانتریفیوژ های یخچال دار برای سانتریفیوژ کردن موادی که به حرارت حساس هستند استفاده کنید مانند فرآورده های خونی و آزمایش.

نکات مهمی که قبل از کار باید بدانید :

  1. سطحی که سانتریفیوژ روی آن قرار می گیرد باید حتما و کاملاً صاف و افقی باشد تا دستگاه در حین کار حرکت نکند.
  2. به توازن (بالانس) لوله ها توجه کنید. اگر بالانس را رعایت کنید عمر دستگاه بیشتر می شود و زغال آن دیرتر خراب خواهد شد. در سانتریفیوژ های میکروهماتوکریت نیازی به رعایت بالانس ندارید زیرا وزن موتور خیلی بیشتر از وزن لوله و محتویات درونی آن است و در صورتی که وزنشان برابر نباشد تغییری در روند کاری سانتریفیوژ ایجاد نمی کند.
  3. دقت داشته باشید که پیچ سرعت را به آرامی زیاد کنید.
  4. درصورتی که لرزش غیر طبیعی یا صدای ناهنجاری از دستگاه شنیدید سریعاً آن را خاموش کنید.
  5. جا لوله ای را حتما بعد از استفاده بشوید و سپس خشک کنید.
  6. پیشنهاد می کنیم سانتریفیوژ را روزانه با گلوتارآلدئید 1% تمیز و ضد عفونی کنید.
  7. هر 3 ماه یکبار برس ها، زغال و سایر قسمت های دستگاه را کنترل کنید.
  8. قسمت هایی از دستگاه که زنگ زدگی یا خوردگی دارد با گازوئیل تمیزکرده و رنگ آمیزی کنید.
  9. اگر نمونه ای در داخل سانتریفیوژ شکست یا ریخته شد سریعاً دستگاه را خاموش کنید پنجره ها را باز و اتاق را ترک کرده تا آئروسل های بزرگ ته نشین بشوند و هوا رقیق تر شود سپس بعد از گذشت 15 دقیقه با ماده ضد عفونی با ماسک و دستکش وارد اتاق شده و دستگاه را تمیز کنید.
  10. توصیه می شود از سانتریفیوژ های درب قفل دار استفاده کنید، به هیچ وجه دستگاه را با درب باز روشن نکنید، در ضمن بعد از توقف دستگاه دو دقیقه صبر کرده سپس درب دستگاه را باز کنید.
  11. از بیش از حد سرعت مجاز دستگاه استفاده نکنید.

https://hakimazma.com/%d8%b3%da%a9%d9%88%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/


موارد استفاده سانتریفیوژ :

  1. ذرات را بر اساس وزن مخصوص آن از محلول جدا می کند
  2. قابلیت جدا کردن 2 محلول از یکدیگر
  3. تهیه فیلتر های صاف شده و فاقد پروتئین
  4. توانایی تهیه کردن سدیمان یا ته نشین ادرار و تهیه سیتولوژی مایعات دیگر بدن
  5. گلبول ها را از سرم و پلاسما جدا می کند

تا به امروز استاندارد سرعت و زمان خاصی برای جداسازی Ag باند شده از آزاد تهیه نشده و آزمایشگاه ها برای هر روش و هر تست خودشان دور و زمان تعیین می کنند.

تفاوت هود لامینار با هود شیمی

۳ بازديد

تفاوت هود لامینار با هود شیمیایی از جمله موضوعاتی است که اهمیت بسیار را بالایی دارد و اگر خریدار یکی از این دو گزینه هستید باید با تفاوت های آن ها نیز آشنایی داشته باشید.سکوبندی ازمایشگاهی این تفاوت های شامل موارد مختلفی می شوند که باعث ایجاد یک برتری شده اند. همچنین قبل از اینکه به بررسی این تفاوت ها بپردازیم، نیاز است تا تعریف کلی هر کدام از آن ها را بدانید.

هود لامینار

هودهایی که در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرند توانسته اند انواع مختلفی را به خود اختصاص دهند که از آن ها می توان به هود لامینار اشاره کرد. طبقه بندی های مختلفی از این هود وجود دارند که به طور کلی در سه کلاس 1، 2 و 3 می توان آن ها را تقسیم بندی کرد. در آزمایشگاه هایی که میکروارگانیسم ها آزمایش می شوند، مناسب ترین هودی که در پیش روی افراد برای استفاده قرار داده شده است، همین گزینه می باشد. از این رو برای داشتن عملکرد بهتر نیاز است تا فیلترهای هپا در آن ها تعبیه شوند.

با وجود این فیلترها می توانید شاهد جذب ریزترین اجسام موجود در هوا باشید که آن ها نیز در انواع مختلفی به بازار عرضه شده اند.

هود شیمی

از دیگر هودهایی که در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرارمی گیرند، می توان به هود شیمی اشاره کرد. از مواد شیمیایی که در آزمایشگاه ها بررسی می شوند، بخارهای سمی خارج می شوند که خطرات بسیاری را با خود به همراه دارند. از این رو برای جمع آوری آن ها نیاز به هودهای مخصوصی داریم که هود شیمی بهترین نوع آن ها می باشد. این دسته از هودها دارای سیستم اگزاست فن می باشند که در بالای آن ها تعبیه شده است. همچنین محل خروج این اگزاست ها در خارج از آزمایشگاه ها هستند.

تفاوت هود لامینار با هود شیمی در چه مواردی می باشند؟

تفاوت هود لامینار با هود شیمی را می توان از جهات مختلفی مورد بررسی قرار داد که شامل موارد زیر می شوند:

  • فن
  • طرز کار
  • کارایی در آزمایشگاه ها
  • تخریب
  • نصب
  • تجهیزات داخلی تعبیه شده
  • فیلتر هپا
  • کابینت زیر دستگاه

فن و تفاوت هود لامینار با هود شیمی

یکی از تفاوت هایی که می توانید در این دو هود مشاهده کنید، فن هر کدام از آن ها است. هود لامینار از همان ابتدا یک فن مخصوص را در خود جای داده است در حالی که ساختار در هودهای شیمی به یک صورت دیگر می باشد. بدین صورت که هر نوع فنی می توانند بر روی این دسته از هودها نصب شوند و طبق سفارش مشتری تعیین می گردند.

از فنی که در هودهای لامینار وجود دارد به منظور هدایت کردن هوا به درون خود استفاده می شود که با اینکار هوا نه تنها یکسو می شود؛ بلکه کاملا پاک می گردد. فن هود شیمی نیز هوای زیر آن را مکش کرده و هر گونه بوی نامطبوع و بخار را خارج می کند.

طرز کار

دیگر تفاوت هود لامینار با هود شیمی در طرز کار آن ها می باشد. هود شیمی توانسته یک طرز کار ساده ای را به خود اختصاص دهد و هر فردی با آن ها کار کند. در حالی که در هود لامینار طرز کار تقریبا دشوار می باشد و برای اینکه بتوانید با آن ها کار کنید نیاز است تا راهنما و دفترچه مربوطه را مطالعه کنید.

کارایی در آزمایشگاه دیگر تفاوت هود لامینار با هود شیمی

از دیگر تفاوت های موجود می توان به کارایی در آزمایشگاه اشاره کرد. هود لامینار در آزمایشگاه هایی مورد استفاده قرار می گیرد که بر روی موارد میکروبی بررسی هایی انجام می شود. آزمایشگاه های شیمیایی نیز از هود شیمی بهره می برند.

تخریب

هر وسیله ای به مرور زمان میزان تخریبی متفاوتی را به خود اختصاص داده است. این دقیقا گزینه ای است که می تواند در این دو هود نیز مشابه کنید. درصد تخریبی که هودهای لامینار دارند متوسط می باشند؛ در حالی که هودهای شیمی درصد تخریب بالاتری را با خود به همراه دارند.

نصب اولیه در هود لامینار و هود شیمی

مورد دیگری که باعث ایجاد تفاوت هود لامینار با هود شیمی شده است، نصب اولیه آن است. نه تنها در این وسیله ها بلکه در موارد دیگر نیز برای تکمیل فرآیند نصب نیاز به نیروهای متخصصی وجود دارند. البته همیشه اینگونه است. به عنوان مثال برای اینکه بتوانید نصب اولیه هود لامینار را به انجام برسانید به متخصصان خاصی نیازمند نیستید. در حالی که در هودهای شیمیایی قضیه کاملا بر عکس می باشد. از این رو پیش از اینکه اقدام به نصب آن ها کنید باید نصابان حرفه ای را پیدا نمایید.

تجهیزات داخلی

تجهیزات داخلی ویژه ای در هر کدام از این هودها به کار گرفته شده اند که می توانند بر روی عملکرد آن ها تاثیر خود را بگذارند و تفاوت هود لامینار با هود شیمی را بسازند. تجهیزاتی که در هود لامینار وجود دارند شامل لامپ UV و لامپ مهتابی هستند. تجهیزات داخلی هود شیمی گسترده تر از این لامینار می باشند و از گزینه های شیر آب، گاز، لامپ مهتابی، مقره UV، فن و در نهایت سینک تشکیل شده اند.

کابینت زیر دستگاه و فیلتر هپا

از دیگر تفاوت هود لامینار با هود شیمی می توان به کابینت زیر دستگاه و فیلتر هپا اشاره کرد. در هودهای لامینار از کابینت زیر دستگاه استفاده نشده است و به جای آن از پایه های فلزی بهره برده شده است؛ در حالی که در نوع شیمی شاهد آن هستیم. این کابینت ها توانسته اند کاربردهای مختلفی را به خود اختصاص دهند به عنوان مثال از آن برای قرار دادن کپسول گاز و همچنین مواد شیمیایی استفاده می شود.
https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a7%d8%aa%d9%88%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%88/

فیلتر هپا نیز در لامینار به کار گرفته شده است تا این قابلیت را داشته باشد که ریزترین ذرات را نیز به درون خود هدایت کند. در حالی که در هودهای شیمی این مورد تعبیه نشده است.