تصفیه پس از انحلال در اثر تصمیم مجمع عمومی فوق العاده یا اعلام وزارت تعاون

۳ بازديد

در آغاز به نظر لازم می رسد یادآوری کنیم :
-  تا زمانی که انحلال شرکت تعاونی در مرجع ثبت شرکت ها ثبت نشده باشد، هر تصمیم یا اقدامی برای تصفیه امور آن بی اعتبار است.
- تا خاتمه امر تصفیه، شخصیت حقوقی شرکت یا اتحادیه تعاونی برای اجرای امور مربوط به تصفیه باقی می ماند و هر گاه برای اجرای تعهدات تعاونی معاملات جدیدی لازم باشد، مدیران تصفیه ، آن را ترتیب می دهند.
- شرکت یا اتحادیه تعاونی به محض انحلال، در حال تصفیه محسوب می شود و باید به دنبال نام آن همه جا عبارت " در حال تصفیه " ذکر شود. همچنین لازم است نام مدیران تصفیه در کلیه اوراق و آگهی های مربوط به تعاونی قید شود.

  • تصفیه و هیئت تصفیه

تصفیه عبارت است از انجام امور مربوط به شرکت یا اتحادیه تعاونی منحل شده، به شرح ذیل :
- خاتمه دادن به کارهای جاری ؛
- اجرای تعهدات موجود ؛
- وصول مطالبات ؛
- تعیین بدهی ها ؛
- تقسیم دارایی .
هیئت تصفیه مرکب از سه نفر است که آن ها را مجمع عمومی فوق العاده یا وزارت تعاون که تصمیم به انحلال شرکت یا اتحادیه تعاونی می گیرد، تعیین  به مرجع ثبت شرکت ها معرفی شوند انتخاب و معرفی آن ها باید ظرف یک ماه از تاریخ انحلال تعاونی صورت گیرد.
آخرین هیئت مدیره شرکت یا اتحادیه تعاونی و هیئت تصفیه آن مکلف اند بلافاصله پس از ثبت انحلال، ضمن تنظیم صورت مجلس، اقدام به تحویل و تحول تعاونی کرده و اعضای هیئت تصفیه سمت خود را تصدی نمایند. در صورتی که هیئت مدیره مزبور از انجام تحویل و تحول استنکاف یا قصور کند، هیئت تصفیه با نظارت نماینده وزارت تعاون به تصدی سمت خود و شروع امر تصفیه اقدام می نماید؛ ولی این امر به هیچ وجه رافع مسئولیت هیئت مدیره قبل از انحلال نمی باشد.
از تاریخ تعیین هیئت تصفیه، اختیارات مدیران تعاونی خاتمه می یابد و تصفیه شروع می شود. هیئت تصفیه نماینده قانونی تعاونی در حال تصفیه است و کلیه اختیارات لازم را برای امر تصفیه حتی از طریق اقامه دعوی و ارجاع به داوری و حق سازش داراست و می تواند برای طرح دعاوی و دفاع، وکیل تعیین کند.
محدود کردن اختیارات هیئت تصفیه باطل و کان لم یکن است. هیئت تصفیه می تواند امور اجرایی مربوط به تصفیه را بین اعضای خود تقسیم نماید یا یکی از اعضای هیئت را به عنوان مسئول اجرای مصوبه های هیئت تعیین کند.
هر گونه تغییر در سمت و امضاهای اعضای هیئت تصفیه باید پس از تصویب هیئت تصفیه به مرجع ثبت شرکت جهت ثبت ارسال و نسخه ای نیز به وزارت تعاون تسلیم شود.
مدت ماموریت هیئت تصفیه نباید از دو سال تجاوز کند. اگر تا پایان ماموریت، کار تصفیه خاتمه نیابد، هیئت تصفیه باید با ذکر علل و دلایل خاتمه نیافتن تصفیه امور، مهلت اضافی لازم برای خاتمه دادن به امر تصفیه و تدابیر مورد نظر برای پایان دادن به امر تصفیه را از مرجعی که وی را تعیین کرده است خواستار شود. مرجعی که هیئت تصفیه یا هر یک از اعضای آن را تعیین کرده است، می تواند آن را عزل کند.
در صورت فوت، استعفا یا ممنوعیت قانونی اعضای هیئت تصفیه، مجمع عمومی شرکت یا اتحادیه تعاونی باید ظرف یک ماه برای تعیین جانشین اقدام کند، در غیراین صورت وزارت تعاون می تواند پس از پایان مهلت مذکور راساَ جانشین را تعیین کند. در هر دو حال باید عضو یا اعضای جانشین به مرجع ثبت شرکت معرفی شوند. تا زمانی که عضو یا اعضای جانشین تعیین و به مرجع ثبت شرکت یا اتحادیه معرفی نشده اند، عضو یا اعضای مستعفی هیئت تصفیه همچنان مکلف به انجام وظیفه خود می باشند.
در مدت تصفیه هر گاه تشکیل مجمع عمومی شرکت یا اتحادیه تعاونی در حال تصفیه لازم باشد، دعوت آن برعهده هیئت تصفیه است. مقررات مربوط به دعوت و تشکیل مجمع، مانند زمان قبل از انحلال است.
اعضای هیئت تصفیه می توانند کارمزد دریافت کنند. تعیین کارمزد اعضای هیئت تصفیه منتخب مجمع عمومی فوق العاده بر عهده همان مجمع است. وزارت تعاون، در صورتی که مجمع مذکور کارمزد اعضای هیئت تصفیه را تعیین نکرده باشد و نیز در مورد کارمزد هیئت تصفیه ای که خود تعیین کرده است، راساَ اقدام می کند. کارمزد مذکور از اموال تعاونی در حال تصفیه پرداخت می شود.
اعضای شرکت یا اتحادیه تعاونی که قبل از انحلال به تجویز ماده 10 قانون بخش تعاونی بر کلیه امور تعاونی حق نظارت داشتند، در مدت تصفیه نیز حق دارند از عملیات و حساب ها کسب اطلاع کنند.
مادام که کار تصفیه خاتمه نافته است، هیئت تصفیه باید همه ساله مجمع عمومی عادی تعاونی را با رعایت شرایط و تشریفاتی که در قانون و اساسنامه پیش بینی شده است، دعوت کند و صورت دارایی ، ترازنامه و حساب سود و زیان و عملیات خود را به ضمیمه گزارشی حاکی از اعمالی که تا آن موقع انجام داده است، به مجمع عمومی مذکور تسلیم کند. هر گاه مجمع عمومی دو بار با رعایت شرایط و تشریفات مقرر دعوت شده ولی تشکیل نشود یا اینکه تشکیل شود ولی نتواند تصمیم بگیرد، هیئت تصفیه باید گزارش خود و صورت حساب های مذکور را به طریقی که در اساسنامه تعاونی پیش بینی شده است، به اطلاع اعضا برساند.
هیئت تصفیه و هر یک از اعضای آن می توانند استعفا دهند ؛ در این صورت اگر منتخب مجمع عمومی فوق العاده تعاونی باشند، باید مجمع عمومی را برای اعلام استعفای خود و تعیین جانشین دعوت کنند. در صورتی که مجمع عمومی تشکیل نشود یا نتواند جانشین انتخاب کند و نیز در موردی که هیئت تصفیه را وزارت تعاون تعیین کرده باشد، لازم است استعفا به وزارت تعاون تسلیم شود. در هر صورت تا هنگامی که جانشین تعیین نشده و مراتب به مرجع ثبت شرکت اعلام نگردیده باشد، مستعفی مکلف به حضور و عمل به وظایف است.
پس از ختم تصفیه و انجام تعهدات و تادیه کلیه دیون، دارایی شرکت یا اتحادیه تعاونی، بدواَ برای بازپرداخت مبلغ اسمی سهام به اعضای تعاونی به مصرف می رسد و مازاد – در صورتی که موجود باشد – به نسبت سهام بین اعضا تقسیم می شود. هیئت تصفیه مکلف است ظزف یک ماه پس از ختم تصفیه ، پایان یافتن آن را به مرجع ثبت مربوط اعلام کند.

https://danasabt.ir/%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%87-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa/


دفاتر و اسناد و مدارک شرکت یا اتحادیه تعاونی تصفیه شده باید تا ده سال از تاریخ اعلام ختم تصفیه محفوظ بماند، به این منظور هیئت تصفیه باید مقارن اعلام ختم تصفیه به مرجع ثبت مربوط، دفاتر و اسناد و مدارک را نیز به مرجع ثبت تحویل دهد تا در آنجا نگهداری شود و برای مراجعه اشخاص ذی نفع در دسترس باشد.

نقش ثبت شرکت ها در خصوصی سازی شرکت های دولتی

۳ بازديد

رشد اقتصادی هر کشوری ارتباط زیادی با ایجاد و بهبود زیر ساخت های اقتصادی و فضای کسب و کار آن کشور دارد.اخذ کارت بازرگانی  در اجرای قانون اصل 44 قانون اساسی، بسیاری از شرکت های دولتی و یا شرکت های خصوصی که دارای سهام مالکانه دولتی بوده، می بایستی سهام آنان به بخش خصوصی واگذار می شدند. در این حین، واگذاری سهام دولت در قالب و روش های مختلف از جمله واگذاری، ادغام، تحصیل و افزایش سرمایه و سایر موارد امکان پذیر می باشد. لذا تمامی فرایند مربوط به واگذاری می بایستی در مرجع ثبت شرکت ها رسمیت و به نحوی اعلان عموم گردد.
تعیین اهداف اقتصادی مناسب و انتخاب استراتژی های هوشمندانه و تبدیل آن به برنامه های عملیاتی، بخش مهمی از فرآیند می باشد، ولی عامل دیگری که اهمیت بسزایی در دستیابی به اهداف تعیین شده دارد، توسعه و تسهیل فضای کسب و کار می باشد که ایجاد، حفظ و بهبود آن نقش مهمی دردستیابی به اهداف اقتصادی تعیین شده دارد.در این سخن به چگونگی شناسایی و واگذاری شرکت های دولتی و نقش اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری در این مهم اشاره می گردد.
• شرکت دولتی :
" شرکت دولتی، واحد سازمانی مشخصی است که با اجازه قانون به صورت شرکت تجارتی ایجاد می شود و یا به حکم دادگاه صالح ملی شده و یا مصادره شده و به عنوان شرکت دولتی شناخته شده باشد و بیش از 50 درصد سرمایه آن متعلق به دولت باشد؛هر شرکت تجاری که از طریق سرمایه گذاری شرکت های دولتی ایجاد شود، مادام که بیش از50 درصد سهام آن متعلق به شرکت های دولتی باشد، شرکت دولتی تلقی می شود."
• شناخت سازمان خصوصی سازی :
اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری از جنبه ثبت فرآیندها و واگذاری شرکت های دولتی، نقش مهمی در هویت بخشی به نهادهای اقتصادی و ایجاد امنیت اقتصادی و جذب پایدار سرمایه های سرگردان ایفا می نماید.
سازمان خصوصی سازی نیز از دستگاه تابع وزارت امور اقتصاد و دارایی می باشد، سازمان خصوصی سازی به موجب ماده (15) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ( مصوب 1379) با تغییر اساسنامه سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی سابق تشکیل گردیده است؛ اساسنامه آن در تاریخ 29/1/1380 توسط هیات محترم وزیران تصویب و پس از تایید شورای محترم نگهبان، در تاریخ 16/2/1380 ابلاغ گردیده است.این سازمان از خرداد ماه سال 1380 عملا فعالیت خود را با اهداف و وظایف جدید آغاز نموده است؛ سازمان خصوصی سازی یک شرکت سهامی دولتی وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی، و
دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و رئیس هیات عامل و مدیر عامل آن معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی می باشد؛ با صدور تصویب نامه هیات محترم وزیران در سال 1380، سازمان خصوصی سازی در عین انجام وظایف محوله خود، به عنوان یک شرکت مادر تخصصی نیز تعیین گردید تا طبق مقررات نسبت به عرضه و فروش سهام متعلق به خود در شرکت های زیر مجموعه نیز اقدام نماید.
از سال 1379 تا کنون دبیرخانه هیات عالی واگذاری نیز در سازمان خصوصی سازی مستقر است و به موجب حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس هیات عامل سازمان، دبیر هیات عالی واگذاری محسوب می گردد.عملا نقش سازمان خصوصی سازی با ابلاغ قانون سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و قانون گذاری در این خصوص بسیار جدی گردید.
• کارکردهای اساسی سازمان خصوصی سازی به شرح ذیل می باشد :
_تنظیم راهکارهای مناسب به منظور تسریع و تسهیل در دستیابی به توسعه مشارکت عمومی در جهت تحقق ارتقاء کارآیی و افزایش بهره وری منابع مادی و انسانی و توسعه توانمندی های بخش های خصوصی و تعاونی و ارائه آن به هیات عالی واگذاری و سایر مراجع ذی ربط.
_تدوین برنامه های افزایش توانمندی های بخش خصوصی و تشویق تشکیل گروه ها و تشکل های تخصصی و تربیت کارآفرینان.
_اعمال وکالت در امر واگذاری سهام شرکت هایی که براساس مقررات مربوطه تعیین تکلیف شده اند.
_قیمت گذاری و عرضه و واگذاری سهام شرکت های قابل واگذاری، طبق برنامه زمان بندی مصوب.
_اجرای سیاست های تعیین شده ازسوی هیات عالی واگذاری.
_انجام هر گونه اقدامات و عملیات و خدمات مناسب دیگر برای اجرای برنامه واگذاری سهام و مدیریت شرکت های دولتی و خصوصی سازی در چارچوب قوانین و مقررات.
_نظارت بر اجرای دقیق مفاد قراردادهای مربوط به واگذاری، مدیریت و اجاره و انجام سایر اموری که طبق قراردادها به سازمان محول می گردد.
_انجام سایر وظایفی که برای واگذاری سهام و خصوصی سازی در چارچوب برنامه های پنج ساله توسعه به عهده سازمان محول می گردد.
هر چند سیاست های خصوصی سازی ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و اهداف در نظر گرفته شده متعالی بوده، لکن در مرحله اجرا توسط سازمان مذکور و هیات واگذاری فاصله و تفاوت بسیار بوده و آسیب ها و مشکلاتی، گریبان این اهداف را فرا گرفته که برخی از موارد کلی آن که به صورت میدانی قابل لمس در ادارات ثبت بوده به شرح ذیل می باشد :
1- بسیاری از شرکت ها به جای واگذاری به بخش های واقعی خصوصی به سایر دستگاه ها و نهادهای شبه دولتی واگذار گردیده است.
2- حیف و میل سرمایه های شرکت های دولتی در فرآیند واگذاری شرکت ها و عدم روش ها و قیمت گذاری صحیح توسط مراجع تخصصی در سازمان خصوصی سازی
3- نحوه واگذاری شرکت های دولتی به شکلی بوده است که بسیاری از شرکت ها یا منحل شده اند و یا تعدیل نیرو فراوان کار داشته، لذا در عمل شرکت ها و بنگاه های اقتصادی به نحوی واگذاری گردید، که به جای ایجاد مشاغل، موجب بیکاری و تعدیل نیروهای کارگری و کارمندی شرکت های واگذار شده گردید.
4- قانون گذاری های متعدد، حذف و یا اصلاح و یا تغییرات عمده در قوانین و مقررات مربوط به خصوصی سازی در مدت کوتاه که نشان دهنده عدم وجود سیاست های صحیح در این حوزه می باشد.
5- عدم حمایت مناسب از سوی دولت و نداشتن برنامه جامع در این خصوص، کاربرد و کاربری شرکت ها را محدود نمود.
6- واگذاری های بدون ضابطه و حجمی شرکت ها موجب بروز اختلاف و دعاوی متعدد در مراجع مختلف داوری و قضایی گردیده است به نحوی که انبوه واگذاری ها ابطال، یا اقاله، فسخ و در نتیجه آثار این اقدامات موجب خسارات جدی به اقتصاد کشور گردید.
7- شناسایی شرکت ها به نحو صحیحی صورت نپذیرفت و برابر سوابق بسیاری از شرکت ها شناسایی شده و در لیست در حال واگذاری یا خارج گردیدند و یا دولت در سیاست موخر خود تمایل به حفظ ماهیت دولتی آن ها داشته است.
8- مرجع مقتدر داوری برای حل و فصل اختلافات مربوط به واگذاری ها در نظر گرفته نشد به نحوی که بسیاری از آرای داوری ، مجددا در مرجع قضایی مطرح و رای مغایری صادر گردیده است.
9- عدم آمادگی ساختاری و اقتصادی بخش تعاون در تقسیم عدالت در واگذاری های شرکت های دولتی به نحوی که با توجه به سوابق بیش از 220 هزار شرکت تعاونی در کشور نقش این شرکت ها به طور واقعی کمتر از 5% در تمامی مباحث اقتصادی و واگذاری به بخش تعاونی مشارکت گردید.
10- سیاست های مربوط به سهام عدالت و تعاونی های سهامی عام و واگذاری ها با این بخش نادرست صورت پذیرفته به نحوی که دولت هنوز امکان مدیریت بخش خصوصی را برای تعاونی های سهام عدالت به مصلحت نمی داند.
11- اصول و قواعد غیر کارشناسی در قوانین و مرحله آماده سازی شرکت ها پیش بینی گردید که در اجرا به علت عدم تبیین صحیح این قواعد مراتب حقوقی آن با مشکل مواجه گردید ( موضوع ادغام و تحصیل و یا تبدیل شرکت ها).
12- عدم وجود مکانیزم ها و راهکارهای جدی و اجرایی در خصوص رقابت پذیری شرکت های مشمول در این قانون.
13- روش های غیر واقعی، غیر استاندارد در ارزش گذاری و ارزیابی شرکت های دولتی که بارها مورد ایراد و یا ابطال سازمان بازرسی و یا سایر دستگاه های نظارتی و قضایی واقع گردیده است.
14- عدم وجود برنامه منسجم در یک بازده زمانی مشخص که با توجه به پایان مهلت قانونی، هنوز بسیاری از این شرکت ها تعیین تکلیف نشده اند.
15- عدم حمایت از سرمایه گذار واقعی در واگذاری ها و اجرا مصوبات به صورت غیر واقعی و واگذاری های سلیقه ای به اشخاص فاقد صلاحیت.
• اجرای تکالیف خصوصی سازی در ادارات ثبت :
اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری و ادارات تابعه نقش بسیاری در چگونگی اجرای دقیق قوانین و مقررات مربوط به خصوصی سازی و اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی ایفا می نمایند که اعم اقدامات آن به شرح ذیل می باشند:

https://danasabt.ir/%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1-%d8%a2%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa/

  • شناسایی شرکت های مشمول و واگذاری و گزارش آن به سازمان خصوصی سازی
  • اجرای مقررات مربوط به اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در حوزه کسب و کار
  • اجرای قوانین بودجه سنواتی در خصوص تکالیف و محدودیت های ثبتی شرکت های مشمول واگذاری
  • رصد نظامات جدید مشارکتی در موضوعات مختلف از جمله چگونگی تشکیل و ایجاد بانک ها و موسسات مالی و اعتباری و میزان مشارکت ها و سهامداری آن ها
  • بررسی و اجرای نظامات حقوقی جدید از جمله ادغام و تحصیل و یا تبدیل شخصیت حقوقی
  • اجرای سیاست های مرتبط با سرمایه گذاری و مشارکت در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته
  • ایجاد و ثبت شرکت های تعاونی سهامی عام وسهام عدالت
  • تسهیل در رقابت و منع انحصار شرکت ها و هماهنگی با شورای رقابت.

راهنمای جامع عصب کشی دندان

۴ بازديد

عصب کشی دندان چیست؟

روت کانال یا عصب کشی دندان یکی از روش‌های درمانی در دندانپزشکی می‌باشد که به درمان آسیبی که به قسمت نرم دندان یا پالپ وارد شده است، می‌پردازد.ایمپلنت دندان در رشت  پالپ ساخته شده از اعصاب، بافت و عروق خونی است که برای رشد دندان‌ها، کمک دهنده می‌باشد. جالب است بدانید تا قبل از پیدایش این روش درمانی، اگر ریشه دندان دچار آسیب می‌شد و یا اگر عفونت می‌کرد، تنها راه راه حل، کشیدن دندان بود که خوشبختانه با پیدایش این روش درمانی، بسیاری از مشکلات دندان قابل درمان می‌باشد. انجام این کار در اکثر اوقات تحت بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد. دندانپزشک برای درمان ریشه به تخلیه پالپ و یا قسمت نرم دندان می پردازد تا درد و التهاب وارد شده را از بین ببرد. در ادامه نحوه انجام آن را بیشتر برایتان شرح خواهیم داد.

علل نیاز به درمان ریشه دندان

در صورتی که پالپ و یا بافت نرم داخل کانال ریشه به دلایل متعددی مانند پوسیدگی عمیق و شکستن دندان، دچار آسیب و تورم شده باشد، نیاز به درمان ریشه دندان می‌باشد. گاهی اوقات دندان صدمه شدیدی می‌بیند که در ظاهر مشخص نیست، اما به پالپ دندان آسیب می‌رساند که در صورت عدم درمان، می‌تواند دردهای شدید و آبسه های دهانی را برای فرد ایجاد کند. به طور کلی برخی از علائم زیر می‌توانند نشانه‌ای از نیاز به درمان ریشه دندان باشند:

  • درد بسیار شدید دندان در زمان غذا خوردن
  • ایجاد جوش روی لثه
  • ترک خوردگی و یا شکستگی دندان
  • التهاب و حساسیت لثه
  • سیاه شدن لثه یا پوسیدگی شدید دندان
  • حساسیت بیش از اندازه دندان به سرما و گرما
  • درد دندان پس از خوردن غذاهای سفت
  • تیر کشیدن دندان بدون هیچ علتی
  • لق بودن دندان

هزینه عصب کشی دندان

برای برآورد هزینه عصب کشی دندان، فاکتورهای متعددی مد نظر قرار داده می‌شوند. نوع تجهیزات مورد استفاده توسط دندانپزشک و همچنین میزان تخصص و مهارت او تاثیر بسزایی در هزینه نهایی درمان دارند. علاوه بر این موقعیت دندان، شدت ناهنجاری و تعداد کانال‌های مورد درمان، اهمیت بسیار زیادی بر هزینه درمان خواهند داشت. درمان دندان‌هایی که در بخش‌های انتهایی دندان قرار دارند، سخت‌تر بوده و به دقت و زمان بسیار بیشتری نیاز دارد. همچنین باید بدانید برخی بیمه‌ها تعرفه‌ای بابت عصب کشی دندان پرداخت می‌کنند. به طور کلی برای اینکه اطلاعات لازم را به دست آورید، با دندانپزشک خود مشورت کنید و اگر دارای بیمه درمانی هستید، از تعرفه‌های درمانی آن آگاهی پیدا کنید.

مزایای عصب کشی دندان

در صورتی که سطح دندان دچار ترک خوردگی شود و یا حفره عمیقی در آن ایجاد گردد، باکتری‌ها به راحتی می‌توانند وارد کانال دندان شده و سبب ایجاد عفونت در استخوان گردند. عفونت در استخوان با ایجاد تحلیل، باعث تورم و لق شدن دندان‌های اطراف می‌شود. هنگامی که پالپ دندان آسیب می‌بینند، مشکلات زیادی برای بیمار ایجاد شده که با دردهای شدیدی همراه است. بنابراین مزیت عصب کشی دندان، یک درمان فوق العاده و ضروری برای رفع مشکلات ریشه دندان می‌باشد.

انواع عصب کشی دندان بر حسب تعداد کانال

هر دندان دارای یک و یا چند ریشه است که هر کدام از آنها درون کانال‌های دندانی قرار دارند. با توجه به نوع دندان، تعداد کانال‌ها متفاوت می‌باشد. در ادامه شما را با انواع عصب کشی دندان بر حسب تعداد کانال دندان آشنا خواهیم کرد:

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

  1. عصب کشی دندان یک کاناله

    این نوع عصب کشی به طور معمول برای دندان‌های جلویی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن دندانپزشک به عصب کشی دندانی که دارای یک ریشه می‌باشد، می‌پردازد. به طور معمول برای درمان دندان‌های قدامی فک بالا و پایین، دندان‌های آسیای فک پایین و دندان‌های نیش فک بالا و پایین، از این نوع عصب کشی استفاده می‌شود.

  2. عصب کشی دندان دو کاناله

    دندان‌های آسیای کوچک فک بالا و پایین دارای دو کانال می‌باشند که به دقت بالایی از دندانپزشک نیاز دارد.

  3. عصب کشی دندان چهار کاناله

    منظور از این عصب کشی، درمان دندان‌هایی است که تعداد کانال‌های بیشتری دارند. دندانپزشک باید تخصص و مهارت کافی برای درمان ریشه دندان داشته باشد، زیرا حتی اگر یک کانال را جا بیندازد، عصب کشی موفقیت آمیز نخواهد بود و بیمار یا باید مجدد تحت درمان قرار بگیرد و یا دندان کشیده خواهد شد.

تداخل طرح صنعتی و کپی رایت

۳ بازديد
  • معرفی طرح صنعتی و کپی رایت

طرح صنعتی چیست ؟
در فرهنگ لغت فارسی، طرح به معنای تقشه، نقاشی، صورت ، پیکر آمده است.اخذ کارت بازرگانی کلمه صنعتی نیز در لغت فارسی به معنای منسوب به صنعت و امور صنعتی و مربوطبه ساخت یا فابریک استعمال شده است.
طرح صنعتی به جنبه های زیبا شناختی و شکل ظاهری یک محصول اعم از محصولات و فرآورده های صنعتی و یا صنایع دستی مرتبط می باشد و عامل مهم برای جذب مشتریان است ، به طوری که می توان گفت این جذابیت بصری یکی از مولفه های اساسی است که بر تصمیم مشتریان برای انتخاب یک محصول و ترجیح دادن آن بر محصولات و فرآورده های دیگر تاثیرگذار می باشد.
طرح صنعتی با ایجاد تفاوت در شکل و ظاهر کالا، موجب تفاوت کالاهای بنگاه ها می گردد و در نتیجه از ابزارهای بسیار مهم در تدوین استراتژی برندینگ و بازاریابی می باشد و با ایجاد بازارهای جدید، باعث اقتدار و ارزش برند بنگاه ها نیز می گردد.
کپی رایت :
کپی رایت یا حق تکثیر مالکیت معنوی یک کالا توسط سازنده آن کالا است. قانون کپی رایت به سازندگان اصلی یک ایده، هنر و ... این حق منحصر به فرد را می دهد تا آن را برای زمان مشخصی توسعه دهند و آن کالای دارای کپی رایت دامنه و وسعت عمومی پیدا می کند.

  • تداخل طرح صنعتی و کپی رایت

آثاری هستند که می توانند هم در قالب کپی رایت و هم طرح صنعتی مورد حمایت قرار گیرند. بر اساس قانون اتحادیه اروپا یک طرحی که به موجب مقررات طرح صنعتی جامعه اروپا مورد حمایت قرار می گیرد هم چنین می تواند واجد شرایط برای حمایت به موجب قانون کپی رایت کشورهای عضو از تاریخی که طرح خلق یا به هر طریق دیگر مستقر شده باشد، باشد. شرایط اعطای این حمایت و دامنه آن از جمله سطح اصالت لازم را هر کشور عضو تعیین خواهد نمود.
این موضوع می تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد؛ زیرا به عنوان مثال طرح مربوط به بدنه اتومبیل می تواند به موجب قوانین کپی رایت برای مدت حداقل 50 تا 70 سال مورد حمایت قرار گیرد و این مطلبی است که قوانین ملی خیلی از کشورها آن را مورد قبول قرار نداده اند و مقررات ویژه ای را در خصوص آن تدوین کرده اند.
قانون سنگاپور مقرر می دارد که ساخت هر شی ء سه بعدی مفید نقض یک اثر هنری مشمول کپی رایت نیست به شرط اینکه زمانیکه آن شی ء مفید ساخته یا تکثیر می شود آن اثر هنری در تاریخی قبل از ساخت یا تکثیر آن شیء در صنعتی کاربرد یافته باشد. زمانی کاربرد صنعتی یافتن یک اثر هنری تحقق می شود که برای مثال بیش از پنجاه مورد از آن اثر سه بعدی برای فروش و یا اجاره تکثیر شده باشد و مراد از یک شی ء مفید آن است که دارای یک کاربرد انتفاعی و فایده بخشی ذاتی باشد که مراد از آن فقط ارائه ظاهر آن شی ء و یا ارائه و انتقال اطلاعات نباشد.
قانون کپی رایت کشور آفریقای جنوبی مقرر می دارد که حق مولف ( کپی رایت ) در یک اثر هنری که از آن تکثیر های سه بعدی انجام و خواه در داخل و یا در خارج از کشور توسط مالک حق و یا با رضایت او در اختیار عموم قرار داده شده باشد، نقض شده تلقی نمی شود، چنانچه شخصی بدون رضایت مالک حق آن اثر سه بعدی از قبل تکثیر شده و یا اجازه اقتباس از تکثیرها داده شده از طرف مالک را بسازد و یا در اختیار عموم قرار دهد مشروط بر اینکه این تکثیرها توسط شخص اخیر عمدتاَ به خاطر مقاصد و اهداف فایده رسانی صورت گرفته و به وسیله یک فرآیند صنعتی ساخته شده باشد.

https://danasabt.ir/%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1-%d8%a2%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa/


در مجموعه قوانین و مقررات داخلی ایران در اینکه تا چه حد می توان طرح های سه بعدی مورد حمایت به موجب قانون کپی رایت را به عنون طرح صنعتی مورد استفاده قرار داد، مقرره ای نیامده است و با توجه به اهمیت موضوع تعیین تکلیف در خصوص مورد، در مجموعه قوانین و مقررات مربوط به حق مولف یا طرح صنعتی ضروری به نظر می رسد.

ثبت شرکت در گلستان

۵ بازديد

یکی از اقدامات اساسی در راستای انجام امور تجاری، تولیدی، خدماتی و .. ثبت شرکت است. ثبت شرکت قرادادی تجاری است که گاه بین افراد حقیقی )مردم عادی ( و حقوقی )شرکت ها ( بسته می شود تا بنا بر آن سرمایه ، توانایی یا روابط  خود را  در چهار چوب قوانین برای کسب منفعت به شراکت بگذارند که قوانین حاکم بر ثبت شرکتها تعیین کننده چگونگی این روابط می باشد. 
به موجب قانون هرگونه شرکتی که تصمیم به تشکیل و فعالیت را دارد حتماَ می بایست ضمن فراهم نمودن مدارک مورد نیاز، تمامی مراحل ثبت شرکت را طی کند وگرنه به رسمیت شناخته نمی شود و فعالیت آن غیرقانونی می باشد و به جزای نقدی و انحلال شرکت و ممنوعیت از فعالیت محکوم خواهد شد.
در ذیل به بررسی شرایط ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری در گلستان می پردازیم. پرواضح است، خوانندگان محترم می توانند در صورت نیاز به هرگونه مشاوره در این رابطه با همکاران ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل فرمایند.

  • ثبت شرکت در گلستان

قانون تجارت ایران در ماده 20، شرکت های تجاری را بر 7 قسم و به شرح ذیل احصاء نموده است :
1.شرکت های سهامی ( به موجب ماده 4 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 شرکت سهامی به دو نوع شرکت سهامی عام و خاص تقسیم می شود.)
2.شرکت تضامنی
3.شرکت با مسئولیت محدود
4.شرکت مختلط غیر سهامی
5.شرکت مختلط سهامی
6.شرکت نسبی
7.شرکت تعاونی تولید و مصرف
قابل توجه است،  در لایحه اصلاح قانون تجارت ( مصوب 1384 هیات وزیران ) از هفت نوع شرکت تجاری پیش بینی شده در قانون تجارت ، شرکت های مختلط غیرسهامی، مختلط سهامی و نسبی حذف شده اند ، و لذا چهار نوع شرکت تجاری یعنی سهامی، با مسئولیت محدود ، تضامنی و تعاونی فقط به رسمیت شناخته شده اند.
ثبت شرکت مستلزم اقدامات ذیل است :
- تهیه و تکمیل فرم درخواست ثبت شرکت شامل اطلاعات اساسی نظیر نام ، نوع فعالیت ، مرکز اصلی ، تابعیت ، میزان سرمایه و ...
- تهیه ، تدوین ، امضاء و تسلیم اساسنامه و شرکتنامه به مرجع ثبت
- صورتجلسه مجمع عمومی که توسط اعضاء امضا شده باشد.
- تسلیم رسید بانکی در خصوص سپرده شرکت در شرف تاسیس
- تسلیم فهرست سرمایه غیرنقدی ( با قید زمان تعهد )
- خلاصه مفاد شرکتنامه باید ظرف مدت یک ماه در روزنامه رسمی کشور و یک روزنامه کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت ( به هزینه شرکت ) درج و منتشر شود.
چند نکته :
1- در قوانین ایران، حداقل تعداد سهامداران برای ثبت شرکت 2 نفر و در شرکت های سهامی خاص 3 نفر و حداقل سرمایه جهت ثبت شرکت یک میلیون ریال است .
2- حداقل سن برای ثبت شرکت 18 سال است . البته این نیز قابل ذکر است که در شرکت های سهامی خاص فردیکه به سن قانونی نرسیده می تواند در شرکت حضور یابد و بدون عضویت در هیات مدیره شرکت و فقط به عنوان سهامدار در شرکت عضو باشد.
3- چنانچه موضوع فعالیت شما نیاز به اخذ مجوز داشته باشد می بایست قبل از اقدام به ثبت، نسبت به اخذ مجوز لازم از مراجع ذیصلاح اقدام به عمل آورید. البته همه فعالیت ها نیاز به مجوز ندارند.
4- اوراق تقاضانامه و شرکتنامه به دلیل بهادار بودن صرفاَ می بایست از محل اداره ثبت شرکت ها تهیه گردند. همچنین فرم اظهارنامه ، اساسنامه ، صورتجلسه  نیز در اداره ثبت شرکت ها موجود است.

  • ثبت موسسات غیرتجاری در گلستان

سازمان ها و موسسات غیرتجاری جزء اشخاص حقوقی حقوق خصوصی به شمار می روند. این اشخاص دارای اهداف و مقاصد غیرتجاری می باشند . ماده 584 قانون تجارت این ها را اینگونه  تعریف کرده که کلیه تشکیلات و موسساتی است که برای مقاصد غیرتجاری از قبیل امور علمی یا ادبی یا خیریه و امثال آن تشکیل می شود اعم از اینکه موسس و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند. با توجه به این ماده ملاک تشخیص این اشخاص از شرکت های تجاری را نباید قصد انتفاع بدانیم بلکه این موضوعات فعالیت این اشخاص می باشد که آن ها را از شرکت های تجاری متمایز می سازد.
در نتیجه کلیه موسسات و سازمان هایی که به منظور اهداف غیرتجاری تشکیل می شوند و جزء دستگاه های دولتی نباشند، سازمان یا موسسه غیرتجاری می باشد.
موسسات غیر تجاری به دو قسمت تقسیم می شوند:
الف) موسساتی که هدفش جلب منافع و تقسیم آن بین اعضاء خود نباشد.اینگونه موسسات اصطلاحاَ موسسات غیر انتفاعی نامیده می شوند.موسسات خیریه و انجمن های اسلامی و تخصصی و احزاب و صندوق های قرض الحسنه و گروه های سیاسی را می توان از موسسات غیر انتفاعی دانست.
ب) موسساتی که هدفش جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضاء خود یا غیر باشد مانند کانون های فنی و حقوقی و موسساتی که هدفشان ارائه خدمات شهری از قبیل نظافت و فضای سبز است.
علاقه مندان به ثبت تشکیلات و موسسات فوق نباید کمتر از دو نفر باشند و قید سرمایه به هر میزان مجاز است. این اشخاص در اقدامات اولیه باید اظهارنامه ی ثبت تشکیلات و موسسات غیرانتفاعی را در دو نسخه به زبان فارسی تنظیم نمایند.
آیا ثبت موسسه غیرتجاری نیاز به اخذ مجوز دارد ؟
در این رابطه توجه به نکات ذیل حائز اهمیت است :

https://danasabt.ir/%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%87-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa/


1) در موسسات غیر تجاری که هدفشان جلب منافع مادی است موسسین باید پس از به ثبت رساندن موسسه نسبت به اخذ مجوز فعالیت اقدام کنند.
2) در موسسات غیر تجاری که هدفشان غیر انتفاعی است می بایستی هنگام درخواست ثبت توسط اداره ثبت شرکت ها مراتب از اداره کل اطلاعات نیروی انتظامی استعلام شود و پس از وصول پاسخ مثبت ، نسبت به ثبت اقدام خواهد شد.
علاقه مندان به ثبت تشکیلات و موسسات فوق نباید کمتر از دو نفر باشند و قید سرمایه به هرمیزان مجاز است. ایشان در اقدامات اولیه باید اظهارنامه ی ثبت تشکیلات و موسسات غیرانتفاعی را در دو نسخه به زبان فارسی تنظیم نمایند.

سانتریفیوژ آزمایشگاهی

۴ بازديد
میکروسانتریفیوژ

از این نوع سانتریفیوژ آزمایشگاهی برای نمونه‌­های با حجم کم غالباً کمتر از 1/5ml (مانند نمونه‌­های گرفته شده از اطفال) استفاده می‌­شود.هود لامینار میکرو سانتریفیوژ ها در مدل‌های با دور پایین و دور بالا ساخته می­‌شوند. در دور پایین حداکثر سرعت 13000 rpm بوده و برای خون و سایر محصولات خونی کاربرد دارد. در مدل‌­های با دور بالا حداکثر سرعت به 28000 rpm نیز رسیده و برای جمع‌­آوری سلول­‌ها و میکرو ارگانیسم ­ها و بررسی ارگانل‌­های سلولی کاربرد دارند. غالباً لوله‌­هایی که در میکروسانتریفیوژها استفاده می‌­شوند از جنس پلاستیک و یکبار مصرف بوده، دارای یک سطح مقطع مخروطی و دارای سرپوش می‌باشند.

سانتریفیوژ آزمایشگاهی شستشو دهنده سلول

 

از این نوع سانتریفیوژ جهت شستشو، دکانته کردن، مخلوط کردن و شستشوی مجدد یاخته­‌های قرمز خون قبل از آزمایشات متعددی چون Antiglobulin استفاده می­‌شود.

 

مقایسه سانتریفیوژ­ها

 

مقایسه سانتریفیوژ­ها بر­اساس RCF است که توانایی تفکیک یک سانتریفیوژ را به خوبی مشخص می‌­کند. اثر RCF بر روی یک نمونه به فاصله ثابت نمونه از مرکز چرخش بستگی دارد. به علت اینکه فاصله عمق نمونه با قسمت‌­های سطحی آن از مرکز متفاوت است. اثر RCF بر روی نواحی عمقی یک نمونه بیشتر از نواحی سطحی آن خواهد بود.

 

عمل سانتریفیوژ آزمایشگاهی از سه طریق اصلی اجرا می­‌شود که عبارتند از:

 

  1. رسوب ­دهی تمایزی (Differential Pelleting): در روش رسوب‌­دهی تمایزی ابتدا ذرات تقریباً به طور یکنواخت در محلول معلق هستند. با شروع کار سانتریفیوژ، ذرات با سرعت­‌های متفاوت به سمت انتهای لوله یا در جهت نیروی سانتریفیوژ حرکت می‌کنند. روش رسوب‌­دهی تمایزی در اصل جداسازی در محیط یکنواخت می­‌باشد. 
  2. سرعت منطقه‌­ای (Rate – Zonal): در روش سرعت منطقه‌­ای جداسازی به سرعت نسبی مناطق مختلف بستگی دارد.
  3. ایزو پیکریک (Isopycric): در روش ایزوپیکریک اما به دانسیته ذرات شناور در محیط وابسته است. در روش­‌های فوق، ذرات مختلف بصورت نوارهایی در طول گرادیان محیط، در اثر سانتریفیوژ جدا می­‌شوند.

 

 

12 نکته مهم هنگام کار با سانتریفیوژ 

  1. سانتریفیوژ آزمایشگاهی باید کاملاً صاف و افقی قرار گیرد تا دستگاه در صورت عدم تعادل در حین کار حرکت نکند. سانتریفیوژ باید روی سطح محکم و صاف قرار گیرد.
  2. به مسئله بالانس (توازن) توجه کنید. اندازه، وزن، شکل و حجم محلول در لوله­‌های مقابل یکدیگر مشابه باشد. اگر تعداد لوله فرد است، از لوله حاوی آب استفاده کنید. بالانس، عمر دستگاه را زیاد می‌­کند و زغال دیرتر خراب می‌­شود.
  3. سانتریفیوژ های میکرو و هماتوکریت نیازی به رعایت موازنه ندارند، چون وزن موتور خیلی بیشتر از وزن و محتویات لوله‌­های موئینه است و اثر وزن یک لوله موئینه بسیار ناچیز و قابل چشم­‌پوشی است.
  4. پیچ تنظیم سرعت سانتریفیوژ باید به آرامی چرخانده و زیاد شود.
  5. در صورت شنیدن صدای ناهنجار یا لرزش غیر ­عادی فوراً سانتریفیوژ آزمایشگاهی را خاموش کنید.
  6. بعد از استفاده از دستگاه، جا لوله‌ ه­ای شسته و خشک شوند.
  7. تمیز کردن روزانه سانتریفیوژ و ضد عفونی آن با گلوتار آلدئید 1% توصیه می­‌شود.
  8. برس‌­ها، زغال و سایر قسمت­‌های دستگاه هر 3 ماه یک بار کنترل شده و در صورت لزوم عوض شوند.
  9. قسمت­‌های زنگ‌­زده، خورده شده را تراشیده و با گازوئیل تمیز کرده و رنگ ­‌آمیزی کنید.
  10. بعد از شکستن یا ریختن نمونه در سانتریفیوژ فوراً آن را خاموش کنید. پنجره­‌ها را باز کنید، 15 دقیقه اتاق را ترک کنید (تا آئروسل‌­های بزرگ ته­‌نشین و با هوا رقیق شوند) سپس با ماسک و دستکش با ماده ضد عفونی مناسب آنرا تمیز و ضدعفونی کنید. (گلوتار آلدئید 1%)
  11. هیچگاه با درب باز سانتریفیوژ را روشن نکنید. تا دو دقیقه پس از توقف کامل سانتریفیوژ آزمایشگاهی، درب آنرا باز نکنید. سانتریفیوژهای دارای درب قفل­‌دار توصیه می­‌شوند.
  12. از سرعت بیش از حد لزوم استفاده نکنید.

 

اجزای دستگاه سانتریفیوژ

  1. موتور الکتریکی
  2. روتور یا هد سانتریفیوژ
  3. تایمر
  4. شافت                                                                                     
  5. سر روتور
  6. کلید خاموش و روشن‌کردن دستگاه
  7. ترمز (Brake) که دورِ عکس می­‌زند!
  8. کنترل‌ کننده سرعت (Potentiometer)
  9. Tachometer (سرعت‌ سنج) که دور سانتریفیوژ را نشان می­‌دهد.

روتور که لوله‌های حاوی نمونه را در آن جای می­‌دهند با سرعت تنظیم‌شده توسط موتور چرخیده و ممکن است از جنس استیل، برنز و یا حتی پلاستیک باشد.

نحوه نگه­داری دستگاه سانتریفیوژ

  • پیچ تنظیم سرعت باید به آرامی چرخانده شود.
  • در صورت استفاده مکرر در طول روز سانتریفیوژ آزمایشگاهی باید در فواصل زمانی کوتاه (ترجیحاً روزانه) با محلول هیپوکلریت سدیم با رقت 1/0 تمیز شود.
  • ذغال دستگاه و commutators (سویگرها) باید هر سه ماه یکبار بازدید و هر 6 ماه یک بار تعویض گردد.
  • زمان آن باید هر سه ماه یکبار توسط کرونومتر (زمان­سنج) کالیبره و مورد کنترل قرار گیرد.
  • همچنین دور آن را باید توسط دورسنج (تاکومتر) هر سه ماه یکبار کنترل کرد.
  • به منظور پیشگیری از بروز نوسانات جریان الکتریکی، دستگاه باید به سیستم تثبیت‌کننده جریان برق (UPS) مجهز شود.
  • واشر دور حلقه محیطی دستگاه باید همیشه تمیز باشد.
  • دستگاه باید در جای محکم قرار گیرد تا ضربات وارده به پایه دستگاه در حال چرخش باعث خرابی دستگاه و همچنین کم‌شدن دقت آن نشود.
  • در هنگام باز کردن درب سانتریفیوژ آزمایشگاهی و برداشتن لوله­‌های موئینه باید مواظب بود؛ زیرا لوله­‌های شکسته شده به قطعات ریزی تبدیل گشته و بعضاً با چشم قابل دید نیستند!
  • در صورتیکه عجله‌­ای برای خواندن نتیجه وجود ندارد، بهتر است برای جلوگیری از شکل‌­گیری آئروسل، درب سانتریفیوژ را 5 تا 10 دقیقه بعد از توقف دستگاه بار نمائید.

 

کالیبراسیون سانتریفیوژ

در صورتیکه نتایج کنترل کیفی قابل قبول نباشند، جهت کالیبراسیون به شرکت پشتیبان فرستاده شود.

محدوده مجاز تغییرات بصورت زیر است:

 

اختلاف دور                               5%±
اختلاف زمان                             10%±
اختلاف دما                               2°C±

 

کنترل کیفی و کالیبراسیون میکروهماتوکریت

برای کنترل کیفی دستگاه توجه به موارد زیر ضروری می­‌باشد:

  • سرعت سانتریفیوژ آزمایشگاهی
  • صحت زمان­‌سنج دستگاه
  • حداکثر توان در تجمع سلول‌­ها

سرعت (بر حسب دور در دقیقه) و زمان­ سنج سانتریفیوژ به ترتیب با تاکومتر و کرونومتر قابل بررسی می‌­باشند.

تجهیزات آزمایشگاهی صنایع مختلف

۵ بازديد

برای راه اندازی آزمایشگاه در رشته ها و صنایع مختلف به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟ این سوال و سوالات مشابه این، بارها توسط مشتریان پرسیده شده است.هود لامینار جواب این سوال تخصصی را باید کارشناسان متخصص هر رشته ارائه نمایند. در این بخش سعی کردیم بصورت کلی تجهیزات آزمایشگاهی صنایع مختلف را نام ببریم که برای راه اندازی آزمایشگاه در رشته های مختلف مورد نیاز است.

تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز کشاورزی و گیاه شناسی

  1. دستگاه تعیین سطح برگ گیاه (مخرب و غیر مخرب)
  2. محفظه رشد گیاه (گراس چمبر)
  3. اتاقک جوانه‌زنی
  4. دستگاه رطوبت‌سنج برگ گیاه (بمب آب گیاه)
  5. کلروفیل متر
  6. کلروفیل فلورسنس
  7. پرومتر
  8. میکروسکوپ Invert
  9. استریومیکروسکوپ
  10. اگر خاک و نمونه‌بردار خاک
  11. رطوبت‌سنج خاک
  12. دابل رینگ
  13. شوری‌سنج
  14. دفترچه رنگ خاک مانسل
  15. مولتی پارامتر خاک
  16. پنترومتر
  17. سایکرومتر
  18. کاساگرانده
  19. کلسیمتر
  20. عصاره‌گیر
  21. همزن خاک
  22. pH متر خاک
  23. EC متر خاک
  24. دستگاه حد روانی خاک به روش نفوذ مخروط
  25. چگالی‌سنج خاک (هیدرومتر خاک)
  26. چکش تراکم برقی اتوماتیک خاک
  27. نفوذ‌پذیری خاک ( بار افتان و بار ثابت )
  28. دستگاه پین هول جهت تست واگرایی خاک
  29. دستگاه تک‌محوری برقی
  30. سبد افت‌زنی سنگ
  31. دستگاه بار نقطه‌ای
  32. آسیاب سنگ
  33. سنگ‌شکن فکی
  34. دستگاه تست سایش لوس آنجلس
  35. مقسم شن و ماسه
  36. شیکر الک خاک
  37. دستگاه تراش خاک
  38. نمونه در‌اور خاک
  39. میز ویبره جهت دانسیته خاک چسبنده
  40. وسایل دانسیته به روش مخروط
  41. دستگاه برش مستقیم خاک
  42. دستگاه تحکیم همزمان سلول‌های سه‌محوری
  43. مواد شیمیایی مربوطه
  44. وسایل عمومی آزمایشگاه

 

تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی مشترک و عمومی در کلیه آزمایشگاه‌ها

1. هات پلیت
2. هیتر استایرر
3. شیکر لوله ورتکس
4. شیکر ارلن و بالن
5. فریزر آزمایشگاهی
6. هود شیمیایی
7. هود میکروبی لامینار فلو
8. آون (فور)
9. انکوباتور
10. شیکر انکوباتور
11. میکروسکوپ
12. ترازوهای آزمایشگاهی با دقت‌های مختلف
13. آب مقطر‌گیری یکبار تقطیر
14. آب مقطر‌گیری دوبار تقطیر
15. سانتریفیوژ و میکروفیوژ
16. بن ماری جوش (حمام آب)
17. اتوکلاو رومیزی و ایستاده
18. پیپتور
19. سمپلر ثابت، متغیر و چندکاناله
20. بورت اتوماتیک
21. شیشه آلات آزمایشگاهی
22. چینی آلات آزمایشگاهی
23. انواع میزبندی آزمایشگاه یک‌طرفه و دو طرفه
24. میز توزین
25. انواع شیرآلات آزمایشگاهی

 

 

تجهیزات آزمایشگاه صنایع غذایی

 

تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی محصولات و فراورده‌های گوشتی‌، سوسیس و کالباس

  1. سیستم تمام اتوماتیک هضم و تقطیر
  2. سوکسله اتوماتیک و دستی
  3. دستگاه تعیین میزان فیبر خام اتوماتیک و دستی
  4. بمب کالریمتر
  5. واتر اکتیویته
  6. کروماتوگراف مایع با کارایی بالا HPLC
  7. کروماتوگراف گازی GC
  8. جذب اتمی (Atomic Absorption)
  9. آب مقطر‌گیری یکبار تقطیر
  10. آب مقطر‌گیری دوبار تقطیر

 

تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی کارخانجات آرد، ماکارونی، غلات و سیلو

  1. اتوانالایزر آرد و غلات
  2. دستگاه گلوتن ایندکس (گلوتن واشر)
  3. فالینگ نامبر
  4. آسیاب آزمایشگاهی
  5. شیکر الک آرد
  6. رطوبت‌سنج رومیزی و پرتابل
  7. ترازوی رطوبت‌سنجی
  8. سیستم تمام اتوماتیک هضم و تقطیر
  9. سوکسله اتوماتیک و دستی
  10. دستگاه تعیین میزان فیبر خام
  11. آون (فور)
  12. ترازوهای آزمایشگاهی با دقت‌های مختلف
  13. کوره خاکسترگیری
  14. مقسم بذر
  15. بذر شمار (شمارش هزار دانه)
  16. بلوئر و بوجاری آزمایشگاهی
  17. نمونه‌بردار غلات (بمبو)
  18. اتوکلاو
  19. انکوباتور
  20. فارینوگراف
  21. آمیلوگراف
  22. اکستنسوگراف
  23. آلوئوگراف
  24. گلوتوگراف
  25. کانسیستوگراف
  26. آسیاب زلنی
  27. اسپکتروفتومتر
  28. آب مقطر‌گیری یکبار تقطیر
  29. آب مقطر‌گیری دوبار تقطیر

 

تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی کارخانجات تولید روغن‌های خوراکی‌،کره و فراورده‌های جانبی

  1. ویسکوزیمتر
  2. دستگاه نقطه ذوب
  3. رفراکتومتر
  4. رنگ سنج مخصوص روغن
  5. NMR
  6. بن ماری جوش
  7. آون
  8. انکوباتور
  9. اتوکلاو
  10. مواد شیمیایی مربوطه
  11. pH متر
  12. شیشه آلات آزمایشگاهی
  13. چینی آلات آزمایشگاهی
  14. آب مقطر‌گیری یکبار تقطیر
  15. آب مقطر‌گیری دوبار تقطیر

 

تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی کارخانجات تولید نوشابه‌، آب معدنی، نوشیدنی‌ها و شربت

  1. گاز سنج نوشابه
  2. رنگ سنج نوشیدنی ها
  3. کدورت سنج
  4. رفراکتومتر
  5. پلاریمتر
  6. pH متر
  7. EC متر و TDS متر
  8. ویسکوزیمتر
  9. CO2 سنج نوشابه
  10. آب مقطر‌گیری یکبار تقطیر
  11. آب مقطر‌گیری دوبار تقطیر
  12. مواد شیمیایی مربوطه

 

تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی کارخانجات قند، شکر و صنایع وابسته

  1. دستگاه تالامتر
  2. دستگاه ساخاروفلکس (ساخاریمتر)
  3. دستگاه رافینومتر
  4. دستگاه رفراکتومتر
  5. آب مقطر‌گیری یکبار تقطیر
  6. آب مقطر‌گیری دوبار تقطیر
  7. مواد شیمیایی مربوطه
  8. لوازم عمومی آزمایشگاه

 

تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی کارخانجات مواد لبنی، شیر و فراورده‌های جانبی

  1. اتوانالایزر شیر
  2. کرایوسکوپ
  3. سانتریفیوژ شیر
  4. pH متر
  5. هضم و تقطیر اتوماتیک
  6. سوکسله اتوماتیک
  7. اتوکلاو
  8. ترازوی رطوبت‌سنج
  9. بوتیرومتر شیر‌، بوتیرومتر پنیر، بوتیرومتر کره و بوتیرومتر خامه
  10. انکوباتور
  11. رفراکتومتر
  12. آون
  13. میزبندی ( سکوبندی) آزمایشگاه

 

 

تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی دارو و داروسازی

  1. پلاریمتر اتوماتیک
  2. رفراکتومتر اتوماتیک
  3. فرمانتور آزمایشگاهی و صنعتی
  4. مادون قرمز فوریه (FTIR)
  5. اسپکتروفتومتر UV-VIS تک پرتویی و دو پرتویی
  6. اسپکتروفلوریمتر
  7. جذب اتمی (Atomic Absorption)
  8. کروماتوگراف مایع با کارایی بالا (HPLC) با انواع دتکتور
  9. کروماتوگراف گازیGC با انواع دتکتورهای FID-TCD-ECD-NPD
  10. کروماتوگراف گازی- طیف سنج جرمی GC-MS
  11. آنالایزر حرارتی DSC/TGA
  12. آب مقطرگیری
  13. دیونایزر
  14. تانسیومتر
  15. فریزدرایر
  16. پتانسیومتر
  17. کارل فیشر
  18. اتوکلاو آزمایشگاهی و صنعتی
  19. میکروسکوپ با سیستم مانیتورینگ
  20. انکوباتور Co2
  21. اتاقک تست تاثیرات شرایط محیطی بر روی دارو
  22. انکوباتور یخچالدار
  23. آون و آون وکیوم (آون خلاء)
  24. سانتریفیوژ معمولی و یخچالدار
  25. روتاری اوپراتور (تقطیر در خلاء)
  26. هیتر مگنت (هات پلیت استایرر)
  27. هموژنایزر
  28. دستگاه پرس قرص
  29. دستگاه تست حلالیت قرص
  30. دستگاه تست فروپاشی قرص
  31. دستگاه سختی سنج قرص
  32. دستگاه تست شکستگی قرص
  33. شیشه آلات آزمایشگاهی
  34. چینی آلات آزمایشگاهی
  35. مواد شیمیایی مربوطه

 

 

تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی آب، فاضلاب و پایش آب

  1. اسپکتروفتومتر تخصصی آب و فاضلاب
  2. دستگاه جذب اتمی (Atomic Absorption)
  3. کروماتوگراف جرمی GC-MS
  4. یون کروماتوگراف ION Chromatograph
  5. HPLC دو حلاله و چهار حلاله
  6. فلیم فتومتر
  7. کدورت سنج رومیزی و پرتابل
  8. pH متر پرتابل و رومیزی
  9. EC متر رومیزی و پرتابل
  10. BOD متر
  11. راکتور COD به همراه فتومتر
  12. آون معمولی و فن‌دار
  13. انکوباتور معمولی و یخچالدار
  14. CO2 انکوباتور
  15. سیستم تمام اتوماتیک هضم و تقطیر
  16. ترازوهای آزمایشگاهی با دقت‌های مختلف
  17. آب مقطر‌گیری یکبار و دوبار تقطیر
  18. هود آزمایشگاهی میکروبی (لامینار) و هود شیمیایی
  19. فریزر آزمایشگاهی
  20. مواد شیمیایی
  21. محیط کشت
  22. شیشه آلات آزمایشگاهی
  23. چینی آلات آزمایشگاهی

دستور العمل و طرز تهیه محلول های شیمیایی مادر (استوک)

۴ بازديد

محلول چیست

  • محلول مخلوطی همگن از یک یا چند ماده حل شده است که در یک حلال، حل شده است! قیمت آون آزمایشگاهی برای درک بهتر، یک ظرف آجیل را در نظر بگیرید: این ظرف یک مخلوط ناهمگن است؛ چون عناصر آن شامل پسته، گردو، تخمه، فندق و … با هم قاطی نمی‌شوند.

حال یک ظرف آب را در نظر بگیرید: درون این ظرف روغن می‌ریزیم، روغن به روی آب به حالت شناور باقی می‌ماند. به این ترکیب اصطلاحاً “محلول ناهمگن” می‌گویند. اما اگر درون همان ظرف آب را بجای روغن، مثلاً از نمک پر می‌کردیم، محلول بدست آمده محلولی همگن بود، چراکه نمک در آب حل می‌شود. حال گریزی نیز به تعریف حلال ها و حل شونده ها بزنیم و پس از آن با هم طرز تهیه انواع محلول را بررسی کنیم.

  • حلال چیست: حلال ماده ای است که بقیه مواد را داخل خودش حل می‌کند؛ مثل یک لیوان چای که نبات را داخل خودش حل کرده و محلولی همگن تولید می‌شود!
  • حل شونده: ماده ای است که در حلال حل می‌شود؛ مثل نبات که داخل چای حل شد!

توجه داشته باشید که همواره درصد بیشتر محلول شامل حلال آن می‌باشد و مابقی، به حل شونده ها اختصاص دارد.

 

دستور العمل تهیه محلول ها

مواد شیمیایی و محلول ها، هریک به روش های خاصی ساخته می‌شوند. پیشرفت علم بشر باعث شده است امروزه نیز بتوانیم برخی از مواد شیمیایی را خودمان درست کنیم. تنها کاری که لازم است انجام دهیم این است که طرز تهیه محلول ها و مواد شیمیایی را بدانیم، ابزار و مواد شیمیایی لازم را برای ایجاد محلول ها در اختیار داشته باشیم، و از همه مهمتر نکات ایمنی، بهداشتی و دستورالعمل ها را با دقت رعایت نماییم.

خب اگر آماده‌اید طرز ساخت محلول های شیمیایی مادر یا همان محلول های استوک را با هم یاد بگیریم…

محلول کلرید سدیم 5 مولار (NaCl 5M)

مقدار 292g نمک (NaCl) را در 650cc آب مقطر دوبار تقطیر حل کنید و سپس حجم را به یک لیتر رسانید برسانید، اتوکلاو کنید و در دمای اتاق نگهداری نمایید.

 

محلول سود 10 مولار (NaOH 10M)

مقدار 40g محلول NaOH را در 75cc آب مقطر دوبار تقطیر حل کنید؛ سپس باید حجم محلول با آب مقطر به 100cc رسانیده شود، این محلول را باید در ظرف پلاستیکی نگهداری کنید.

 

محلول سدیم دودسیل سولفات 10 درصد (SDS 10%)

مقدار 10g سدیم دودسیل سولفات را در 80cc آب مقطر حل کرده حجم را با آب مقطر به 100cc برسانید. محلول سدیم دودسیل سولفات 10 درصد نباید اتوکلاو شود؛ چراکه منجر به بارش خواهد شد!

 

محلول اتیلن دی آمین تترا استیک اسید 0/5 مولار (pH=8 EDTA 0/5M)

مقدار 12/186g ماده EDTA را در 750ml آب مقطر دوبار تقطیر حل نمایید. بر روی یک همزن مغناطیسی آنرا به شدت بهم بزنید تا کاملا حل بشود. pH محلول را با استفاده از سود 10 مولار به 8 برسانید (حدود 50ml)؛ سپس با آب مقطر به حجم یک لیتر برسانید. اتوکلاو نموده و این محلول را در یخچال نگهداری نمائید.

 

محلول تریس اسید کلریدریک 2 مولار (pH=8 Tris-HCl 2M)

مقدار 2/242g تریس را در 750cc آب مقطر دوبار تقطیر حل کرده بعد از حل شدن کامل pH محلول که تقریباً (11-5/10) می‌باشد باید به 8 رسانیده شود. تنظیم pH باید با استفاده از اسید کلردریک غلیظ و در زیر هود انجام شود. هنگام تنظیم pH به این نکته توجه شود که اضافه کردن HCl باعث افزایش دما و کاهش pH محلول می‌شود؛ باید صبر کرد تا دمای محلول به دمای محیط برسد. اضافه کردن HCl را باید تا زمانی ادامه داد که pH محلول در دمای محیط به 8 برسد. بعد از این مرحله، حجم محلول با آب مقطر دوبار تقطیر استریل به یک لیتر رسانده شده، اتوکلاو شده و در دمای اتاق نگهداری شود.

 

محلول استات آمونیم 5 مولار (Ammonium acetate 5M)

54/38g آمونیم استات را در 70cc آب مقطر دوبار تقطیر حل کرده، با آب مقطر حجم را به 100cc برسانید و آنرا در دمای اتاق نگهداری کنید.

 

محلول استات پتاسیم 5 مولار (pH=5.5 Potassium acetate 5M)

مقدار 75/49g از این ماده را در 65cc آب مقطر دوبار تقطیر حل کرده، حجم با استفاده از آب مقطر به 100cc رسانده شود. برای تنظیم pH مورد نظر قبل از به حجم رسانیدن از اسید استیک گلاسیال استفاده می‌شود. این محلول را در دمای محیط نگهداری نمایید.

 

محلول سدیم استات 5 مولار (pH=4/5 Sodium acetate 5M)

مقدار 4/68g از این ماده را در 70cc آب مقطر دوبارتقطیر استریل حل کرده، حجم با آب مقطر به 100cc رسانده شود. برای تنظیم pH مورد نظر قبل از به حجم رسانیدن از اسید استیک گلاسیال استفاده می‌شود. این محلول نیز در دمای اتاق نگهداری می‌شود.

 

محلول اتیدیوم بروماید mg/ml 10 (Ethidium Bromide Solution)

مقدار 100mg اتیدیوم بروماید را در 10ml آب مقطر دوبار تقطیر استریل حل نموده، چندین ساعت با همزن بهم بخورد تا از حل شدن آن مطمئن شوید؛ سپس با آلومینیوم فویل پوشانده شود. این محلول را در یخچال نگهداری نمایید.

 

محلول آر اِن آز ml/mg 10 (RNase A)

مقدار 10mg ماده RNase را در 1ml آب مقطر دوبار تقطیر استریل حل کنید. برای از بین بردن DNase احتمالی بایستی 15 دقیقه در 100 درجه سانتی گراد (آب در حال جوش) قرار داده شود. بهتر است این محلول را در مقادیر 50 میکرولیتری تقسیم کرده و در دمای c˚ -20 نگهدرای شود.

 

محلول پروتئیناز K (Proteinase K)

مقدار 10mg پروتئیناز K را در 1ml آب مقطر دوبار تقطیر استریل حل کرده و در c˚ -20 نگهداری شود.

 

طرز تهیه محلول های بافر

محلول بافر الکتروفورز تریس استیک اسید – EDTA (TAE)

  • تهیه محلول استوک X10 با pH=8.5

مقدار 4/48g تریس بازی را به اضافه 4/13mL اسید استیک گلاسیال و 74g از EDTA در آب مقطر دوبار تقطیر حل کنید. سپس حجم را به 1L برسانید، اتوکلاو کنید و در دمای اتاق نگهداری نمایید.

 

محلول بافر الکتروفوز تریس بوریک اسید (TBE)

  • تهیه محلول استوک X10

مقدار 108g تریس بازی را به اضافه 55g اسید بوریک و 40ml ماده EDTA نیم مولار با PH=8 در آب مقطر دوبار تقطیر حل کرده، حجم را به 1L برسانید، اتوکلاو کنید و در دمای اتاق نگهداری نمایید.

 

https://hakimazma.com/%d8%b3%da%a9%d9%88%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/

بافر TEN (Tris/EDTA/NaCl)

مقدار 40ml تریس اسیدی (2M, pH=8)، یک میلی‌لیتر (pH=8 EDTA 0.5) و 150ml
(10M) NaCl را با هم مخلوط کرده سپس حجم با آب مقطر دوبار تقطیر به یک لیتر رسانده شود، اتوکلاوه شده در دمای اتاق نگهداری شود.

 

ثبت شرکت در گرگان

۴ بازديد

 

  • ثبت شرکت در گرگان

از اقدامات اولیه برای ثبت شرکت تصمیم گیری برای تعیین موضوع شرکت می باشد.ثبت شرکت موضوع و هدف شرکت باید مشروع و قانونی باشد. بنابراین از نظر قانون نمی توان برای یک امر غیرقانونی یا نامشروع قرارداد وضع نمود.  سپس، قالب و نوع شرکت خود را مشخص نمایید. قانون تجارت ایران در ماده 20، شرکت های تجاری را بر 7 قسم و به شرح ذیل احصاء نموده است :
1.شرکت های سهامی ( به موجب ماده 4 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 شرکت سهامی به دو نوع شرکت سهامی عام و خاص تقسیم می شود.)
2.شرکت تضامنی
3.شرکت با مسئولیت محدود
4.شرکت مختلط غیر سهامی
5.شرکت مختلط سهامی
6.شرکت نسبی
7.شرکت تعاونی تولید و مصرف
انتخاب نوع شرکت  به اهداف اعضا در آینده و نوع فعالیت افراد، میزان مسئولیت هر یک از شرکا و تعداد افراد عضو بستگی دارد. خوانندگان عزیز، در صورت نیاز به هرگونه مشاوره در این رابطه می توانند با همکاران ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل نمایند.
پس از تعیین قالب شرکت، می بایست سرمایه شرکت را تعیین نمایید. قانون گذار حداکثری برای سرمایه شرکت معین نکرده است . بنابراین، شرکا به هر مقدار که بتوانند ممکن است سرمایه را افزایش دهند. لازم به ذکر است، در قانون تجارت حداقل میزان سرمایه 000/000/1 ریال می باشد.
مرحله بعدی، تعیین مدت فعالیت شرکت است. مدت شرکت ممکن است محدود یا نامحدود باشد. موقعی مدت شرکت محدود است که در اساسنامه مدت معینی مثلاَ پنج سال یا ده سال تعیین شده در غیر این صورت مدت شرکت نامحدود است.
سپس مرکز اصلی شرکت را تعیین نمایید. مرکز اصلی شرکت همان مرکز اداره ی آنست که معمولاَ مجامع عمومی در آن جا تشکیل و مدیران و بازرسان در آن جا انجام وظیفه می نمایند.
پس از آن، با توجه به قالب شرکت، مدارک مورد نیاز را فراهم نمایید.
از شرکت های متداول جهت ثبت شرکت، شرکت بامسئولیت محدود و سهامی خاص می باشد. مدارک مورد نیاز جهت ثبت این نوع شرکت عبارتند از :
مدارک ثبت شرکت سهامی خاص :
1- دو برگ اظهارنامه شرکت ( فرم چاپی )           
2- دو جلد اساسنامه شرکت                                
3- دو نسخه  صورتجلسه مجمع عمومی موسسین        
4- دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره با امضای مدیران منتخب  
5- فتوکپی شناسنامه کلیه سهامداران و بازرسین
6- ارائه گواهی پرداخت حداقل 35 % سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرف تاسیس در آن جا افتتاح شده است.
7- ارائه مجوز در صورت نیاز ( بنا به اعلام اداره ثبت شرکت ها )
8- ارائه تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری ( اگر آورده شرکت غیر نقدی منقول و یا غیرمنقول باشد) .
9- ارائه اصل سند مالکیت ( اگر اموال جزء سرمایه شرکت باشد ).
مدارک ثبت شرکت بامسئولیت محدود :
1- شرکت نامه و تکمیل آن و امضا ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران ( 2 برگ )
2- تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضا ذیل تقاضانامه توسط کلیه سهامداران ( 2 برگ )
3- اساسنامه ی تکمیل شده و امضا ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران ( دو جلد )
4- دو نسخه صورتجلسه ی مجمع عمومی موسس که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
5- دو نسخه صورتجلسه ی هیات مدیره که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
6- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه ی شرکا،مدیران و هیات نظار(در مواردی که تعداد شرکا بیش از دوازده  نفر باشد)
7- اصل گواهی عدم سوپیشینه جهت اعضا ی هیات مدیره،مدیر عامل
8- تاییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار،مبنی بر غیر دولتی بودن آن

https://danasabt.ir/%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%87-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa/


9- معرفی نامه نمایندگان، در صورتیکه سهامداران و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن
10- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
11- اصل وکالتنامه ی وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

تنظیم صورت های مالی در شرکت بامسئولیت محدود

۵ بازديد

تنظیم صورت های مالی به عنوان مفهومی تعریف شده مطابق مقررات حسابداری، با مفهوم تهیه صورت های معاملات و سود و زیان جهت آگاهی شرکا و تصمیم گیری به منظور تقسیم سود معنای یکسانی ندارد.اخذ کارت بازرگانی چرا که صورت های مالی در مفهوم نخست به مجمع عمومی شرکا تقدیم و مورد بررسی و قبول و یا رد قرار می گیرد. به علاوه، صورت های مالی در این مفهوم باید مورد تایید مراجع عمومی ممربوطه و از جمله اداره دارایی قرار گیرد.
در حالی که، صورت های دارایی و معاملات سود و زیان در معنای دوم، مستلزم رعایت تشریفات و استانداردهای حسابداری نیست و تنها جهت آگاهی شرکا و امکان تقسیم سود و تشخیص وضعیت مالی شرکت تهیه می گردد.
قانون تجارت در بخش مقررات ناظر به شرکت بامسئولیت محدود ، هیچ گونه اشاره ای به لزوم تهیه صورت های مالی برای این شرکت ننموده است. لکن، با توجه به تعمیم مقررات مواد 168 و 170 قانون تجارت به شرکت بامسئولیت محدود ، که در آن ها از صورت دارایی و بیلان سخن رفته، لزوم تهیه صورت های مالی استباط می گردد. با این حال نباید از نظر دور داشت که ذکر صورت دارایی و بیلان در مواد مرقوم در ارتباط با وظایف و کارکرد هیئت نظار قرار دارد. در نتیجه پاسخ به این پرسش که در صورت عدم پیش بینی یا الزامی نبودن هیئت نظار، آیا تهیه صورت های مالی همچنان ضرورت دارد یا خیر و در صورت مثبت بودن پاسخ، این تکلیف با وصف نبودن ناظرین توسط چه شخص یا اشخاصی باید صورت پذیرد، از اهمیت اساسی برخوردار است.
آنچه در عمل در رابطه با شرکت های با مسئولیت محدود فاقد هیئت نظار رواج دارد و در مورد ایراد مرجع ثبت شرکت ها نیز قرار نمی گیرد، عدم تهیه بیلان و صورت های مالی از سوی این شرکت هاست. با این حال، در صورتی که به موجب اساسنامه و یا تصمیم شرکا تهیه صورت های مالی شرکت الزامی دانسته شود، تنها مرجع ذی صلاح در نبود بازرسان، مدیر یا مدیران شرکت خواهند بود.
همان گونه که در مقالات پیش در بحث شرکت های سهامی گفته شد، در حقوق انگلستان علی رغم اهمیت بازرسی بر امور شرکت و تهیه صورت های مالی، قانون گذار به نحو روزافزونی حوزه شرکت هایی را که از ارائه صورت های مالی به مجمع سالیانه معاف هستند، گسترش می دهد. در حقوق این کشور انتخاب دست کم یک بازرس حساب در هر مجمع عمومی سالیانه الزامی است و شرکت های عام در هر حال مکلف به انتخاب بازرس حساب بوده و تحت هیچ شرایطی از تکلیف مزبور معاف نیستند.
در مقابل شرکت های خاص تحت شرایط خاصی ممکن است خود را از ارائه صورت های مالی به مجمع عمومی معاف نموده و در نتیجه، تصمیم به عدم نصب بازرس نیز برای چنین شرکت هایی تجویز شده است، که عبارت از " شرکت های کوچک " و " شرکت های راکد " هستند.

  • پیش بینی اندوخته قانونی

قانون گذار در ماده 113 قانون تجارت ، شرکت های بامسئولیت محدود را مکلف به رعایت ماده 57 منسوخ دایر به منظور نمودن یک بیستم از سود خالص سالیانه شرکت تا زمانی که به یک دهم کل سرمایه شرکت برسد، نموده است. مطابق این مقرره، " مفاد ماده 78 این قانون راجع به تشکیل سرمایه احتیاطی در شرکت های بامسئولیت محدود نیز لازم الرعایه است ".
با وجود آنکه قانون گذار در مورد اصل سرمایه و یا حداقل سرمایه لازم برای شرکت بامسئولیت محدود حکم روشنی مقرر نداشته، با این حال منظور نمودن اندوخته قانونی را الزامی می داند. اگرچه ماده 57 از مواد منسوخ قانون تجارت به شمار می رود، مع ذلک با توجه به حکم ماده 299 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347، مفاد ماده مزبور نسبت به شرکت بامسئولیت محدود همچنان حاکم است.

https://danasabt.ir/%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1-%d8%a2%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa/


به نظر می رسد، شرکت علاوه بر اندوخته اجباری یا احتیاطی که سقف آن یک دهم کل سرمایه شرکت مقرر شده، بدون نیاز به قید در اساسنامه و تنها با تصویب مجمع بتواند علاوه بر سقف الزامی مزبور، یک بیستم عایدات خود را تحت عنوان اندوخته اختیاری مننظور نماید. این معنا را به روشنی از بخش اخیر ماده 57 ( ماده 78 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347 ) مرقوم می توان دریافت.